/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
USB og RS232
Fra : pedroso
Vist : 1154 gange
300 point
Dato : 11-07-11 19:08

Hej! Så har jeg endnu engang brug for lidt hjælp.

Jeg har et instrument, som sender data til en PC via RS232. Men da det er en laptop er der kun USB porte, og så har vi købt et adapterkabel. RS232-USB.

Det fungerer, men ikke altid særlig godt. Muligvis fordi der også er mus og løst nummertastatur.

Jeg har kigget lidt rundt, og er blevet klar over at man kan få forskellig kvalitet i disse adaptere.

Mit spørgsmål: Jeg har brug for en top-kvalitets adapter. Og jo, jeg kan selv godt bruge Google, så det skal altså helst være en løsning, som baserer sig på andet end leverandørens lovprisning. På Ebay kan man få en "high-quality" adapter til under 2 pund...

Og noget, som altså kan købes her i DK, til hurtig levering.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 11-07-11 23:30

Hvad mener du med "fungerer ikke altid særlig godt"? Hvilke problemer oplever du?

Jeg har selv haft problemer med hardware koblet til en USB/RS232 adapter - ikke at hardwaren ikke virkede, men efter kort tids inaktivitet på porten gik adapteren eller usb-porten i dvale og var umulig at vække igen, med mindre hardwaren blev slukket ... det var sådan en her: http://www.hardware-store.dk/seriel-adapter/prod_2399.html så lad være med at købe den.

Nu var situatione her dog sådan at jeg kunne klaske et serielt kort i arbejdsstatione i stedet - det er du jo udelukket fra....

Så du skal lede efter noget det ikke bruger power management på nogen måde, som bare er tændt og klar hele tiden - og så skal du nok også sikre dig, at din computer ikke går i dvale, for så er det også et kendt fænomen at den serielle hardware er tabt igen...

Kommentar
Fra : edison

Dato : 12-07-11 06:15

hvis det er et strømstyrings problen, kan du slå strømstyring fra i enheds håndtering, find porten, og klik egenskaber.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 12-07-11 07:14

Ok, jeg vil prøve det med strømstyring.

Det med at den går i dvale ser ikke ud til at være problemet lige nu. Men det kan vel give mig problemer på sigt.

Jeg har faktisk bestilt en stationær PC nu, og skal bare vente på at vore IT drenge får den sat op. Og den vil have en seriel port - øh det går jeg ud fra, må hellere sige det til dem.

Som jeg forstår dig berpox, så vil en direkte seriel port fungere meget bedre end med adapteren?

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 12-07-11 07:22

Problemet jeg har set er at den ikke har forbindelse lige pludselig. Mens jeg sidder og bruger den. Jeg har oplevet det efter at have rykket lidt i kablet.

Den sidder på en USB hub med 2 andre på (trådløs mus, trådløs tastatur). Men det hjælper ikke at sætte den direkte i laptoppen.

Det er også irriterende at når jeg skifter stik skal jeg også skifte COM port. Men når det nu ikke virker at skifte stik er det nok ligemeget.

Men så virker den pludselig igen. F.eks. efter en windows genstart.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 12-07-11 07:23

Et andet problem er at skærmsaveren slår til - man bruger jo ikke tastaturet når man taster automatisk data ind. Kender I en løsning på det? Vores IT afd. vil/kan ikke ændre på den tid der går før den slår til.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 12-07-11 09:30

Seneste oplysning: Det bliver en laptop med docking station. En IBM Thinkpad.

Den har jo en seriel indgang, men går den ind i laptoppen udenom USB? Ellers er det jo ligemeget...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-07-11 17:16

Der kan være mange problemer med laptops og rs2323 simulering via usbport og omsætter.

Et af dem er at portnummeret kan skifte , hvis man starter om eller bruger en anden usbport.
Brug den samme hver gang.
Det burde være enkelt via power management at slå automatisk hvile fra.
Udskift den edb mand, som ikke ved hvordan.

En enkel løsning ville være for små penge at købe en gammel bærbar med indbygget rs232 port.
Brug så den til instrumentet og overfør filerne via netværk.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-07-11 17:18

Et andet problem er at nogle typer rs232 bruger flere data og kontrolsignaler, som ikke nødvendigvis er implementeret i en usbomsætter.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 12-07-11 18:01

Et tredje problem.
RS232 har 9 volt i sig, medens USB "kun" har 5 volt. Her opstår næsten alle problemer med et adaptorkabel RS232-USB. Der findes mogle (dyrere) adaptorere der "oversætter" alle signaler fra RS232 til USB og visa versa. De kan også have en ekstra strømforsynig tilsluttet.

MVH

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 12-07-11 19:57

IT folkene kan, men må/vil ikke ændre på skærmsaveren.

Viskinge: Jeg er godt klar over dette - derfor ville jeg jo gerne vide hvilken adapter jeg skal købe.

Docking stationen er en reel seriel port har jeg nu fundet ud af, så det bliver måske løsningen.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 300 point
Dato : 13-07-11 07:38

IT folkene er ikke deres opgave voksen! De skal selvfølgelig finde en løsning som gør, at du kan udføre dit arbejde.

1) Stationær PC med serielport/kort
2) Gl. bærbar med seriel port
3) Strømstyring ... det hjalp ikke et klap. Har også prøvet det.
... og så er der det med portnumrene ... også noget hø.

Spark nu til de IT-folk!

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 13-07-11 18:59

Tja, IT folkene gør egentlig bare deres job. Vi har regler for hvor længe en computer må stå ubeskyttet. Men det gør jo at man finder på andre løsninger som omgår reglerne.

Løsningen på USB problemet ser ud til at blive at vi har sat laptoppen på en docking station med seriel port. Dvs. uden adapter.

Det med skærmsaveren - kan man få et program, som holder skærmen i live? Det troede jeg egentlig mit program som får data ind i Excel gjorde (winwedge), men åbenbart ikke.

Godkendelse af svar
Fra : pedroso

Dato : 14-07-11 10:16

Tak for svarene berpox! Og tak I andre også.

Løsningen USB-RS232: Direkte seriel indgang via docking station. På nyere laptops inkl. docking stationer er der ikke engang serielle porte på docking stationen, men her ville løsningen kunne være en RS232-PCMCIA indgang via et kort i laptoppen.

Løsningen skærmsaver: Caffeine (http://www.zhornsoftware.co.uk/caffeine/index.html#download). Den kan køre som .exe, og skal ikke installeres - dvs. ingen IT folk skal involveres