/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
indstilling af parabol til Astra 19,2
Fra : pope123456
Vist : 6122 gange
80 point
Dato : 09-07-11 16:47

Har købt digital modtage hoved , og receiver til vores sommerhus der lejes ud til bla tyskere.
Nu har Jeg forsøgt at pejle mig ind til ca.171 gr sydlig retning og elevation på ca 25 gr.
Her tænkte Jeg der ville komme bare lidt signal, så Jeg efterfølgende kunne fin indstille.
Der er INTET signal .
Jeg har tjekket modtage hovedet, og det virker, . Nu læser Jeg så også at indstilling skal være meget præcis, og der nogen gange kan være lidt forsinkelse i registreringen af signal styrke , så det er svært bare og stå og tjekke ved siden af parabol og tv.
Skal Jeg bide i det sure ævle og ringe til en parabolmand
Mvh peter

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-07-11 17:14

Nu ved jeg jo ikke,i hvilken vinkel,parabol hovedet sidder,i forhold til skærmen.
Men prøv at stille skærmen i lodret. Og så dreje den stille og rolig mod SSØ.

For mange år siden,havde vi en Armstrad,der skulle grad-stilles op/ned.Men jeg mener ikke det er nødvendig mere. Den vi har nu,er 10 år gammel.Og der skal skærmen bare stå i "lod".

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-07-11 17:25

Det skal så lige tilføjes,at en digital hoved er mere "kræsen",med hensyn til indstilling.
Enten er der signal eller ej. Men som sagt,prøv at lægge en lodstok mod skærmen,og hold den i lod.
Og så stille og rolig,bevæge den sideværts, i retning mod SSØ.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-07-11 17:32

Citat
Skal Jeg bide i det sure ævle og ringe til en parabolmand

Bl.a. Harald Nyborg,har sådan en "signalsøger",til ca. 150 kr.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-07-11 18:27

De skulle være muligt at se signalstyrken på fjernsynet

Kommentar
Fra : pope123456

Dato : 09-07-11 18:36

Jeg kan netop se signal styrken, og den ændrer sig ikke en mm , og her er det Jeg tænker der er noget galt, for selvom vinklen ikke er i top, så burde det da ske en ændring når man nærmer sig

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-07-11 18:43

Hvis du kan se signalet er kun kun millimeterjustering af parabolen der skal til.

Accepteret svar
Fra : fox_mulder

Modtaget 40 point
Dato : 09-07-11 20:56

Da jeg havde astra for mange år siden skulle den stå lodret og stik syd med 2 grader øst.
Inden du bruger for mange penge på pejle udstyr så koster en justering kun 300 kr ( i århus ) hilsen fox

Kommentar
Fra : kabbeleje

Dato : 12-07-11 10:24

Jeg har opsat en parabolskærm med tilhørende reciver men kan ikke få billede på skærmen,
reciver er Hirschmann SR 110.
Jeg søger Astra 19,2 ø / 160,8 s. Skærmen har en lille hældning ca 5mm til den rigtige side så spejlet vender skråt opad.
Når jeg tænder for reciveren står der Hirsmann/Triax, men kun et kort øjeblik, så kommer billedet Das Erste Astra et kort øjeblik, så bliver skærmen sort.
Når jeg trykker infoknappen ind på fjernbetjeningen viser signalstyrken 95% og kvaliteten veksler mellem 79/81 på skærmen.
Er det nok til at der skal komme billede på skærmen,eller er det en forkert satelit, eller skal der redigeres på fjernbetjeningen . mogens

Kommentar
Fra : pope123456

Dato : 12-07-11 11:27

Så kom parabolmanden . Området der skal søges efter, er på størrelse med en fem krone . Grundet forsinkelse i omsætning af det digitale signal, kan man næppe stå med fjernsynet og indstille selv. Det kræver at man står stille et stykke tid ( sekunder )ved hvert område der søges på. Der skal være HELT frit udsyn, så træet der stod ved 19,2 gjorde at Jeg må nøjes med 13 E. Så må Jeg håbe at de tyske turister er tilfredse med det. Der er ca 1000 tv stationer at vælge imellem.
Hans udstyr kostede 50000, men med mit optimistiske sind tror Jeg nu nok at man med et kompas, vinkelmåler og en satellit søger til nogle hundrede kroner kan komme rimeligt langt.
Det må blive point til anbefalingen af prof hjælp, selvom det koster 1100 i Tisvilde

Godkendelse af svar
Fra : pope123456

Dato : 12-07-11 11:46

Tak for svaret fox_mulder.

Kommentar
Fra : kabbeleje

Dato : 12-07-11 12:25

ja tak, send mig relevante svar på mit problem