/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
broen over floden .... !
Fra : kennojuul
Vist : 573 gange
40 point
Dato : 24-06-11 11:46

Jeg har på min grund et ca. 6 m. bredt stykke med vand jeg skal over , for at komme til den anden ende af haven . Jeg har nok i årernes løb lavet de første 10 intermistiske broer af ´forhåndværende´brædder , og lige så mange mennesker (inc.) mig selv har været en tur i ´baljen´ siden .
så nu kunne jeg godt tænke mig at få lavet en ordentlig bro en´gang for alle .
Jeg havde forestillet mig en bro med belægning i træ , og i en svag opadgående bue !
Problemet er at begge sider er ópfyld (store marksten og murbrokker) , så det kan blive svært at lave et ordentligt fundament . og samtidig kunne jeg godt tænke mig at den kunne hæves , så man kunne komme under i robåd !
Så spørgsmålet er : Er der nogen der kender nogen , der engang har set et billede af en tilsvarende bro ? Er der nogen der kender til støbningaf beton , under vand (skiftende vandstand) ?
Og endelig ... Er der nogen der har en smart løsning til hæve/sænke funktionen ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-06-11 12:24
Kommentar
Fra : kennojuul

Dato : 24-06-11 12:46

Tak for et hurtigt svar ...
Det er en nydelig bro , men selve broen er nok ikke det største problem . Det er mere fastgørelsen og hævefunktionen .
Ved ´højvande´ som nu , er der ikke meget mere end 10 cm. fra vandspejl til bred . Og den skal jo heller ikke være så krum , at man ikke kan få trillebøren med over .

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-06-11 18:30

Du kunne lave en vippebro efter hollandsk forbillede.
http://www.givind.dk/billeder/holland/photos/photo_18.html

Lejerne ved top og bund kan laves i en kombination af jern og træ, altså at træet beslås med jern med huller igennem så Du kan bruge et par 1" vandrør som aksler i top og bund.
Og jeg skrev jern og ikke blik.

Fundamenterne er lidt sværere, de skal jo være så tæt på vandet som muligt, her bruger man jo normalt at banke spunsjern ned og så gave ud bagved dem til støbningen, men man slæber jo ikke en stor maskine ind i haven bare for at banke max 10 spunsjern en meter ned.

Accepteret svar
Fra : nomore

Modtaget 20 point
Dato : 24-06-11 19:25
Godkendelse af svar
Fra : kennojuul

Dato : 24-06-11 20:07

Tak for svaret nomore.
Det kan være jeg har overset noget ? Men har lidt svært ved at se sammenhængen . Men en absolut hyggelig side !!!

Kommentar
Fra : kennojuul

Dato : 24-06-11 20:24

Nu er det min første dag på siden , så jeg skal tilsyneladende lige lære den at kende .
Så altså ... jeg fik åbenbart ´godkendt´svaret fra nomore , som ikke var et svar ? Men sikkert gode kageopskrifter
Tak for svaret fra "LuffeA" ... hvad det går ud på må guderne vide , men i hvert fald ikke en tingest jeg har lyst til at ha i haven ...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-06-11 20:59

Citat
Tak for svaret fra "LuffeA" ... hvad det går ud på må guderne vide [Blink] , men i hvert fald ikke en tingest jeg har lyst til at ha i haven ...

Det var såmænd seriøst.
Du spurgte selv efter en hæve/sænkefunktion, en vippebro har jo netop en modvægt så den så at sige kan hæves med en lillefinger
Modvægte bruges også på moderne broer for at spare en klodset installation med kraftige motorer.

Støbningen tænkte jeg også på hvis den skulle foregå helt ude ved vandkanten, eller i vandet, her er man nødt til at lave en tæt fordæmning, der skal også være tørt i bunden af støbehullet, altså bare indtil betonen er hærdet.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 24-06-11 22:15

Citat
Tak for svaret fra "LuffeA" ... hvad det går ud på må guderne vide , men i hvert fald ikke en tingest jeg har lyst til at ha i haven ...

HVEM giver en SKID
Citat
Problemet er at begge sider er ópfyld (store marksten og murbrokker) , så det kan blive svært at lave et ordentligt fundament

Så mon ikke du skulle lave en HYGGE have/ overgang - istedet for

Har en masse billeder af de BRO`er du mangler, men WHATT69
når du lukker så hurtigt = troee det var et PROJECT ikke en hastesag.

Google på - gør det selv, de har MASSER af FEDE tips

Kommentar
Fra : kennojuul

Dato : 25-06-11 12:01

Jeg beklager at jeg ved en fejl kom til at lukke spørgsmålet (som jeg skrev !) , og udelukkende for at knytte en kommentar til nomore´s kageopskrifter !
Og det er på ingen måde for at være uhøflig ´LuffeA´ ... ( også derfor jeg brugte ) : Men det var noget af en bro , der var på billedet . Og så fremgik det ikke så tydeligt , hvad det gik ud på .
Jeg kan senere lægge et billede ind af "å-stedet" , og er altså stadig interesseret i billeder og forslag .
M.meget venlig hilsen ...