/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Udskiftning af klinker på en beton trapp
Fra : axelbjarne
Vist : 829 gange
100 point
Dato : 12-07-11 07:46

Udskiftning af klinker som er revnet på en beton trappesten.

Skal man bruge fliseklæber til at gøre dem fast med?

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 12-07-11 07:57

Hejsa,

Jeg er netop selv igang med et tilsvarende projekt. For ca. 3 år siden fik jeg monteret 30x30 cm. fliser af brændt granit på min gamle betontrappe. Disse blev monteret med Baxit Fliseklæb. Allerede nu er flere af dem (ca. 20 stk.) af dem gået løs og jeg er nu gang med at hakke den gamle fliseklæb af. Der var simpelthen trængt vand ind under dem og dette havde løsnet fliserne. Fliseklæben er simpelthen smulret under flere af dem ;-( Jeg har planlagt en tur i byggemarked idag for, at høre dem om bedre alternativer, og skal nok lige skrive hvad de anbefaler.

Bluesky

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 12-07-11 08:02

Det er rigtigt fint....

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-07-11 15:35

du skal bruge fliseklæb TIL UDENDØS BRUG

jeg anbefale dig at "støbe" dem fast så der ikke er luft under fliserne

Accepteret svar
Fra : bluesky

Modtaget 100 point
Dato : 12-07-11 16:14

Hejsa igen,

Så er jeg lige returneret fra Byggemarkedet
Først af alt, så var det LIP Fliseklæb der var anvendt hos mig og ikke som jeg huskede det Baxit - sorry men jeg checkede lide den halve pose jeg havde til rest

Konklusionen er at det er fortsat det bedste middel at anvende til den slags opgaver!
Man skal sørge for at anvende en meget bredtandet spratel for at sikre et tilstrækkeligt tykt lag og gerne lave en udadgående hældning på 5-8 grader så vandet løber fra. Fliser/klinkerne skal presses/"vrikkes" godt på plads for at undgå luftlommer. I mit tilfælde er der nok brugt for for lille spartel, og derved er der trukket vand ind i de fuger der er trukket. Derefter isættes fuge kruds i ønsket brede og lukkes selvfølgelig med fugemasse når fliseklæb er hærdet.

Så nu vil jeg gå igang med at hugge reste af det gamle væk og følge ovenstående.

Håber at det kan hjælpe dig også

Bluesky

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-07-11 17:01

Gammel fliseklæb kan fjernes fra stenene med fortyndet saltsyre. Det afhænger af stenenes præcise art, om de holder til det. Det går med gode klimker

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 12-07-11 18:01

Hejsa,

@Transor - godt fif -men jeg kan vel ikke anvende denne opløsning på det fliseklæb der sidder på den gamle betontrappe - eller ????

pft.
Bluesky

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 13-07-11 03:46

Tak for svaret bluesky.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 13-07-11 07:39

Hejsa,

Det var så lidt !

God arbejdslyst

Bluesky

Kommentar
Fra : KwedelR

Dato : 02-01-12 09:26

Jeg har hakker i mine badeværelsefliser. Fruen er meget insisterende på at udskifte dem. Nu vil jeg gerne hugge dem op og udskifte dem. Hvordan gør man det på bedste måde uden at ødelægge nabofliser?