/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Fjernundervisning / Spørgsmål
10  jensalexa.. 300
Vil gerne belæres.
Fra : Mosebaek
Vist : 1160 gange
200 point
Dato : 09-07-11 14:30

Da jeg ikke orker diverse ordbøger,vil jeg hellere spørge jer:

Jeg gik ud af den "stråtækkede" (som dog havde teglsten) i 1957. Efter syv års skolegang,hvaraf jeg kun lærte noget (lidt),de to første år. Resten af tiden,gik med at drille de unge vikarer (lærerstuderende) vi havde på skift,de sidste fem år.

Mit spørgsmål er ang. "komma`er". Når jeg skriver (f.eks. her på Kandu),deler jeg dem ud,med rund hånd. (De koster jo ikke noget).

Men noget rinder mig i hu: At man aldrig må sætte komma (,) før et "og". Er det rigtig ???
Jeg gør det vist desværre tit.

Jeg ser tit,her på Kandu,folk der helt undlader tegnsætning. Er dette for nemhedsskyld ???
Måske en god løsning.

Mosebaek.

Accepteret svar
Fra : modersvilje

Modtaget 210 point
Dato : 09-07-11 14:44
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-07-11 14:53

Citat
Vi skulle have spist middag, men de kom, som sædvanlig, halvanden time for sent, og så blev der ikke noget af det.
Vi skulle have spist middag, men de kom - som sædvanlig - halvanden time for sent, og så blev der ikke noget af det.

for sent, og så blev

Ja,efter dette,må jeg det jo godt.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 09-07-11 15:33

Da jeg gik i den " stråtækkede" som skam havde strå,fik vi lært at sætte komma, ved at gå linjen igennem med jeg og at .
Dvs. når du kunne sætte enten jeg eller at foran et ord i en linie, skulle der deles mellem disse to ordene.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-07-11 15:57

Ja vi lærte at sætte x og blolle

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 09-07-11 17:51

Ja Piaskov.....
Man bliver næsten lidt nostalgisk af sådanne spørgsmål.....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-07-11 18:21

Jeg er så generationen efter Dig.

Du bruger for mange kommaer, men lige hvordan kan jeg ikke forklare på pædagogisk vis idet jeg selv skriver "efter gehør", nogle af dem virker som en "kunstpause" hvis man vil understrege de sidst foregående ord, det kan man bruge i taler, men det virker forkert i en skreven tekst.

At mange skriver helt uden komma betegner jeg som ren sjusk, det samme med manglende linieskift, men det er jo alment kendt at danskkundskaber som vi jo terpede til bevidstløshed dengang ikke bliver højt prioriteret i dag.

Den nye kommareform som nogle kloge hoveder fandt på for 10 år siden fattede jeg ikke et klap af, men jeg var ikke den eneste

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-07-11 13:28

Tak for svaret modersvilje. En udmærket side,du fandt der.

VH. Mosebaek.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 10-07-11 13:31

Du kan øve dig i at sætte kommaer her:

http://dsn.dk/sprogviden/proev-din-sprogviden

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 10-07-11 16:09

Selv tak og god sommer!

MV2