/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Rengøring af springvand.
Fra : Erikspoulsen
Vist : 1503 gange
200 point
Dato : 09-07-11 13:15

Hej! Jeg har et granitspringvand med 3 søjler med ru overflade. Nu er der kommet en brungul belægning på granitten. Jeg har prøvet forskellige midler, men jeg kan ikke få det helt af. Gode råd modtages.
Hilsen Erik

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 09-07-11 13:29

Hejsa,

Da det er granit, ville jeg ikke tøve med at anvende en højtryksrenser. Jeg bruger selv denne metode med hård turbo stråle på mine forskellige granitelementer i haven. Det virker (og har gjort det i mange år.
Du kan evt. leje en højtryksrenser hos det lokale byggemarked.

God arbejdslyst
Bluesky

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-07-11 18:27

Det er okker (en jernforbindelse) der findes meget af visse steder i landet, nogle steder farver det ligefrem sand og sten i vandløbene, og folks vasketøj før i tiden.

Og nej, det er ikke sundhedsskadeligt.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 09-07-11 20:20

Hejsa,

Jeg tror at LuffeA har ret i, at det kan være okker.
Det problem har vi gudskelov ikke her, kun alger o.l. som højtryksrenseren kan tage - men okker tvivler jeg på.

Bluesky

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 09-07-11 22:58

Når du nu har fået renset dit springvand med højttryksrenseren, så lad være med at hælde postevand i springvandet, indsaml noget regnvand og brug det, så får du ikke okkeraflejringer mere. Jeg kan forstå at der ikke er fisk i springvandet, man bør nemlig ikke bruge rent regnvand til et fiskebassin.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-07-11 05:11

Måske skal der sandblæsning til, bare lidt synd hvis granitten er mørk og poleret.

Prøv at spørge en stenhugger når Du kommer forbi ham.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-07-11 07:11

Hvis du cirkulerer det samme vand heletiden , tror jeg ikke på okker.
Det kan være brunalger. De kan sidde godr fast. Køb algerenns til træ, fliser mv. og kom lidt i vandet. Det til havebassiner mede fisk er ikke særlig effektivt.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-07-11 14:44

Dårlig statistik, det kan gøres bedre

Spørgsmål
- Ubesvarede 1
- Besvarede 1
- Annullerede 6
- Slettede 0
Ialt 8

http://www.kandu.dk/faq.aspx

Annuller spørgsmålet
Fra : Erikspoulsen

Dato : 20-07-11 20:10

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål