/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
HVordan skal den tekst forståes
Fra : krizz20
Vist : 1170 gange
235 point
Dato : 07-07-11 22:24

"En 17-årig gravid kvindes ansøgning om økonomisk hjælp til depositum og husleje for at kunne flytte fra sine forældre til en lejlighed sammen med barnets far måtte anses som begrundet i graviditeten. Kommunen kunne derfor ikke afslå at realitetsbehandle ansøgningen under henvisning til forældrenes forsørgelsespligt. Kommunens faste praksis om ikke at yde hjælp ... til mindreårige gravide før 3 måneder før forventet fødselstidspunkt var under alle omstændigheder i strid med den forvaltningsretlige grundsætning om, at et lovpligtigt skøn ikke må "sættes under regel".

Kommunen har pligt til at yde den unge kvinde økonomisk støtte?????

forældrenes forsøgelsepilgt ophører når den unge kvinde får barn
men hvad indebære forsøgelsepilgten egentlig????

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-07-11 22:36

Citat
Kommunen har pligt til at yde den unge kvinde økonomisk støtte?????

Ja kommunen skal hjælpe...længere er den ikke.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 245 point
Dato : 07-07-11 22:51

Citat
gravid under 18

Spørgsmål
Jeg er 12 uger henne i min graviditet,og har været på bistandskontoret.Min sagsbehandler siger at jeg ikke kan få økonomisk hjælp før en måned før forventet fødsel. Jeg bor p.t. ved min kæreste, men flytter i lejlighed tæt ved mine forældre når der bliver en ledig. Jeg vil gerne vide hvilken hjælp jeg er berettiget til.
Svar
Når du er under 18 år, har dine forældre stadig forsørgerpligt overfor dig, med mindre du er flyttet hjemmefra og i en periode har klaret dig selv - f.eks har haft arbejde. Dine forældres forsørgerpligt ophører, når du selv får barn, så det er korrekt, at du ikke alene med henvisning til din graviditet er berettiget til kontanthjælp allerede nu. Noget andet er, at du godt kan være berettiget til enkeltudgifter, som er en følge af din graviditet. I den forbindelse kan jeg oplyse, at netop hjælp til indskud i bolig kan være sådan en udgift. Det har Den Sociale Ankestyrelse fastslået i en afgørelse, som hedder SM O-43-94.

http://www.sr-bistand.dk/netbrevkassen_Vis_%20svar.asp?id=249

Forsørgerpligt... at du har tag over hovedet, mad og tøj

Kommentar
Fra : krizz20

Dato : 07-07-11 23:21

Forsørgerpligt... at du har tag over hovedet, mad og tøj
men den unges forældre har da stadig forældre myndigheden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-07-11 07:25

Her kan du læse hvad - forældremyndighed - indebærer

http://da.wikipedia.org/wiki/For%C3%A6ldremyndighed

(jeg forstår det som, at det er det samme som forsørgerpligt, og det ophører når du er gravid og flyttet hjemmefra)

Godkendelse af svar
Fra : krizz20

Dato : 09-07-11 20:09

Tak for svaret Nordsted1.