/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Kender i noget til dette ?
Fra : piaskov
Vist : 988 gange
100 point
Dato : 02-07-11 18:04

Har igen lige fået el. opgørelsen
Og selv om vi virkelig har sparet det seneste år får vi en efterregning på 1342 kr.
Jeg hørte tilfældig om dette i et tv pogram forleden aften.
Vil da lige høre jer om i kender det
http://www.elrabatten.dk/forsiden/
Umiddelbart kan jeg da ikke se nogele ulemper ved det ...eller

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 02-07-11 18:24

Kan i "dele" regning med nogen eks. Hvis i bor i et hus med andre en opgang eller andet.

Ellers regn den ud (: (brugt watt/dage) brug 3 dage hvor efter i tager (brugt watt/3) se hvordan det passer.

Sidste se hvad normalt forbruget for en familie på jeres størelse er, passer det nogenlunde?
I kan låne et apperat der tester forbrug på jeres maskiner i næsten alle el-butikker. Hvis i kommer frem til at det måske er et køleskab eller andet der er defekt.

Hvis det er billigere end det i betaler nu er el-rebatten en fordel...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-07-11 18:30

@Luke2000.
Vi bruger på årsbasis "kun" 3534kwh.
Jeg syntes egentlig ikke det er sindsygt meget...jeg er bare sur over det ene år efter det andet at få en ekstra regnein ...selv om vi sparer en del på strømmen
Hvad bruger du da ?? Vi er kun to personer her i husstanden.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 02-07-11 18:41
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-07-11 18:43

Citat
Jeres forbrug er meget almindeligt

Ja Olesen-50 det mener jeg jo også men vi sparer også hvor vi kan. Det er PRISERNE jeg er sur over

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-07-11 19:03

På en opgørelse fra Fyns Energi kan jeg se følgende tal:

00,060 kr pr kWh, offentllige forpligtelser.
00,006 ---------- , Energisparebidrag, Staten.
00,624 ------------, Energiafgift, Staten.
00,063-------------, Energispareafgift, Staten.
00,040-------------, Eldistribibutionsbidrag, Staten.
00,060-------------, Grøn energiafgift, Staten.
00,029-------------, Energinet.dk

Hvilket giver ialt kr 0,855 kr pr kWh som der yderligere lægges moms oveni.

Staten har snablen dybt nede i vores lommer med afgifter der overlapper hinanden, hvorfor i helvede skal vi betale TO slags "energisparebidrag" og ydermere ekstra afgift for at benytte grøn energi ?
Og så er der også moms på produktionen og abonnementet.
Ergo æder staten tæt på 50% af den samlede pris, og det slipper ingen danske forbrugere for at betale.

Den rene elproduktionspris som jeg betaler er 43 øre, dertil kommer transportudgifter, hvilket vel er de ENESTE steder der kan skabes konkurrence for at få prisen ned, det afspejler også det faktum at der reelt ikke er store prisforskelle mellem de forskellige udbydere.......medmindre det kunne lade sig gøre at hente strømmen for 2,3 øre pr kWh i Kina.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-07-11 19:39

Citat
Staten har snablen dybt nede i vores lommer med afgifter der overlapper hinanden, hvorfor i helvede skal vi betale TO slags "energisparebidrag" og ydermere ekstra afgift for at benytte grøn energi ?

Ja det må du så nok spørge om .... og de siger der er skattestop

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 02-07-11 20:29

Jeg har lavet et lille skema,for nemt at kunne sammenligne priser-forbrug,fra år til år.

Den rækker fra 1980 (6500 kWh) til 2009 (2922 kWh) Har ikke fået ført den ajour siden.

Men det er mærkelig at se,jo mindre forbrug,jo større er regningen.

Kan forresten tydeligt se på forbruget,hvergang een af ungerne,er flyttet hjemmefra.

Så godt den anden dag,vi har Europas højeste elpriser.

Og det stiger i takt med vi får flere vindmøller. Lyder fuldstændig tåbeligt.(Der er gode penge i vindmøller).

Mosebaek.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 100 point
Dato : 02-07-11 20:35

Prøv at lege lidt på denne side:
http://www.elpristavlen.dk/

Her kan man finde de billigste priser for det område hvor man bor.

De dyreste er alligevel interessante at kigge på, her betaler kunderne frivilligt mere for kun at aftage grøn energi, men ligesom med dyrere økologisk mad er der vel ikke mange der skifter helt over i disse krisetider.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-07-11 20:50

Citat
Kan forresten tydeligt se på forbruget,hvergang een af ungerne,er flyttet hjemmefra.

Da jeg var knægt måtte vi ikke læse i sengen efter kl. 22
Men det var ved en 40 W sengelampe, i dag kan man købe (pissedyre) LED pærer der kun bruger 2-4 W.

Apropos LED og læselampe har jeg et godt råd.
Man kan godt købe LED helt ned til 50 kr hvad jeg gjorde i min iver for at spare strøm, men de mangler paraboler og spreder derfor lyset meget dårligt.
Køb i stedet typer som understående:
http://www.elvvs.dk/category.4062.article.86915

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-07-11 20:52

Citat
Her kan man finde de billigste priser for det område hvor man bor.

Ja som jeg så ser det når jeg leger lidt med den side ...så kan jeg da spere 1300 kr. om året.
Nok værd at tage med

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-07-11 21:04

Citat
Kan forresten tydeligt se på forbruget,hvergang een af ungerne,er flyttet hjemmefra.

Ja jeg tør da slet ikke tænke på hvad vi skulle betale i dag hvis ungerne havde boet hjemme.
Dengang havde vi vaskemaskine...tumbler...2 køleskabe og 3 frysere.
+ tv...og Pc og alt det andet gøjl der følger med

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 03-07-11 10:11

Pia, har I DONG som leverandør? I disse måneder omlægger DONG betalingstidspunkterne, så vi skal betale forud: http://www.dongenergy.dk/privat/Kundeservice/elkunde/forstadinelregning/nyebetalingstidspunkter/Pages/nyebetalingstidspunkter.aspx

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-07-11 11:26

Betale forud ?
Det har vi da gjort i masser af år, 3 x aconto og så en slutopgørelse.

Her er Fyns Energi gået over til 3-måneders slutopgørelser, og det i forbindelse med skift til fjernaflæsning.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-07-11 13:03

Citat
Pia, har I DONG som leverandør? I

Nej ...vi har SEAS NVE

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 04-07-11 22:08

Tak for svaret LuffeA.
Jeg har nu handlet med strømmen...kan da spare 1300 kr. om året. Også værd at tage med.