/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
UNDGÅ MYGSTIK?
Fra : hawaii7
Vist : 1400 gange
100 point
Dato : 27-06-11 08:53

Er der nogle kanduer der har erfaring eller ved fra anden side om det gavner at tage B1-vitaminer ekstra stærk mod mygstik?
Jeg var på apoteket for at skulle hente nogle salve til at smøre på mygstik (bruger det også på ferien mod diverse insektbid og stik), men det var udgået. En flink ung pige sagde at hvis man tager B1 vitaminpiller, bliver man ikke stukket af myg. De skulle have en stærk lugt som myggen kan lugte gennem huden inden den stikker, men den flyver igen.
Er det engang reklamefis eller er den god nok?

hawaii7

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-06-11 09:28

der findes en ganske effektivt og enkelt metode,l men de fleste vil desværre ikke bruge den.
hvis du undlader at vaske dig med sæbe, altså bare bruger vand på kroppen, vil myggene holde sig væk.
du skal dog lige give det lidt tid. det kommer ikke fra den ene dag til den anden.
huden skal lige have tid til at opbygge den naturlige ballance igen og det tager et par uger.
og det virker. alle de hokus-pokusmidler du kan købe for en svimlende sum, virker ikke efter hensigten.

Accepteret svar
Fra : olarsen

Modtaget 110 point
Dato : 27-06-11 09:37

trimare46, så er det nok derfor at jeg ikke er blevet stukket af myg i flere år

Så til det alvorlige, for et par aftener siden var der i DR1's Aftenshowet ent indslag om myg, her blev detfastslået at B-vitamin ikke havde nogen virkning. Hvis man skulle bruge myggemiddel skulle det indeholde DEET.
Se dog dette link inden du bruger det: http://videnskab.dk/krop-sundhed/populaert-myggemiddel-forgifter-nervesystemet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-06-11 10:02

Og i selv samme tv-show sagde de også at det eneste myggemiddel der virkede, var det man kunne

købe i Sverige eller Tyskland, hun kunne ikke fortælle, hvorfor det virksomme stof var blevet forbudt i

DK, for der var ikke noget giftigt i det, men som sagt anbefalede hun at man købte det i udlandet

Kommentar
Fra : vith

Dato : 27-06-11 10:24

Jungleolie
Myggemidler med det virksomme stof DEET – fx Jungleolie – sælges ikke længere i Danmark. Det skyldes ikke – som mange ellers tror – at det er mistænkt for at være sundhedsfarlig. Nej, årsagen er den simple, at producenten ikke har afleveret de nødvendige undersøgelser for at opretholde godkendelsen. Det er forbudt at købe myggemidler i udlandet til brug i Danmark, men man må gerne købe det i udlandet til brug på ferien der.

Fundet her: http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=14867&kapitel=2

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-06-11 10:26

Nordsted, læs artiklen i det link jeg medsendte, det fortæller lidt om emnet

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-06-11 11:30

gammeldaws petroleum har altid holdt myggene væk

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 27-06-11 13:26

Spis friske hvidløg det kan myggene ikke lide samt mange mennesker går langt uden om

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-06-11 15:42

Bland sand og whisky og smør det på huden, når myggene sætter sig bliver de skidefulde og kaster sten i hovedet på hinanden.

Seriøst, nogle tiltrækker myg uanset hvad pokker de smører sig med.......jeg er en af dem , andre får aldrig stik selv uden smørelse.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-06-11 17:28

ovn112, hvidløg er endnu en af de gamle skrøner.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 27-06-11 19:09

jeg ved, at flere påstår, at B! vitamin ikke virker imod myggestik, men for mit eget og min families vedkommende, så er vi ret overbevist om, at det virker.
Jeg tror, at den eneste måde, du finder ud af det på, er at forsøge og så se om det virker for dig.

http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=3159/sprog=1/grp=8/menu=2/

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-06-11 22:53

Jeg har en datter på 14 år som de sidste par år har haft sin del af myggestik, de har været rigtig grimme nogle af dem og de blev jo ikke kønnere af, at hun ofte rev dem til blods.

Sidste år kunne jeg ikke overtale hende til at tage B-vitaminer.

Tidligere i år læste jeg en artikel (husker ikke hvor) hvoraf det fremgik, at B-vitaminerne ikke virker 100%, men hvis en B-vitamin-spisende var i selskab med ikke-B-vitamin-spisende og der kom en myg flyvende, så ville den foretrække en ikke-B-vitamin-spisende.

Jeg selv og min søn har i flere år spist B-vitaminer (af andre årsager) og der er langt imellem at vi får myggestik.

I år har jeg så fået overtalt min datter til at tage B-vitaminer, hver dag får hun 2 B complex fra LIVOL (indeholder 7 forsk. B-vitaminer).
Hun fik et par myggestik den første uge, men siden har hun ikke fået et eneste.

Så jeg synes absolut det er et forsøg værd.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 28-06-11 07:45

Uanset at nogle af de 'lærde' siger at det ikke hjælper, så skal man selvfølgelig prøve B-vitaminer, man kan vel heller ikke spise for mange?, som f.eks. A-vitaminer.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 28-06-11 08:56

Da jeg boede i Norge og der er myggen så store som f16 fly,da brugte vi noget der hed Eurax. Ved ikke om man kan købe det i Dk,men man kan nok få det på nettet. Det er et rigtig godt middel som holder myggen væk,selv om det ikke er lavet som mygmiddel.
alimak

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 28-06-11 09:04

sjovt nok lagde jeg et tip ud sidste år:
http://www.kandu.dk/tiphist.aspx?tid=21113

Det fik meget dårlig modtagelse. Faktisk så dårlig, at jeg blev trukket i point

Der er tilsyneladende delte meninger om B1 vitaminers virkning på myg, og selv om jeg har god erfaring, så kan du finde masser, der mener, at det ikke virker. Der er kun én udvej - prøv det!

Rigtig god sommer

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 28-06-11 09:07

Citat
En gammel skrøner som ikke virker.
Tro nu ikke på hvad du hører.
Dette har du vist selv skrevet?

Nå, god sommer alligevel

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 28-06-11 09:59

Ja det er rigtigt, men det er ikke mig som har fundet på det, og man skal altid være parat til at ændre mening, som en anden god politiker

Godkendelse af svar
Fra : hawaii7

Dato : 07-07-11 06:09

Tak for svaret olarsen.
UPS jeg var ved at glemme at få det afsluttet inden jeg tager på ferie. Jeg har læst den artikel du henviser til og vil ikke købe dyre B-vitaminer på apoteket.
Jeg forsøger at købe noget i Tyskland eller Østrig med DEET.

hawaii7

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 07-07-11 19:18

Jamen så rigtig god ferie, jeg skal desværre ikke på ferie i år , men håber at tage revance til næste år og rejser til Californien, ned langs Vestkysten på Hwy 1

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 07-07-11 19:19

Nåh ja og tak for pointserne