/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Alger i et fuglebad?
Fra : Troldesen
Vist : 5584 gange
300 point
Dato : 04-07-11 20:38

Har købt et flot fuglebad og fuglene elsker det. Men de skider i det og efterlader madrester i det.
Som følge deraf blomstrere det af alger og sikkert osse en masse andet skit.
Jeg tømmer det tit og hæller nyt vand i, men hvordan fjerner jeg den fede suppe som nok er alger?
Vil jo helst ikke bruge kemi...

Ja Dyrt ? Men jeg syntes at det haster

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 04-07-11 20:51

Citat
Jeg tømmer det tit og hæller nyt vand i,

Åbentbart ikke hver dag

Men visse fugle kan godt lide GRØNT-SAGS suppe

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-07-11 20:51

Jeg ved ikke hvad dit fuglebad er lavet af, men hvis det kan tåle, at blive skrubbet lidt med den grove side af en grydesvamp, så er det en mulighed.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-07-11 21:01

Når du ser hvad fugle (og andre dyr) drikker i den frie natur, tror jeg ikke dit fuglebad er et problem- for fuglene!

Vandpytterne bliver jo sjældent renset

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-07-11 21:10

Jeg har et sort fuglebad, som også blev grønt

Nu har jeg igennem længere tid afprøvet et tip jeg havde læst et eller andet sted

Tippet --- efter du har fået renset fuglebadet --- jeg vaskede det med opvaskemiddel og en stiv børste, og derefter fyldte jeg vand i, ----og 5 halvtredsører

Kobberet fra mønterne gør, at vandet ikke bliver så hurtigt grønt, og jeg synes det virker, og fuglene kommer stadig i store flokke og drikker eller bader

Mit fuglebad er ikke så stort, så hvis dit er det, så må du punge ud

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-07-11 21:16

Det kan sagtens være kobber holder fuglebadet frit for alger, men jeg ville tro at fuglene gennem 50+ millioner år har det fint med alger, men dårligt med miljøgifte som kobber

¨http://www.denstoredanske.dk/Natur_og_milj%C3%B8/Milj%C3%B8_og_forurening/Vandmilj%C3%B8,_spildevand_og_olieforurening/milj%C3%B8gifte

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 04-07-11 21:34

Citat
Når du ser hvad fugle (og andre dyr) drikker i den frie natur

For ikke at snakke om? dyrenes EJERE/ beskyttere

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-07-11 21:46

Ehm.... nu er det jo hverken DDT eller andre giftstoffer men kobber der kommer i fuglebadet, er det så giftigt i de små mængder.... håber jeg godt nok ikke, for jeg har rigtig mange fugle

Denne side er beregnet for mennesker

http://www.netdoktor.dk/vitaminer/kobber.htm

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-07-11 22:02

Prøv med Atamon, det kan fuglene drikke og det bruges jo mod mug i syltetøj som mennesker spiser.

Desuden er det også godt i bade hvor der færdes folk med fodsvamp. Der vasker man gulv i det.

Og jeg bruger det i maling når jeg maler på badeværelset. Det virker kan jeg oplyse.

Jeg sprøjter det også på flisernes fuger i badenichen, så går der meget længere tid før der kommer mug.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 300 point
Dato : 04-07-11 22:49

Sæt fuglebadet hvor der er skygge, det vil eliminere problemet væsentligt, da det er sollysset, der fremmer algevæksten.

M.h.t. rengøring, så bruger jeg en ganske almindelig opvaskebørste og skrubber algerne af, skyller det beskidte vand væk og hælder nyt vand i.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-07-11 23:42

Meget bidrager til vandforureningen, også at fuglene generes af lopper og mider som de prøver at få has på ved at bade.
Fugle i tørre områder tager et "støvbad" for at kvæle småkravlet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-07-11 06:32

Jeg har altså også haft et fuglebad, der stod i skyggen, det fik lige så mange alger som det i solen

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-07-11 10:03

Hvis der er al for meget skygge kan det komme brunalger. Føj.

Så hellere de grønne.

Kommentar
Fra : Troldesen

Dato : 05-07-11 15:34

Løsningen er jo nok som flere af jer antyder, en kombination af vand børste og knofedt måske tilsat en smugle Atamon.

Hvem af jer skal så point?? Tror det blir Dova..

Godkendelse af svar
Fra : Troldesen

Dato : 05-07-11 15:35

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-07-11 15:35

Det var IKKE brune alger jeg fik i fuglebadet, når det stod i skyggen - det var lige så grønt som da jeg flyttede det i solen - inden det blev en ønskebrønd

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 05-07-11 15:39

Prøv også at spørge i en dyrehandel hvor man sælger filskebassin-udstyr.
Der er noget man kan putte i vandet så der ikke kommer for mange alger i sådanne havebassiner, - og de små fugle er jo ikke bange for at nippe til vandet her, - så det er nok ikke noget der skader.
Bare et forslag på falderebet.

Ammitz

Kommentar
Fra : Troldesen

Dato : 05-07-11 20:26

Nordsted1 > Glad for at se at du følger op på spørgsmålet efter det er lukket. Stor TAK for det, men din tidligere bemærkning om Kobber er da det rene vrøvl. Mit Fuglebad er af super ØlandGranit. Der kommer squ kun Kobber i hvis nogen smider gamle mønter i.

Troldepige > Farven på algerne er ikke specielt vedkommende! Grønne, Brune, Blå eller lyserøde med stjerner på? Jeg er da 100-ligeglad.

Ammitz > Tak for forslaget på Falderebet, men det er jo nok det der tidligere er blevet omtalt som Atamon. Det man køber i Dyrehandelen er bare 5 x så dyrt.