/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kunstgødning
Fra : pabloj
Vist : 543 gange
500 point
Dato : 15-07-11 17:58

Hej.
Jeg har noget kunstgødning liggende i en tæt plastiksæk.
Den har mistet den lyserøde farve den havde som ny, mon der stadig er virksomme stoffer i den?

Jes

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-07-11 18:16

Ja gødningen virker stadig, noget af kvælstoffet kan være fordampet men kun nitrat delen kan fordampe, ammonium delen vil stadig være der næsten 100%.
Det er måske en blandings gødning du og de andre dele, forfor og kalium + mikro nærings stoffer fordamper heller ikke så brug du bare gødningen men forvent ikke at græsplænen bliver helt mørkgrøn som skrevet før så er en del at kvælstoffet sikkert fordampet og det er netop kvælstoffet som virker hurtigt og giver den mørke farve på græsset

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 510 point
Dato : 15-07-11 18:18

Hvis gødningen har været opbevaret i lufttætte sække så er det kun farven som er anderledes, virkningen er som da gødningen var ny

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 15-07-11 18:58

Ja, det er en blandingsgødning.
Jeg havde også regnet med at det kun var kvælstoffet der forsvinder.

Jes

Godkendelse af svar
Fra : pabloj

Dato : 15-07-11 18:59

Tak for svaret o.v.n..
Jeg bruger den nu ikke til græs.

Jes

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-07-11 19:12

Selv tak, det er jo godt vejr til at sprede gødningen lige nu i den våde sommer