/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Stakkels lille chihuahua tæve
Fra : Thomes
Vist : 554 gange
100 point
Dato : 24-06-11 09:03

Jeg faldt lige over en annonce på guloggratis, hvor jeg blev noget sur, ejeren tror tilsyneladende at hunde bare er avls maskiner, og derfor ikke bør lave andet hele sit liv udover at få hvalpe.

Se annoncen her:
http://www.guloggratis.dk/dyr/hunde/hunde/chihuahua/annonce/11596724

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-06-11 09:06

Øh ja. Hvor tror du de små hundehvalpe kommer fra?

De mennesker der betaler en formue for en hund på størrelse med en kanariefugl vil jo ikke affinde sig med dårlige gener, og derfor avler man på de bedst egnede, det gælder alle, både dyr og mennesker

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 24-06-11 09:13

Sig mig er du ligeglad med hudes ve og vel?
Hunden skal sku da ikke leve af at føde hvalpe, man siger 3-4 kuld for en hund er nok, og man derfor bør stoppe, det er der nok en god grund til skal du se.
Hunden er da også blevet solgt fra kennelen fordi den ikke skal have flere hvalpe, det er da helt sikkert.
Mennesker får heller ikke børn hele livet igennem, vi får nogle stykker og så stopper vi. Der er ikke mange som vælger at få mellem 10 - 20 børn.

Nej, skal man have hund så skal man tænke på hunden, og ikke tænke på pengene, det er ikke i orden at avle hunden ihjel...

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-06-11 09:18

Nej jeg er ikke ligeglad, men det er et faktum at nogle dyr bliver brugt til avl, og det er fuldt lovligt og sålænge det bliver gjort ansvarligt er der heller ikke noget i vejen med det, det foregår på samme måde med mennesker.

Du ANTAGER at den har fået de kuld den bør have, men du ved det ikke.

Når man har en kennel, så er man jo nødt til at tænke på pengene, det er en forretning der skal løbe rundt.
Hvordan har du det med svinefarme, kvægdrift, galop/travheste, laksefarme?
Det du burde bide mærke i ved annoncen er, at hunden ikke er renlig og bider børn. Det tyder i min optik på meget større problemer.

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 24-06-11 09:42

Jeg er bedøvende ligeglad med at der ikke findes regler om hvor mange kuld en hund må få, det er tilladt at bruge hovedet lidt.
Jeg forstår godt hvis den hund bider, den er sikkert blevet skør i hovedet af alt det avl, og dertil kommer den nok heller ikke fra en god kennel, når den ikke er renlig.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-06-11 09:47

I annoncen står der jo ikke noget om hvor mange kuld hvalpe hunden har fået, der står heller ikke noget om hvornår den har fået det sidste kuld.

En hund som har været vant til at leve som vovsen i annoncen, ude hele dagen og kun inde om natten, kan have meget svært ved at omstille sig til et andet liv.

Ham jeg har nu boede i nogle måneder på en kennel og han savner tydeligvis det at være ude hele dagen.

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 24-06-11 09:57

Små hunde kan bruges i avl fra 18 mdr. (selvom man helst ser 2 år), hun var 4 år da sælger købte den, tja 2,5 år bliver det så at den har været avls dygtig hos en kennel. Mange vælger at parre tæven få et kuld hvalpe, kort tid efter kom tæven i løb igen så parres den lige igen, derefter bør den så have en pause hvor næste løb bliver sprunget fra, og så er den klar igen. Så mon ikke den lille hund har fået en del kuld..

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-06-11 10:03

Thomes

Der er usigelig meget gætteri i det du skriver, og dermed er det altså værdiløst.

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 24-06-11 10:06

Kan så sige at jeg fik ret i at den hund har avlet det den bør, den bør ikke avles på længere, den har allerede fået de kuld man siger er max. for en hund.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-06-11 10:07

Men det fremgår ikke af annoncen.

Det er jo fint nok hvis du har talt med dem og fået bekræftet dine formodninger, men havdee du også det da du skrev indlægget?

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 24-06-11 10:14

Nej, som jeg ser på det så fremgår det allerede tydeligt i annoncen at den stakkels hund kun anses for at være en avls maskine, og ikke som en hund.

Og hvad baserer jeg så det på, jo det gør jeg på denne sætning: hun skal helst sælges til avl

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-06-11 10:15

Men du VED ikke hvor mange kuld den har fået tidligere, altså er det stadig gætværk

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 24-06-11 10:32

NEJ, som skrevet før så har hun fået det max anbefalede, så der er INTET gætteri..

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-06-11 10:42

Hvor står det henne?

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 24-06-11 10:48

Hvis du læser indlæggene igennem kan du se jeg tidligere skrev at hun havde fået det max anbefalede.
Hvor har jeg så de oplysninger fra, tja jeg tog kontakt til sælger og fik oplyst at hun allerede har fået 4 kuld.
Sælger har også en hvalp til salg som er hvalp til den tæve der er til salg, så hun har endnu ikke fået løbetiden men den er jo lige om hjørnet det fortæller sælger så fint, så hoppe over løbetiden tænker sælger ikke at hun skal.
Det er efter min mening synd for tæven, og hun bør ikke få flere kuld, men jeg ved godt mange tænker på pengene. Stakkels hund siger jeg bare.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-06-11 10:51

Det var jo det jeg spurgte om:

Citat
Det er jo fint nok hvis du har talt med dem og fået bekræftet dine formodninger, men havdee du også det da du skrev indlægget?

Du skrev:
Citat
Nej, som jeg ser på det så fremgår det allerede tydeligt i annoncen at den stakkels hund kun anses for at være en avls maskine, og ikke som en hund.

Det står INGEN steder i annoncen hvor mange kuld den har fået, altså er det gætteri, indtil du så alligevel fortæller at du har taget kontakt til sælger.

ps. Hvor mange kuld tror du hunde fik inden de blev domesticeret?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-06-11 10:51

Citat
Små hunde kan bruges i avl fra 18 mdr. (selvom man helst ser 2 år), hun var 4 år da sælger købte den

Af annoncen fremgår det, at sælger har haft den siden november sidste år, altså ica. 7 mdr.
Som jeg forstår det har sælger ikke købt den, men overtaget den fra sin fra, som gik bort.

Jeg synes det er fint hvis du nu har fået tjekket op på facts, men da du skrev dit indlæg var det bygget på gisninger.

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 24-06-11 10:58

Nej jeg skrev ikke hvor mange kuld men at den har fået det max anbefalede, næste gang skal jeg nok prøve at skære det ud i pap, så du forstår det og dermed ikke skal køre i den samme rille.

Jeg er som sagt bedøvende ligeglad med hvordan tingene var før i tiden, det er hunden man skal tænke på og ikke hvordan man så på sådan noget før i tiden. Hunden er et levende væsen, ikke en avls maskine.

Købt eller foræret er da også bedøvende ligemeget, hovedsagen er at den stakkel ikke skal sælges videre til avl, det er ikke holdbart. Desuden så er en chihuahua mere skrøbelig ifh. til en stor hund.

Jeg tænker på hunden og ikke på hvor mange kuld den kan få før den er så brugt at den egentlig bare bør aflives..

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-06-11 11:01

Thomes
Læser du hvad du selv skriver?

Der står i annoncen hvor længe sælger har haft hunden og at den helst skal sælges til avl.

Ud fra det antager du at den har fået det maksimalt anbefalede kuld hvalpe, men det er stadig ANTAGELSER indtil du tager kontakt til sælger og får det bekræftet.

Du skal ikke skære noget ud i pap, jeg har rigeligt forstået det, og hvis du var i stand til at se igennem din vrede over at hunden bliver behandlet som du GÆTTER på den gør, så vil du også kunne se, at alt hvad du har skrevet INDTIL du taler med sælger er det rene gætteri, dermed er det ubrugeligt i en saglig debat.

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 24-06-11 11:09

Jeg ved udmærket godt hvad jeg selv skriver, gg hvis du læser det hele igennem igen, så kan du se at efter jeg havde skrevet at den havde fået det max anbefalede så fortsatte du med at kalde det for gætteri, derfor antager jeg at det skal skæres ud i pap for dig.
Jamen hvis du mener at denne tråd ikke hører under en debat, hvorfor så svare på den? Jeg har min holdning og mine meninger, og måske synes du jeg var for hurtig, men nogle gange så siger en tekst bare alt, og det gjorde den tekst. Min mistanke viste sig minsandten også at være rigtig, så forstår ikke du kører så meget op lige nu.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 24-06-11 11:12

Slå nu koldt vand i blodet.
Når du starter en debat tråd, må du også være indstillet på at blive modsagt.

Du har skrevet, at den har fået det max anbefalede også inden du havde taget kontakt til sælger, såfremt kronologien i dine oplysninger er korrekte, og det vil sige at da du skrev det var det gætværk.

Hav en god dag

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 24-06-11 11:18

Jeg forventer ikke alle er enige med mig, men forventer heller ikke folk skal have gentaget det samme gang på gang.

Nu gætter du jo, jeg skrev nemlig først at hunden havde fået det mac anbefalede da jeg havde kontaktet sælger

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-06-11 11:21

Thomes, bortset fra, at du startede med en masse gisninger (som så desværre viste sig at holde stik) kan jeg da kun give dig ret i, at det ikke er i orden, at avle så voldsomt på en hund.

Men medmindre det handler om decideret dyremishandling, så er det, så vidt jeg ved, meget svært at gøre noget ved det.

Personligt er jeg nået dertil, at JEG kan sørge ordentligt for MINE børn og de dyr vi har, men jeg kan ikke redde hele verden, desværre.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 24-06-11 11:23

Citat
Mennesker får heller ikke børn hele livet igennem
Nøøø men mennesker er jo heller ikke hunde hvilket du åbenbart har problemer med at forstå. Har du virkelig ikke andet at gå op i, end om en tiny bitte hund skal have hvalpe eller ej...Hold da kæ.... få dig dog noget fornuftigt at tage dig til. Den eneste grund til at du opretter denne tråd og udstiller din store forargelse, er fordi du vil have "folket" til klappe i deres små hænder og rose dig for dit kvalme forhold til dyr.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-06-11 11:24

Citat
Nu gætter du jo, jeg skrev nemlig først at hunden havde fået det mac anbefalede da jeg havde kontaktet sælger

Korrekt, men du antydede, meget kraftigt, at hunden var en avlsmaskine og at den blev avlet ihjel.

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 24-06-11 11:27

Troldepige
Selvom man kan sørge ordentligt for sine børn og dyr så har man stadig ret til at ytre sine holdninger og meninger, hvilket jeg bestemt også mener man bør gøre. Jeg mener ikke man bør holde alt for sig selv, det tror jeg på at man i sidste ende bliver skør i hovedet af. Og det gælder også de ting man ikke kan gøre noget ved.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 24-06-11 11:30

Nååå nu forstår jeg det. Har læst en del af dine indlæg på Kandu og kan se at det ikke er studenterhuen der klemmer CHIUWHAU WHAU WHAU

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 24-06-11 11:30

Korrekt, men det var skrevet som generelt, det gælder alle der har hund

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 24-06-11 11:44

Dulcona.
Nej sådan forholder landet sig ikke, jeg skrev den fordi jeg har ret til at ytre min holdning og mening, det kaldes ytringsfrihed, og jeg følte at jeg havde brug for at få afløb for at jeg blev sur og irritabel over at støde på den annonce.
Jeg vil ikke bruge tid på at forklare dig det yderligere, da jeg ikke føler du er værd at bruge så meget tid på. Jeg synes du skriver som en teenager der gerne vil genere nogle som ikke deler samme holdning og mening som dig, hvilket gør at jeg ikke føler at jeg kan tage dig seriøst.
Jeg ved godt at hunde og mennesker ikke er det samme, men det ændrer ikke på min holdning og mening, og så kan du komme med alle de grimme ord som du kan finde på, for de hjælper ikke her.
Du har en stor trang til at genere andre kan jeg se, så snak ikke om studenterhuen min fine ven, for du har tydeligvis et problem med at kommunikere med andre mennesker.

Arbejd lidt på dit sprog, når du har et pænere ordforråd så kan det være jeg har lyst til at læse dine indlæg, indtil da må du hygge dig

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 24-06-11 12:19

[CITAT[Jeg ved godt at hunde og mennesker ikke er det samme[/CITAT] så ville et normalt begavet menneske ikke drage sammenligninger.

Selvfølgelig har du ret til at ytre dig...no doubt, men du må jo indstille dig på, at du bliver vejet på dine udtalelser og din holdning, og hvad du har lyst til at læse interesserer mig ikke et klap

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 24-06-11 12:33

Haha Dulcona, underholdning er hvad du er, hvad med dette citat fra dig fra en anden tråd:

Snylteren har tidligere siddet inde og skulle under normale omstændigheder have været udvist til Libanon, men på grund af hans 8 børn får han lov at blive i Danmark. Hvad er det nu lige for en dyreart som har en lynhurtig fertilitetsrate???

Jeg fornemmer du er lidt dobbelt moralsk

Og læs nu det hele godt og grundigt igennem, jeg besvarede blot kortoververden.

Deler folk ikke din mening i dine tråde så smider du dem ud, kalder dem stupide osv. så du skal ikke snakke om at være begavet

Hvis man bliver vejet på sine udtalelser, så må du da godt nok være upopulær herinde, hold op hvor skriver du grimt til mange, lige så snart de ikke deler din mening. Jeg har ikke behov for at kalde nogen noget grimt, og jeg omgås ikke folk der har så grimt et sprog, deror har dine svar ikke rigtig min interesse.

Nej du, hyg dig og kommer fu til et bedre ordforråd, så kan du skrive, men indtil vil jeg blot ignorere dig.

Det var mit sidste svar til dig, hygge hejsa

Annuller spørgsmålet
Fra : Thomes

Dato : 24-06-11 14:13

Jeg har fået sælger til at ændre annoncen, og annullerer derfor dette spørgsmål

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-06-11 14:28

En tævehund er jo ikke ligesom en kvinde, der først "kommer i løbetid" når hun holder op med at amme..

En tævehunds løbetider er ikke afhængig af hvor længe hvalpen bor hos hende. Hun er jo for længst holdt op med at amme det lille kræ....

Thomas, du kunne jo redde den lille tæve med barn selv? Så slipper hun/de for moderskabets velsignelser..
Jeg ser også kun af annoncen at tæven har fået ét kuld med 6 hvalpe. Hvis hun havde levet som "avlstæve" herhjemme i Danmark, så ville hun da have født sine kuld midt på spisebordet, eller i det mindste i en krog af stuen.. Det er en myte, at en avlstæve går ude hele dagen og kun er lukket inde om natten.

Når nu du, Thomas, har lagt op til gætterier og fantasier, så vil jeg da ikke holde mig tilbage for at tolke hvad JEG tror, der kan være sket:

Tæven har af en eller anden grund opholdt sig hos annoncørens far. Måske har den fået hvalpe før, måske ikke. Der kan også være tale om, at hun er blevet købt fra et sted til den høje pris, som der nu engang betales for racen, f.eks. 8-10.000 uden stambog.

Og annoncøren har så indset, at den lille tæve ville kunne lave en del penge næsten uden besvær, tror vedkommende...
Nå, men da far ikke kan have tæven mere, så overtager annoncøren tæven og lader hende parre.

Og annoncøren finder så ud af en masse barske realiteter omkring hundehold:
1) Avl på en lille hund er ikke gratis.
2) Små hunde er ikke altid blevet renlige med alderen. Nogle gange har de lært at bruge avis eller kattebakke i en lejlighed, andre gange har de ikke. Lorte og tissetårer er trods alt ret små, så der skal ret stor ihærdighed til for at opnå en ret lille gevinst. Men et kuld med 6 hvalpe sviner altså nooet... uanset størrelse....

Og 3) Selv små hunde har tænder. Og en hund, der har fået overskredet sine grænser gang på gang på gang på gang... VIL snappe for at forsvare sig selv.

Så annoncøren vil meget af med sin fejlslagne virksomhed. Når vedkommende kalder tæven for en "avlstæve" så har det sandsynligvis mere at gøre med annoncørens oprindelige forventninger, end det har at gøre med virkeligheden.

Det er synd for den lille tæve. Ikke fordi hun har fået et kuld og måske får et kuld mere, men fordi hun må skifte familie igen og igen fordi køberne i den prisklasse kun ser hende som en mulig fødemaskine. Og desværre aner de ikke, hvor meget der kræves for at opdrætte et kuld hvalpe. Derfor vil også næste ejer blive skuffet og forsøge at afsætte hende igen.

Jeg tror ikke på annoncører, der sælger hunde i den blå avis. Hunden kan lige så godt være importeret og indsmuglet fra et østland sammen med et forhutlet lille kuld, som der nu kun er en enkelt hvalp tilbage af. Om de andre i kuldet er døde eller solgt, det kan man altså ikke se af en annonce.

Så mit pæne gæt er det første.
Det sidste er en anden helt sandsynlig forklaring.
Men ingen kender sandheden andre end annoncøren. Og sådan nogle taler ikke nødvendigvis helt sandt, når de forsøger at sælge noget.