/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kondenserende tørretumbler, tørre ikke
Fra : Skruen
Vist : 4092 gange
100 point
Dato : 25-06-11 15:09

Jeg får en fejlmeddelse, at max-tid er nået når tumbleren stopper, uden tøjet er tørt, men tøjet er varmt.

Der kommer ikke ret meget vand i vandbakken, eller fnug i filteret. jeg tjekker også ret ofte kondensatoren i bunden og renser den.

Indsugningen bag på maskinen har også været stoppet til det er også renset.

Hvor kommer luften ud igen, og kan den være stoppet der, eller er der andre muligheder hvordan jeg får den til at virke igen.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 25-06-11 16:13

Sådan noget er jo utrolig nemt at gætte sig til, når man ikke ved hvilket apparat der er tale om, og hvilken fejlkode.

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 25-06-11 16:19

Jeg skriver at jeg får en fejlmeddelse, at max-tid er nået ifg. manualen. Det er en Asko-vølund T712C og koden i displayet er F2

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 50 point
Dato : 25-06-11 16:37
Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 25-06-11 20:47

Rummet er relativt køligt. Både tromlen og blæserhjulet drejer og og der kommer 2 - 3 cm vand i beholderen.

Det eneste jeg ikke har renset er kanalen efter Varmeveksleren, Og jeg har ikke kunne vudere hvor den blæser luft ud igen fra, eller om der er nogle utætte pakninger, men luftindtaget virker.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 26-06-11 08:23

En kondenserende tumbler hvor det er koldt i rummet = varmelegemet varmer ikke. Enten afbrændt eller termosikringen er slået fra.

Gør den fuldkommen ren, så du er sikker på ordentlig luftgennemgang. Mål om der er gennemgang af strøm til varmelegemet. Mål om varmelegemet duer.

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 26-06-11 09:06

Når jeg skriver at "Rummet er relativt køligt" mener jeg at det ikke bliver overvarmt, som hvis rummet er for lille. Og jeg skriver også tøjet bliver varmt.

Nok om det!!!

Jeg tror jeg har fundet fejlen i programmerne "Tørt" og "Ekstra tørt", Da jeg den sat på "Skabstørt" som nok ikke er det optimale til dundyner ect.

Hedder løsningen "Ny tørretumbler", eller kan man skifte programmet som i gamle dage i en vaskemaskine og kan det svare sig når tumbleren er omkring 5 - 6 år og den har kørt ca. 1 gang om dagen siden, da vi har 3 unger, som er storforbrugere af vasketøj...

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 26-06-11 10:12

Næh, reparer ikke på sådan noget. Det er kun hvis man kan selv og det er smådele der skal til. Den der tørretumbler er så vidt jeg ved energiklasse C. Ulemperne ved de gamle kondenstørretumblere er mange. Blandt andet overhedning af rummet. Spild af fugt til omgivelserne osv osv.

Langt langt bedre er de nye tumblere med varmepumpe. Disse er energiklasse A. Bosch'en ved jeg har automatisk rens/vask af flader og vedligeholder derfor mere eller mindre sig selv. Ved massivt brug som jeres begynder man at kunne ane en forretning ved udskiftning.

Hold dog kraftigt øje med priserne på sådanne. Siemens/Bosch kan findes til +50% på tilbud. Betaler man "listeprisen" er prisen helt uspiselig.

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 26-06-11 14:12

Jeg er elektrikker, men hvidevare har aldrig været mit speciale, så hellere en 10 KV Oliemuffe...

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 26-06-11 14:25

Men, hvis jeg har en ide om hva jeg skal kigge efter er det noget andet...

Godkendelse af svar
Fra : Skruen

Dato : 01-07-11 19:09

Tak for svaret smuller54, godt link.