/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Underlig Golf 3
Fra : CiviC
Vist : 901 gange
200 point
Dato : 28-06-11 21:21

Hejsa

Sad med en kammerat idag og skulle ordne hans anlæg i bilen. Desværre var der en ledning der ramte stellet og der skete en kortslutning et eller andet sted. Problemet er nu, at anlægget ikke tænder, når nøglen bliver sat i eller drejet (Ledninger er tilsluttet rigtigt). Det vil kun tænde, hvis det for konstant strøm (opsætning med ledninger ændres).
Det mest underlige er, at hyleren der skal hyle, hvis man forlader bilen med lyset tændt., nu også hyler, hvis nøglen er sat i og døren åbnes. Det er ikke sket før og den gør det også selvom motoren kører?

Hvad kan det være der er røget? Jeg tror måske det er et relæ, men kan ikke finde nogle steder hvor der står hvilke relæer der gør hvad.

Så kære Kandu'er. Er der nogen der kan hjælpe her?

Pft
CiViC

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-06-11 21:28

kig på sikringerne

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 28-06-11 21:35

Alle sikringer er testet...

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 28-06-11 22:12

Du mangler jo tydeligvis en spænding til, at aktivere radioen. Ergo er det mest sandsynlige en sikring et eller andet sted i "fuglereden". Et andet ømfindtligt sted på VW er bundstykket i tændingslåsen. De er kendt for, at kunne forårsage problemer - og specielt hvis noget har været kortsluttet.
Fif: Afmonter + på batteriet, når du har målt ledninger ud. Så undgår du den slags irriterende og bekostelige uheld.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 28-06-11 22:46

Hvor sidder sikringerne til aktivering af radioen? Tror mere på problemer med bundstykket, når nu den hyler på de forkerte tidspunkter.

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 30-06-11 05:49

hvilken ledning har kortsluddet, var det tilgang til radio.en bil med styreboks, tåler ikke kortslud det kan gå ud over opdateringen, få den prøvet hos en kyndig person som kan måle fejlen ud.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-06-11 07:58

radioen er kaput. den tåler ikke kortslutning på den måde. man plejer at tage minuspolen af batteriet når man roder med den slags.
så undgår man ubehagelige overraskelser.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 01-07-11 01:39

Radioen er ikke kaput. Som skrevet, virker den fint, hvis den tilsluttes direkte uden om tændingslåsen.

Ja, det er nemt at være bagklog, men vi ved jo alle, at når der lige hurtigt skal ordnes noget, så tager man ikke batteriet fra. At Murphys lov så altid i disse træder i kraft er en helt anden sag.

Jeg ved ikke helt præcist hvilken ledning det var der kortsluttede, desværre.

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 01-07-11 21:22

På nogle VW modeller er det en gul ledning direkte fra tændingslåsen, der aktiverer radioen. Der er normalt ikke sikring fra fabrikken, men som ansvarlig montør sætter man selv een sådan lige i nærheden af radio / ISO stik. ( Så tager den også "skraldet" ved en kortslutning ) og ja, det tyder meget i retning af en fejl i bundstykket til tændingslåsen.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 01-07-11 23:37

Kan det ses, om det er tændingslåsen, hvis den tilsluttes en pc på værkstedet?

Mvh
CiViC

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 200 point
Dato : 04-07-11 21:41

Måske. Men det er næsten hurtigere, at sætte et andet bundstykke til stikket og se, om det ændrer noget.

Godkendelse af svar
Fra : CiviC

Dato : 04-07-11 22:07

Tak for svaret Cortina01.
Jeg giver beskederne videre.

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 05-07-11 17:42

Selv tak