/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Bosch jordvarme - tryk på brinekreds
Fra : rhv_82
Vist : 3522 gange
50 point
Dato : 14-07-11 11:14

Hej Kandu,

Jeg har en Bosch EHP6 LW jordvarme pumpe.

Hvad skal trykket være i Brinekredsen? Lige nu kører den med omkring 0,75 bar.
Om vinteren mener jeg at kunne huske at det er omkring 1 bar.

Der er monteret en Danfoss RT200 i serie med lavtrykspressostaten. Den er indstillet til 0,5 bar med en differens på 0,25 bar.

Håber i kan hjælpe.

/Rasmus

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 14-07-11 19:05

Læs jordvarmebekendtgørelse og din tilladelse fra kommunen.

1,5 bar.

Formentlig sjusket brinepåfyldning og deraf følgende luft. Få et IVT Center til at skylle din brinekreds og trykprøve denne. Så kan samme ved samme lejlighed gennemgå anlægget og få det indstillet ordentlig. Eventuelt få det isoleret ordentligt (bare for nu at nævne de mest gængse fejl på Bosch installationer. Varmepumpen er fin nok, men leveres og installeres af amatører.

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 15-07-11 10:02

Snedig:

Tak for dit ærlige svar. Det kan man bruge til noget.

-Mht. isolering så er det i orden.
-Mht. indreg. af anlæg så har jeg selv stået for det. Er selv el-installatør så har sat mig en del ind i netop denne del af arbejdet. Den går meget magert i forhold til strømforbrug og vi mangler ikke varme.
-Mht. trykket så har jeg lige læst i bekendtgørelse og du har ret. 150 kpa. Det må jeg have hørt VVS installatøren omkring. Jeg mener nu at det har lagt rimelig konstant på det tryk jeg skrev i starttråden så det ville forbavse mig hvis det var utæt.
Det er trykprøvet med vand ved 4 bar.
Hvad gør man hvis slangen har en utæthed?

Tak på forhånd,

/Rasmus

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 15-07-11 11:21

Utætte slanger forekommer kun ved utætte samlinger. Disse skal være inspicerbare.

Isolering skal være udført med ARMAFLEX dette skal være limet og tæt. Er det det?

Er anlægget bare påfyldt, eller skyllet og filtreret (fejl 1 på Bosch anlæg)?

Er vanddiagrammet fulgt metodisk (fejl 2 på Bosch anlæg)

Er der anvendt messingomløbere på brinekredsen (fejl 3 på Bosch anlæg)?

Med hvilken erfaring har du forestået indreguleringen?

Netop pga ovenstående "små" ting er besparelser på 25 - 30% på elregningen forekommet.

Isoleringen skal være tæt, så der ikke er fugtindtrængning og evt isdannelse henover vinteren. Er der skruefitting bør disse adskilles og have rigeligt med fedt. Ellers kan isen sprænge dem. Er anlægget ikke skyllet med stort tryk, kan der forekomme luft. Omhuen ved trykprøvningen er næste problem. Det kan ikke nytte noget at stå og kigge på et manometer der går fra 0-30 Bar. Der skal/bør anvendes 0-6 bars manometer af en ordentlig kvalitet. Har du forsinket indkobling af elpatron til 300 minutter. Kører du på en tilpas lav kurve. Kører du med brugsvandstemperatur på 49 grader. Har du øget hysteresen herfor 1 grad. Har du sikret omløb i varmekredsen, eller kører du med buffer. Er denne rigtig tilkoblet korrekt (fejl 4 ved Bosch installationer). Kører varmebærerpumpen kontinuelligt eller med kompressor (fejl 5 ved Bosch installationer). Er føleren korrekt monteret (fejl 6 ved Bosch installationer).

Tro mig - vi kan skrive bøger om fejl - dels på GDS anlæg og dels på smede-installerede anlæg.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 15-07-11 11:26

Skylning er ikke noget man laver med en haveslange. Det kræver hærdebrede pumper og min 1 1/2" slange. Filtrering (ikke bare sien i anlægget) kan levetidsforlænge din brinepumpe ganske betydeligt.

Har du tænkt over hvorfor der er to års garanti på Bosch og 5 års garanti på IVT? Produktet er det samme! Forskellen er at man skal være uddannet og vidende om hvad man laver for at må sælge IVT.

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 15-07-11 12:02

Kan godt høre du ikke er så imponeret over Bosch anlægget....

Jeg bor i 166 m2 hus. Energiklasse 2.
Dertil opvarmes 30 m2 redskabsrum.

Anlægget har været i drift siden okt. 09.
Her blev anlægget sat i drift og sat til at varme huset, hvor dette stadig ikke var helt tæt og meget koldt.
Anlægget var pga. nogens uvidenhed forkert indstillet hvilket jeg selv har taget mig af. Min baggrund for dette? Ingen, ud over sund fornuft og studering af manual.
Vi har haft 2 ekstrem vintre.
Anlægget har brugt 10600 kWh alt i alt. Det synes jeg ikke er galt når man tænker på de gældende omstændigheder, og det faktum at det er inkl. varmt brugsvand.

Vedr. indreg.:

Brugsvand kører 48 grader. Hver fredag hæves denne temp. som legionella sikring. Hysteresen er også hævet.
Varmekurven er indstillet tilpas lavt. ved -15 grader kører jeg ca. (så vidt jeg husker) med 35 grader i fremløb, og det er tilpas.

Udover ovenstående og eltilslutningen, har jeg intet haft med installationen at gøre.

Men jeg er interesseret i at vide om tingene er lavet rigtigt.

Kommentar
Fra : rhv_82

Dato : 15-07-11 12:04

Jan. 2010 hvor det frys meget hårdt brugte pumpen tæt ved 60 kWh/dagen, og det var derfor jeg selv begyndte at sætte lidt ind i det.
Jeg halverede dette forbrug og lidt til. Altså til ca. 28-29 kWh om dagen.

Om jeg så har det gjort det rigtigt ved jeg ikke, men det tror jeg.

/Rasmus

Accepteret svar
Fra : Snedig

Modtaget 50 point
Dato : 15-07-11 16:30

Det har du (formentlig). Forskellen er at IVT drengene normalt rammer plet første gang. Bosch er total OK kvalitet, men handles via grossister. Og derfor kan enhver med konto hos brødrende Dahl købe det. Det mangedobler antallet at unødige fejl og medfører som hos dig overforbrug. Vi møder anlæg der er indstillet så ringe så man simpelthen ikke fatter at de installatører roder med den slags. Vi har eksempler på samme installationsfirma der vedholdende indstiller helt sindsygt (altså de aner intet om hvad de beskæftiger sig med). Men tillykke med din pumpe!

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 15-07-11 17:09

Læs iøvrigt din PM

Godkendelse af svar
Fra : rhv_82

Dato : 16-07-11 07:56

Tak for svaret. Ærligt, præcist og meget brugbart.