/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Jordet opvaskemaskine slår relæ
Fra : tetrahym1
Vist : 831 gange
20 point
Dato : 04-07-11 18:45

Hej.
Lørdag kom jeg hjem til et slukket HFI relæ, jeg tændte og noterede at router og modem var brændt af, sikkert et lyn. Et par dage efter ser jeg at automatsikringerne til min opvaskemaskine er slået fra, og når jeg tænder dem, så slår de HFI relæet. Det sker selv om min opvaskemaskine er helt slukket, og så snart jeg sætter den slukkede maskine i stikket så slår automatsikringen. Opvaskemaskinen er jordet og hvis jeg sætter den i et ikke jordet stik via et ikke jordet forlængerkabel så slår den ikke sikringerne! Hvad skal jeg gøre? Må jeg bruge den ikke jordede maskine? Er det maskinen der er i stykker eller relæ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-07-11 19:20

maskinen er kaput

Kommentar
Fra : tetrahym1

Dato : 04-07-11 19:21

Men den virker fint, når jeg sætter den på uden jord?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 04-07-11 19:33

Lad være med at sætte den til uden jord.
Det har vel en årsag til at man har et HIFI eller HFFI eller hvad det nu hedder i dag. Der er vand i maskinen, så brug kun tilslutning med jord. Der er sket noget med maskinenj.

hawaii7

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-07-11 22:03

Din installation skal lige kontrolleres.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 20 point
Dato : 05-07-11 16:14

Citat
Det sker selv om min opvaskemaskine er helt slukket, og så snart jeg sætter den slukkede maskine i stikket så slår automatsikringen. Opvaskemaskinen er jordet og hvis jeg sætter den i et ikke jordet stik via et ikke jordet forlængerkabel så slår den ikke sikringerne! Hvad skal jeg gøre? Må jeg bruge den ikke jordede maskine? Er det maskinen der er i stykker eller relæ?

Det er en kortslutning fra fase til jord der får HFI relæer til at slå fra, og fejlen er et sted fra stikket og ind til den kontakt på maskinen, du tænder på.

Den er MEGET FARLIG at bruge uden jord, for der er fase på alt metal og der for stor fare for at få et stød, hvis du feks. rører en vandhane og maskinen, prøv at tage en ledning fra vandhanen og til matal på maskinen, så vil HFI relæ slå fra.

Fejlen kan evt. være en støjkondensator/filter som sidder på ledningen ved tilslutningen i maskinen, der er defekt, for det er monteret fra fase til jord.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 05-07-11 22:08

Det nærmeste vi kan komme det er som før nævnt forbindelse mellem fase og jord, men at rette det
må du få en elektriker til at klare.

Godkendelse af svar
Fra : tetrahym1

Dato : 05-07-11 22:50

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 05-07-11 23:06

Selv tak tetrahym1