/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Vagtler
Fra : Heidi-Ho
Vist : 1157 gange
100 point
Dato : 15-07-11 10:44

I forbindelse med, jeg skimmede nogle gamle aviser igennem efter en bestemt artikel, fandt jeg lige denne her; http://jp.dk/indland/article2488411.ece

Hvaaaad, er der en eller anden jysk tranlampe der mangler en hulens bunke vagtler ?
Grunden til jeg spørger, jeg mindes en eller anden jysk jæger, som opdrætter vagtler på drivhusplan - og måske i kampens hede, har glemt at lukke drivhuset for natten.

Og som det fremgår af artiklen; Der er snart flere vagtler end der er agerhøns, det til trods, at agerhønsene har deres egen hjemmeside på facebook.

Spændende er, får vi jagttid på fuglen - eller må fuglen kun bruges til hundetræning...?

Herlig hilsen
HH.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-07-11 12:23

Det er såre simpelt. Der er tale om udsatte fugle som har ynglet. Selv her i Nordsjælland kan man høre deres syngen - altså mellem Gribskov og nordkysten. Hermed ses effekten af ulovligt at have brugt vagtlen til hundetræningen. Men - hvad pokker! De små kvikke fugle gør ingen fortræd, og da der ikke er meget kød på sådanne fætre, er der såmænd ingen grund til at smække dem på listen over jagtbart vildt.

Mvh.
Tonganeseren

Så er det sidste forsøg - i aften

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 15-07-11 13:32

Hvis vagtler er i så meget fremgang, kan jeg ikke se, hvorfor vi ikke skulle ha' jagttid på fuglen.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-07-11 14:08

Det kan du selvfølgelig have ret i, men mit lille pip blev fremsagt ud fra betragtningen om vagtlers skadevirkning på faunaen - og den er vel ikke den største, idet de kære små næsten udelukkende ernærer sig af ukrudtsfrø - "så huit jeg hvisker" - og det er jo en god ting - især for jordbrugerne. Derudover er der ikke meget kød på de små - som jeg tidligere skrev.
Næh! En stor fed gås er at foretrække - mit sædvanlige dilemma, fordi jeg har meget svært ved at komme tæt nok på.
Må se at pakke grejet sammen - til sidste forsøg på bukken.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 16-07-11 09:21

Hvorledes gik så den sidste bukkejagts-aften ?
For mit eget vedkommende så jeg en buk, men havde ikke mulighed for et sikkert skud, så jeg måtte nøjes med en "kigger", men sæsonen har været udmærket med 5 nedlagte bukke, ikke de allerstørste, men de var spændende at pürsche og samtidig har vi fået "ryddet" lidt ud i bestanden !!

Én af mine østjyske venner ringede i aftes, helt opløst, skulle det vise sig, af grin !! Han refererede til et læserbrev fra en kendt jæger og fofatter hos DJ. Brevet var så fyldt med stavefejl og manglende tegnsætninger (og for mange), at der umiddelbart hverken var hoved eller hale i det !!!
Han mente selv det er umuligt at stille alle tilfredse og det kan jo være meget rigtigt. At han også tog på sin kappe, at hans synspunkter altid er sorte eller hvide og alle andres er grå - "selv et gråvejr kan ødelægge en solformørkelse - så hvad skal man egentlig tro og tænke ?" For ham er der kun en eneste farbar vej: At man skal være bund ærlig samt have et indgående kendskab til emnet og kalde tingene ved rette navn !! I og for sig en sund og rigtig indstilling !! Men når han så samtidig påstår at han selv har besluttet at "droppe ud" af nogle af de jagt-debatsider der findes, så er kæden altså hoppet af - nej lille Balledoof, du er blevet smidt ud for urent trav og grove personlige angreb på andre mennesker - det er sandheden. Ligeledes med DLS, hvor du p.g.a. snyd og bedrag blev smidt ud med fynd og klem - så kan man sige, som du selv ynder, "det holder ikke vand" !!!
Nej lille Doof - du er en løgner og fantast som får som forskyldt - ikke ét ord der er skrevet om dig i tidens løb, er forkert.
Da jeg ikke selv er medlem af DJ, har jeg ikke mulighed for at kommentere ham direkte - håber der er andre der vil tage handsken op, så "karlen" får besked som fortjent !!

ØV4
C og K ? Nej, nej og atter nej - Ballen er et kvaj

Accepteret svar
Fra : Tonganeseren

Modtaget 100 point
Dato : 16-07-11 13:52

Ballegaard er noget helt for sig selv. Han er beruset af glæde over at være blevet indsat som kredsbestyrelsesmedlem - og nu går han efter guldet - nemlig formandsposten for Danmarks Jægerforbund. At medlemmerne skriger af grin over hans krumspring - går ham over hovedet. Han har ganske enkelt gak i låget - helt og aldeles.

Ellers et flot udbytte du har haft. Her lykkedes det ikke at få nedlagt "bukken" jeg efterstræbte. I aftes snusede sønnen og jeg rundt på reviret. Sønnikken fik øje på en dåhjort - som kom ind på cirka 10 meters afstand. Han fik nogle flotte billeder af mødet. Jeg så 12 hinder og tre kalve - som kom ganske tæt på mig + horder af gæs. Min sæson starter i virkeligheden altid den 1. oktober, hvor afgrøderne er høstet. Her på reviret blev der sået helt ind på skovgrænsen og tæt på mosehullerne - og det har været umuligt at komme til skud på bukkeme, fordi kun hovedet og øverste del af halsen var synligt.
Men skidt med det, nu glæder jeg mig afsindigt til 1. september, hvor vi nok skal få nedlagt en dåhjort - og forhåbentligt en mases fede gæs.

Dejligt vejr i dag.

Mvh.
Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 17-07-11 14:05

Tak for svaret Tonganeseren.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-07-11 14:29

Nøj manner - mange tak for POINGene. Min lottokupon var imidlertid en katastrofe, men lige pludselig en dag, vinder jeg de 500 kroner på KANDU. Og så skal der festes.

Mvh.
Tonganeseren