/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Public absolveret for slagsmål?
Fra : frieda
Vist : 1758 gange
200 point
Dato : 02-07-11 14:52

Jeg vil sørme gerne have hjælp til at tyde dette. Det er jo altid spændende, når man finder oplysninger ud over datoer etc., og dette her lyder altså sjovt.

Jeg var i gang med at lede efter oplysninger om en forfader ved navn Niels Skodland/Skotland/Skadeland i kirkebogen: Viborg, Hids, Svostrup, 1730-1770. Han døde forresten 100 år og 20 dage gammel!!

På opslag 5 støder jeg på følgende under Public Absolverede:

1730 Dom Jubilate blev Jens Madsen og Niels Skodlands Hustruer xx begge af Borup publice absolverede for at foraarsage Slagsmaal ...

Så kniber det at læse resten.

Hvad mon der dog fik de to damer til at starte et slagsmål, der var voldsomt nok til at skulle absolveres i kirken?????

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 02-07-11 15:19

Har du læst dette på nettet så send et link.
MV2

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 02-07-11 15:44

Nej der er ikke et direkte link, men kirkebogen findes på

http://www.sa.dk/ao/SoegeSider/Kirkeboeger.aspx

Kirkebog
Amt: Viborg
Herred: Hids
Sogn: Svostrup
1730 til 1770, opslag 5

Kommentar
Fra : bronno

Dato : 02-07-11 19:36

Det er godt nok svært at læse. Jeg har prøvet at sætte nogle bogstaver på teksten, men det giver ikke rigtig mening. Er der ikke en anden der kan fuldstændiggøre teksten?

... begge af Borup publice absolverede for det forargelig Slagsmaal da ?????? Vacance, p??? Søndag under prædicken ?????? holdt med hverandre og der med fordret mange forbigaaende fra Guds Huus.
Text; 1 cor: 11.10

Der henvises til Paulus første brev til Korinterne 11.10

Held og lykke

Accepteret svar
Fra : Huusom

Modtaget 200 point
Dato : 03-07-11 15:59

Mit bud; (og det er ikke bibelsk ment).
Dom Jubilate (3. søndag efter påske) blev Jens Madsens og Niels Skodlands hustruer begge af Borris publice absolveret (aflagt skriftemål foran den samlede menighed) for sket forargelig slagsmaal værende vacance (tilstede) på søndag under prædichen havde holt med hverander og der med hindret mange forbigaa(ende) Guds huus.

Hvis det er teksten de skal/har fået prædiken over gir´ det mest mening hvis det er 1. cor 11.18

mvh Huusom

Godkendelse af svar
Fra : frieda

Dato : 18-07-11 16:00

Tak for svaret Huusom.