/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
må jeg køre med trailer
Fra : madglad
Vist : 958 gange
200 point
Dato : 03-07-11 18:50

min bils egenvægt er 900 kg og totalvægt er 1450,
trailerens totalvægt er 750,
må jeg køre med denne trailer.

er der noget om at man altid kan sige,,bilens egenvægt + 50 kilo er det højeste man må køre med ? og alt under dette er lovligt

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-07-11 18:59

Hvis du har kørkort må du køre med den vægt.

Men i bilens registreringsattest, står der om bilen må køre med pågældende trailer vægt.

Der er forskel på om den er med eller uden påløbsbremse...

Så kig i bilens registreringsattest og se om bilen må køre med den.

vh ben

Kommentar
Fra : madglad

Dato : 03-07-11 19:16

det eneste der står i reg attest er bilens egen og total. der står ikke noget om anden vægt. det er en renault clio 1,2 fra 1999 og vi har lige kørt den igennem syn. burde der stå noget på reg attesten

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 110 point
Dato : 03-07-11 19:36

Anhængerberegner - hvad må du køre med?
http://www.sikkertrafik.dk/I%20bil/Anhaenger/anhaengerberegner.aspx

Kommentar
Fra : edison

Dato : 03-07-11 19:37

hvis ikke der står i din reg, attest.om vægtgrenser til påhængsvogn. er der en fejl. så ned til synshallen, og få en snak med dem.
hvis altså den er synet med træk.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-07-11 19:48

Du må slet ikke køre med nogen som helst trailer efter en bil som ikke er synet med anhængerkrog, nu er det almindelig med synsfri sammenkobling og så står der på registrerings attesten hvor stor traileren må være, med og uden bremser.
Bagefter kommer spørgsmålet om du må køre med den trailer uden at have trailerkort, det er meget mere indviklet og det vil jeg ikke blande mig i.
På min bils registrerings attest står der midt på siden
Tilkoblings anordning: Ja Synsfri sammenkobling
og her under står der hvor meget traileren må veje total med og uden bremser

Kommentar
Fra : madglad

Dato : 03-07-11 19:56

takker for linket klaudi, her var svaret

Du skal opfylde 50 kg-reglen og 3500 kg-reglen, for at køre med anhænger med almindeligt kørekort.

Du må dog altid køre med en trailer med en totalvægt på 750 kg - uanset at den samlede totalvægt overstiger 3500 kg:

50 kg-reglen: Bilens egenvægt + 50 kg** skal være større eller lig med: Totalvægten i følge påhængskøretøjets registreringsattest.
Hvis du har erhvervet kørekort før 1. maj 2009 må du alternativt benytte bilens koblingsvægt, hvis den er lavere end "Totalvægt" ifølge anhængerens registreringsattest
3.500 kg-reglen: Bilens totalvægten og anhængerens totalvægt må ikke overstige 3.500 kg.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-07-11 20:03

Nu er spørgsmål om du har en gammel registreringsattest (grøn farve) eller ny (lysseblå)

Hvis det er den nye type står vægten på bagsiden unde afsnit oplysninger om sammenkobling.

Hvis der ikke står noget på din registreringsattest, må du ikke koble noget til...

Hvorfor du ikke har fået anmærkning til syn, ved jeg ikke. Men nogen har sovet i timen....

vh Ben

Kommentar
Fra : madglad

Dato : 03-07-11 20:06

og så var reg attesten i 2 sider og det så jeg jo ikke i min store brannert
synsfri samkobling 750 kg . takker for hjælpen som kom dejlig hurtigt

Godkendelse af svar
Fra : madglad

Dato : 03-07-11 20:07

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : madglad

Dato : 03-07-11 20:08

og selfølgelig også takker til jer andre

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-07-11 20:11

fedterøv, kun 1 *

Kommentar
Fra : madglad

Dato : 03-07-11 20:13

1..var det ikke 200,,kan man lave det om

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-07-11 20:16

nix

Kommentar
Fra : madglad

Dato : 03-07-11 20:20

skylder klaudi 2 kolde fadøl ved åen..i århus

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 03-07-11 20:23

bare en vand, tak, kan ik tåle alkohol