/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
aggressiv kat
Fra : gravhunden
Vist : 936 gange
30 point
Dato : 24-06-11 15:16

Kære dyrevenner !
Det er ikke sikkert at det er jer vi skal bede om råd, men måske
I så alligevel vil fortælle os hvem vi kan henvende os til !
Vi er 10 familier, som bor på en lille, stille og lukket vej !
Der er 1 hund og 5 katte ( steriliserede hunkatte )
Problemet er at den ene kat er ualmindelig aggressiv !
Så snart den er ude , ligger den sig på lur og angriber de andre katte eller lister rundt og overfalder dem !
Vi ved udmærket godt at alle katte tager nogle ture , men den her er ekstrem modbydelig !
Kan det virkelig passe at det kun er den, der skal have lov til at være ude ?
Vi ved godt at man ikke kan holde en kat på egen grund, som der står i den forældede lov.
Også overfor mennesker har den flere gange vist truende adfærd – og vi frygter at den en dag overfalder et mindre barn !
Ejeren er slet ikke til at tale med- vi har prøvet, men hun farer op som trold af en æske , råber og skriger og siger at hun også har ret til at være her! Så det kommer vi ingen vegne med !
Hvad gør vi så ???
Vi har lyst til at fange den for at få den aflivet af en dyrlæge, men det kan vi ikke- den er for hurtig !
Der må da findes en løsning på sådan et problem !
Ingen af os har nogensinde før oplevet et lignende tilfælde !
Vi håber inderligt på et svar fra jer
TAK
På vegne af beboerne
De venligste hilsner
gravhunden

Kommentar
Fra : grow

Dato : 24-06-11 15:39

Er katten mærket eller med halsbånd?

Accepteret svar
Fra : malmin

Modtaget 30 point
Dato : 24-06-11 16:22

Den kat har det dårligt, ellers ville den ikke opføre sig sådan - og det er synd for katten selv, men det ville være forfærdeligt hvis den overfaldt et barn/voksen.

Jeg elsker katte, har selv nogen stykker, men jeg er en gang blevet overfaldet af en kat med "kuller" i hovedet, og det er en meget ubehagelig oplevelse. Jeg blev bidt og revet, og måtte have den ene arm bundet ind og på en pencelinkur. Det var så slemt at jeg fik besked på af lægen, at hvis den røde lymfe streg nåede op midt på overarmen skulle jeg ringe 112(nej en rød streg/hævelse er ikke blodforgiftning, men lymfesystemet det går igang).

Dem jeg var på besøg hos, og nogle naboer der kom til og så hvordan katten havde bidt og revet mig, blev enige om at fange katten, koste hvad det ville, for de var alle bange for den lumske kat. De fik fanget katten og bragte den til en dyrlæge, for at få hans vurdering af katten. Han fik historien om overfaldet, og han undersøgte den. Han opdagede at den havde problemer med betændelse i begge ører, og eksem over hele kroppen. Dyrlægen synes det var synd for katten, og da den ikke var mærket på nogen måde, traf dyrlægen den beslutning at katten var "vild" - selvom alle vidste hvor den boede - for dyrlægen mente at en katte ejer ville få sin kat behandlet når den havde det så dårligt, og når den ikke var blevet behandlet, betragtede han katten som vild.

Prøv på forhånd at ringe til nogle dyrlæger og få deres vurdering af situationen. Og hvis i finder en dyrlæge der vil aflive katten - hvis katten på nogen måde er syg, gør i både børn og kat en tjeneste.

Hvis i kan holde tæt, er der jo ingen grund til at fortælle naboen hvor katten er blevet af . Katte der færdes ude har det med at blive kørt over, eller på anden måde forsvinde.

Jeg håber at i får løst jeres problem.

Hilsen malmin

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 24-06-11 16:23

Få katten fanget i en fælde, meddel ejeren at hendes kat vil blive aflivet, hvis den igen antræffes på en privat grund. Det er noget gammelt sludder, at man ikke kan holde sin kat på egen grund, jeg kender en, som har opført et hegn omkring matriklen, med 3 strømførende tråde i toppen, det holder hendes katte inde og vildkatte ude, men det er selvfølgelig ikke en billig løsning. At den omtalte 'kattemor' bliver 'hysterisk' er der jo ikke noget nyt i, det gør de fleste kattefolk, de mener at de har ret, vi andre må jo så bare indordne os.
Det er skrevet og sagt før, kattejere har ikke mere ret til at lade deres katte rende rundt end hundeejere har til at lade deres hunde rende rundt. Jeg er så træt af at høre på den evige katteejerjammer, hver gang dette emne er bragt op, lige så træt af at skulle fjerne kattelort fra mine bede i haven, samt samle halvt ædte guldfisk op fra fliserne, når der har været en kat på 'ulovligt' fiskeri i min dam. (Nå men denne gang fik jeg da heldigvis ram på dyret, så nu fisker den da i hvert fald ikke mere )

Godkendelse af svar
Fra : gravhunden

Dato : 24-06-11 17:00

Tak for svaret malmin.

Ja, der er ikke noget vi hellere ville end at fange den kat - men vi kan ikke -
måske vi alligevel så skulle prøve at sætte en kattefælde op - ? Der sker jo intet ved at en anden kat går i.-
OG jo,- som du siger - den kat har det jo ikke godt -og det tror vi heller ikke ejeren har - siden hun ikke vil snakke med os .
Vi har prøvet at skrive til kattens værn , men har ikke fået svar endnu -
hvem kan vi ellers spørge ????
Mange hilsner fra gravhundenh

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 26-06-11 09:18

I nogle kommuner er der ansat en kommunal kattefænger, men ellers er det kattens værn du skal have fat i (ring evt.) Du må ikke selv sætte fælder op, det kan man få en bøde for, (hvis du gør det alligevel så husk at tjekke dem mindst morgen og aften) Jeg håber også at du/i får løst problemet for, som malmin siger, 'det er synd for katten'.