/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Slangebøsse til børn under 18.
Fra : vedikkealt
Vist : 8045 gange
200 point
Dato : 26-06-11 22:52

Jeg kender et par børn, der synes det kunne være mega sjovt hvis jeg lavede en slangebøsse til dem - en til hver.

Men er det overhovedet lovligt, at have børn til at løbe rundt med en slangebøsse ?

Jeg har for inspirationens skyld kigget på nettet, og ved mange slangebøsser står der (18 år) og ved import skal våbenloven - ind over.

Så nu er spørgsmålet...

Ryger jeg i fedtefadet, hvis jeg lige laver sådan et par stykker ?

Hilsen fra vedikkealt

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-06-11 23:43

Det kommer vel mere an på "ammunitionen", papirkugler gør ingen skade, men små skarpe sten kan godt ødelægge et øje.

En kammerat og jeg bankede to pæle ned i jorden, en traktorslange og knytnævestore sten gjorde resten....

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 27-06-11 06:31

En slangebøsse kræver en våbentilladelse.

Det kommer ikke an på noget som helst, de er ulovlige at besidde og bruge såfremt du ikke har tilladelsen.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 27-06-11 06:31

ps. Hvis den kan skyde med papkugler kan den også skyde med sten

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 27-06-11 07:03
Kommentar
Fra : pifo

Dato : 27-06-11 13:35

BZ'erne brugte slangebøsser tilbage i 80'erne og dette udløste en ændring i våbenloven. Ammunitionen dengang var møtrikker. Slangebøsser (og armbrøster) blev forbudt pr 1. februar 1988 (i hvert fald uden våbentilladelse)

Et billede af en sådan "BZ'er":

http://www.information.dk/191301

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 28-06-11 08:59

Da er det vel bare for dig at søge politiet om slangebøsse tilladelse.
alimak

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 28-06-11 18:32

Hej vedikkealt.

Nej du Ryger IKKE i fedtefadet, hvis jeg lige laver sådan et par slangebøsser, med mindre du bliver opdaget, og det er som at spille i lotteriet. – Det er kun en gang imellem at der er gevinst.
Se dog på alle de kulturlovs overtrædelser, der aldrig bliver opdaget, og derfor ingen bliver straffet for.
Den eneste lov der ALDRIG bliver overtrådt uden at det får konsekvenser, er naturloven!
Så nu blev du og andre læsere (eventuelt) lidt klogere.
Jeg mangler desværre tid til at skrive alt det jeg har lyst til i forbindelse med dit meget relevante spørgsmål.

Med venlig hilsen

DkwM327

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 28-06-11 19:52

Citat
Nej du Ryger IKKE i fedtefadet, hvis jeg lige laver sådan et par slangebøsser, med mindre du bliver opdaget

Fedt svar

Smut du bar ud og lav en masse ulovligheder, så længe ingen opdager det, har du jo ikke noget problem

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 30-06-11 09:19

Så er jeg tilbage - har ikke kunnet komme på Kandu - siden jeg stillede spørgsmålet

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 30-06-11 10:09

Nå ... så er det nok ikke så god en idé, at lave en sådan.

Jeg tænkte jo bare, at når det var et stykke legetøj, så gik det nok, men læser så også, at da jeg havde min slangebøsse, så var den jo rent faktisk lovlig = mange år siden...

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 30-06-11 18:52

Hej pifo.

Jeg har aldrig skrevet det var problemfrit at lave slangebøsser, men siden du kommer med sådan en kommentar, så vil jeg da gerne vide, om du aldrig overtræder vores lands love?

Og hvis du aldrig overtræder landets love, vil jeg da gerne vide hvordan du bære dig ad med det!

Samt hvor mange du kender som er ligesom dig!

Samt hvor mange du kender som er modsat dig!

mvh.
DkwM237

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 01-07-11 10:21

# kortoververden

Jeg ved ikke OM du er med på spørgsmålet endnu...

Du skriver at - det kommer ikke an på noget som helst ... heller ikke hvis jeg påstår at det alene er et uskyldigt legeredskab, der kun er beregnet til at skyde vandballoner afsted med.

Nogen af dem jeg har talt med, mener - i fulde alvor - at en slangebøsse godt kan være lovlig ... bare den er betegnet som et stykke legetøj.

En lettere forvirret vedikkealt

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 200 point
Dato : 01-07-11 11:53

Du kan påstå alt hvad du vil, en slangebøsse er at betragte som et våben, og dermed omfattet af våbenloven.

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 01-07-11 16:16

Kære lettere forvirrede vedikkealt.

Du kan roligt tro på " Kortoververden ", for selvfølgelig er det forbudt at lave våben,
med mindre du får tilladelse til det. For så kan du faktisk snildt tillade dig
at lave alle de atomvåben m.m. som du har lyst til.

Men mangler du tilladelsen så risikerer du at ryge i fængsel, hvis du bare går med - eller på anden måde transportere eller opbevare en ret almindelig lommekniv, udenfor din bopæl eller på din arbejdsplads.

Så for at undgå at blive mere forvirret, så lås dig selv inde og lad alle lovovertræderne om at leve livet, for det er virkelig livsfarligt at leve.

mvh.
DkwM327

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-07-11 17:16

Alternetivt våben lavet af en cykelslange...........et pusterør

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 01-07-11 17:52

Jeg har lige læst, at dansk skulle være et holdbart sprog, men når jeg læser div. Kandu-indlæg, kommer jeg i tvivl om der er ret meget sandhed i det udsagn.

ref. for eksempel til:
Alternetivt
- det må være et af de mange såkaldte: Nydanske ord" !

mvh.
DkwM327

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 01-07-11 18:01

Citat
så vil jeg da gerne vide, om du aldrig overtræder vores lands love?

Ork jo, det gør jeg da sandsynligvis - lige her og nu kan jeg dog ikke give eksempler. Jeg morede mig blot over, at du giver det svar. For ligefrem at opmuntre til ulovligheder og så i fuld offentlighed - det er da friskt
Det er i hvert fald ikke lige, hvad jeg forventer af et svar på Kandu

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-07-11 18:35

Citat
Alternetivt
- det må være et af de mange såkaldte: Nydanske ord"

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 01-07-11 22:48

# kortoververden

Du skriver...

Citat
Du kan påstå alt hvad du vil, en slangebøsse er at betragte som et våben, og dermed omfattet af våbenloven.

Spørgsmålet her kom på tale, da jeg erfarede, at Hjem-Is vil uddele legetøjs slangebøsser til børn, i forbindelse med køb af is...!!! Og så var det de 2 raske gutter spurge om jeg ikke kunne lave sådan et par stykker ... allerede nu...men mine vil jo ikke komme til at ligne legetøjs slangebøsser, der alene er beregnet til at skyde vandbaloner med, derfor mit spørgsmål her.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-07-11 00:28

De slangebøsser vi gutter legede med engang var kun en kløftet gren med et par af de brede elastikker, hvlket stærkt begrænsede mulighederne for at gøre skade, medmindre man altså ramte direkte i øjnene.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 02-07-11 06:52

# LuffeA

Ja ... også her ... det har alle raske drenge vist haft, inden man blev "gammel nok" til en luftbøsse - som vist rigtigt hedder et luftgevær...

Men underligt hvis nogle slangebøsser angiveligt er tilladt, og andre ikke er.

En endnu mere forvirret vedikkealt...

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 02-07-11 07:06

Det er altså ikke så svært. Slangebøsser er ulovlige. Sådan er det. Hvis du alligevel laver en slangebøsse af en gren og et par elastikker, og du lærer børnene at lave "papir-kramper" og kun bruger dem under dit opsyn og på egen grund, så er der vel ikke noget galt i det. Hvis du lader ungerne rende rundt på gaden og slangebøsserne er lavet, så de også kan bruge små sten som skyts, så er det en ganske anden sag. Hvis de ved et uheld rammer et menneske i øjet eller de rammer en fugl eller andet dyr, så får du ballade. For som sagt: Slangebøsser er ulovlige!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-07-11 11:11

Jeg skal ikke dømme alle drenge (store drenge) i dag, men jeg har observeret at manges "voldelige" leg er blevet hårdere, nok inspireret af film og computerspil
Desuden ville hårde papirskugler meget hurtigt tænde indvandrerdrenge af hvis de bliver ramt, og så har vi en langvarig konflikt.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 04-07-11 23:05

Denne slangebøsse er lovlig, da den ene og alene kan skyde / kaste med vandballonger ...

http://www.hjem-is.dk/Default.aspx?ID=26&ProductID=PROD33

Virker linket ikke, så gå selv ind på Hjem-Is.dk og se under familiepakken til 175 kr.

Alene det den er lavet af plastik, og ikke træ eller v formede grene, er måske forskellen på, om den er lovlig - eller ikke lovlig.

En virkelig forvirret hilsen fra vedikkealt ...

PS. Den skyder fint en sten i "fornuftig størrelse" en 10 - 15 m.

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 05-07-11 14:19

Hvad der er lovligt og hvad der er ulovlig.
Hvad der er rigtigt og hvad der er forkert.
O.S.V. - O.S.V. - O.S.V.
- kan diskuteres fra nu af og indtil vi - som Verdens farligste rovdyr - har udryddet os selv,
og mange andre levende væsner, som er uskyldige i vores dumheder,
og uden at vi blive enige.

Med mindre da, at der kan blive nok mennesker, der bliver så kloge,
at de da kan blive enighed om, at få vendt "Skuden" i den rigtige retning.

Jeg må vist hellere "hoppe af" her, med mindre der kommer noget mere interessant frem
i denne diskution. - Så god fornøjelse med "jeres" slangebøsser og evt. farlig eller ufarlig ammunition.

mvh.
DkwM327

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 05-07-11 22:55

# dkwM327 = en datidens ganske fornuftigt køretøj.

Du er da velkommen, du har som os andre, din måde, at skrive på...

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 06-07-11 17:22

Hej vedikkealt.

Nå det vidste du godt.
Og så kan jeg fortælle dig, at som 7-årig satte min far en kasse bag ved føresædet på DKW-en,
så jeg kunne nå speeder, bremse, kobling og nedblændingspedalerne og så fik jeg besked om,
at køre bilen inklusiv anhængeren frem i passende tempo, samt samle petroliumsdunke
og flasker sammen, ved de huse vi skulle besøge, så han kunne blive hurtigere færdig med,
at samle ordre ind ved kunderne.

Så ved du igen "lidt mere"! - Og er måske lidt mindre forvirret.

mvh
DkwM327
(det var reg.-nr.)

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 07-07-11 08:13

# dkwM327

Ja ... den gang blev det helle ikke taget så nøje ...

Da vores heste blev skiftet ud med en traktor, blev jeg løftet op på sædet - var for lille til selv at kravle op, og så stod far ved siden af og satte den i gear... og som 14 årig kørte jeg brødtur for en bager.

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 07-07-11 08:16

Tak for svaret Kortoververden.

Du har jo nok ret, men bare en "slangebøsse" bliver kaldt det rigtige, så er det åbenbart ifølge lovgivningen ligegyldigt hvor farlig den så end måtte være.

Vi bliver alle så kloge her på Kandu ...