/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Tatovering af frilandsgrise?
Fra : Trotskij
Vist : 846 gange
255 point
Dato : 13-07-11 18:49

Oh ve oh klage. Vi har lige fundet ud af, at vores 3 hygge-frilandsgrise, skal tatoveres med tatoveringshammer inden de skal på slagteriet

Er der nogen der ved, hvordan man gør, når grisene går på friland?

Stikker de af (de skal jo have et slag på hver skinke)?

Bliver de bange for os? Og hvor længe?

Hvor stor smerte påfører det dem og hvordan reagerer de i det hele taget?

Hvor hårdt skal man slå?

Hjælp, jeg er lidt på bar bund her og kan godt bruge et par råd og anvisninger!

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 255 point
Dato : 13-07-11 19:56

Det plejer at foregå sammen med læsningen på lastbilen, det gjorde det dengang jeg havde grise, men det er nogle år siden og nu tror jeg ejeren selv tatoverer grisene når de bliver sat i udleveringsboks hvor vognmanden henter dem, nogle grise reagerer ikke synligt på de små dask, der skal ikke slås hårdt men det er jo en samling tatoveringsnåle som går ind i huden og det gør naturligvis nas, jeg vil gætte på at det føles lidt som at have at brændt sig på brændenæller efter tatoveringen, det er vist kun de store stagterier som kræver at grisene er tatoverede, og det er for at kunne identificere slagtekroppen og sende afregning til den rette leverandør, har du overvejet at få grisene slagtet på et mindre slagtehus? Der findes flere rundt om i landet som leverer kød til lokale slagtere og de kræver vist ikke at grisen tatoveres først.
Du skal tilmeldes som leverandør til et stagteri og får derefter tatover hammeren med dit leverandør nummer udleveret så du kan tatoverer grisene, vognmanden som skal hente grisene tager timeløn til læsning og stoppenge så du risikerer et gevaldig indhug i den afregning du får, faktisk er der en risiko for at du får en regning i stedet for en afregning, jeg ville finde et mindre slagtehus som er mere samarbejds villige og hvor du måske selv kan køre grisene hen hvis du har en egnet overdækket trailer uden tatovering

Kommentar
Fra : Trotskij

Dato : 13-07-11 21:37

Tak for dit svar.

Det ER faktisk et lille lokalt slagtehus (Tårs Slagtehus) og vi lejer en fåretrailer og kører dem derop selv (det tager kun 20 minutter at køre derop). Men de kræver, at grisene er tatoverede. Så tatoveringshammeren med vores CHR-nr er bestilt.

Godt at vide, at man ikke skal slå hårdt, og betryggende, at du kalder det for "små dask"

Nu forestiller jeg mig det lidt som et slag i samme styrke som når man klapper hårdt i hænderne...måske skal vi lige prøve det på et stykker læder eller lignende inden, så vi ved hvor mildt vi kan gøre det.

Jeg regner med at tatovere grisene et par dage inden de skal til slagtning, for ellers tror jeg da ikke vi kan lokke dem om bord på traileren...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-07-11 12:44

Citat
Jeg regner med at tatovere grisene et par dage inden de skal til slagtning, for ellers tror jeg da ikke vi kan lokke dem om bord på traileren...

Intet problem der...du "klasker" dem bare bag i efterhånden de går i traileren. Det er sådan man gør det.

Kommentar
Fra : Trotskij

Dato : 14-07-11 12:54

Pyha, mine grumme forestillinger er efterhånden gjort til skamme

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 14-07-11 17:08

det gør ikke ret ondt at blive tatoveret med hammeren til grise i mine unge dage blev jeg ramt flere gange når vi læssede grise det kan næsten ikke sees nu men jeg fik heller ingen farve på

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-07-11 17:10

Citat
Pyha, mine grumme forestillinger er efterhånden gjort til skamme

Netop...og gi' du o.v.n. point for han har skrevet det. Han ved hvad han snakker om... også når det drejer sig om landbrug

Godkendelse af svar
Fra : Trotskij

Dato : 14-07-11 20:27

Tak for svaret o.v.n..

Nu tror jeg ligefrem vi overlever at klaske grisene

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-07-11 21:21

Selv tak - ja du overlever helt sikker at tatovere grisene, det er faktisk ikke så slemt og som jeg skrev før så er der mange som ikke reagerer med andet end et lille hop af forskækkelse, engang tatoverede jeg en vognmand han jamrede ikke så det gør helt sikker ikke særlig ondt, men han sagde at det var ret træls at skulle gå med et nummer på hånden i mange år han erkendte med det samme at det var hans egen skyld, han ville lige skubbe på en genstidig gris og stak hånden imellem lige som jeg svingede hammeren over en anden gris