/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Opvaskemaskine spuler ikke rundt
Fra : HenrikJeppesen
Vist : 2974 gange
20 point
Dato : 22-06-11 19:22

Hej alle.

Jeg har søgt rundt, og kan ikke helt finde svar på mit problem.

Jeg har en De Dietrich DVY640, hvor jeg lige har skiftet styreprint på. Dvs printet tog HPFI relæet. Men efter jeg har skiftet det, ville den godt tage vand ind og vand ud. Men den ville ikke spule vandet rundt i maskinen. Den står bare helt stille og står og klikker. Den er fyldt med vand i bunden af maskinen, men sker bare intet. Jeg har nulstillet programmerne, så den ikke står i et program.

Nogen som har en idé hvad det kunne være?

Hilsen
Henrik

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-06-11 19:31

Der sidder sikkert en vandhøjdekontrold / pressostat som kan være tilstoppet og derfor ikke giver besked til spulemotoren via dit styreprint.

Kommentar
Fra : HenrikJeppesen

Dato : 22-06-11 20:44

Øhm hvor skal den sidde og måle henne?

Når jeg kører et normalt program, lukker den en masse vand ind, også går helt i stå. Så mistænker det styringsprint jeg har fået.! Det lignede akurat det andet jeg havde i forvejen, og det er købt ved repart i århus.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-06-11 20:50

Jeg kender ikke din Di Dietrich, men det kunne være en tynd slange som sidder på bundkarret, og går op til en metal/plast dims med ledninger på.

Kommentar
Fra : HenrikJeppesen

Dato : 22-06-11 21:09

Den kan jeg ikke lige finde. Der er flere slanger, og dem som sidder de forskellige steder, har jeg pustet i, og der er fin gennemstrømning.

Syntes jeg snart har prøvet alt. :(

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-06-11 21:36

Tja - så kan det jo være printet som ikke starter spulemotoren.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-06-11 21:46

Kunne jo også være spulemotoren eller dens pumpe, som ikke kører rundt - afbrændt motor, tilstoppet pumpe, brændte lejer.
vh
pbp

Kommentar
Fra : HenrikJeppesen

Dato : 22-06-11 22:07

Jeg fjernede sidepladerne på opvaskeren, og der sad en motor, går udfra det er spulemotoren. Der sad en masse skidt i, og det fjernede jeg. Men da der er som om den klikker, også sker der ikke noget. Så tror det er motoren som er brændt af. :(

Øv.!

Kommentar
Fra : HenrikJeppesen

Dato : 22-06-11 22:34

Har lige målt på motoren, og den får ikke strøm.! Så er det jo klart den ikke ville køre. Kan ikke lige helt finde ud af, hvorfor den ikke får strøm, og hvorfor der er et relæ som står og klikker hele tiden.?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 22-06-11 22:38

Citat
Jeg har en De Dietrich DVY640, hvor jeg lige har skiftet styreprint på. Dvs printet tog HPFI relæet.

Er du sikker på at det var printet der tog HPFI relæet, det kunne også være din spulemotor eller punpe der er overgang i og fik HPFI relæet til at slå fra. kan du få den til at pumpe vandet ud eller selv tage det ud af maskinen, for der sidder jo nogle føler for vandmængden og er der for meget vand i den vil den stoppe.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 22-06-11 23:41

Citat
Er du sikker på at det var printet der tog HPFI relæet, det kunne også være din spulemotor eller punpe der er overgang i og fik HPFI relæet til at slå fra.

Det er også det jeg tænker.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 23-06-11 00:04

Prøv lige at pumpe vandet ud så maskinen er tom og klar til en ny vask, så sæt lige et måleinstrument over ledningerne til spulemotor, start maskine, lad den tage vand ind, og se om der kommer spænding til spulemotor når den skal til at vaske, hvis der er spænding, men spuler ikke er spulemotor defekt.

Kommentar
Fra : HenrikJeppesen

Dato : 23-06-11 07:43

Citat
Er du sikker på at det var printet der tog HPFI relæet, det kunne også være din spulemotor eller punpe der er overgang i og fik HPFI relæet til at slå fra.

Ja det er jeg ret sikker på. Da jeg så printet på bagsiden, var der en stor sort plet, og der var nogen komponenter, som var total brændt af. Så er ikke i tvivl om det var printet som tog HPFI relæet.

Jeg målte på motoren igår. Går ud fra det er den motor som sidder og suger fra det kar hvor vandet løber ned i bunden af opvaskeren, og den gik ikke strøm. Der står bare nogen relæer og klikker, også sker der intet.

Kommentar
Fra : HenrikJeppesen

Dato : 23-06-11 07:46

Citat
Prøv lige at pumpe vandet ud så maskinen er tom og klar til en ny vask, så sæt lige et måleinstrument over ledningerne til spulemotor, start maskine, lad den tage vand ind, og se om der kommer spænding til spulemotor når den skal til at vaske, hvis der er spænding, men spuler ikke er spulemotor defekt.

Det har jeg også prøvet, den tager fint vand ind, og pumper det ud. Men hvor sidder den spulemotor.? Jeg har nogen billeder af "motorrummet" Så kan det være nogen ville hjælpe mig med at se hvad de forskellige ting er.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-06-11 08:58

Der er en vaskemotor og en pumpemotor. Henholdsvis stor og lille.

Kommentar
Fra : HenrikJeppesen

Dato : 23-06-11 09:07

Det er nok vaskemotoren jeg har målt på. Den suger i midten af pumpehuset, og videre over til en anden komponent, som jeg ikke ved hvad er.?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-06-11 13:25

Den anden komponent kan være en trykvagt som føler vandtryk fra spoolemoturen(vaskemotor)

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 23-06-11 16:21

Citat
Ja det er jeg ret sikker på. Da jeg så printet på bagsiden, var der en stor sort plet, og der var nogen komponenter, som var total brændt af. Så er ikke i tvivl om det var printet som tog HPFI relæet.

Det er sandsynligvis sket pga en defekt et andet sted i maskinen

Kommentar
Fra : HenrikJeppesen

Dato : 24-06-11 12:26

Hej alle.

Jeg har ikke lige fået målt på den dims, som sidder nedenunder, hvor propellen sidder inde i opvaskeren. Men det kommer her i weekenden...

Jeg syntes bare det lyder mystisk at den står og klikker også der ikke sker noget. :(

Jaa det kan godt ske, men hvorfor "brænder" den så ikke printet af igen?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 24-06-11 15:33

Citat
Jeg har ikke lige fået målt på den dims, som sidder nedenunder, hvor propellen sidder inde i opvaskeren. Men det kommer her i weekenden

Det er vandtrykket fra spulemotoren der for propellen til at dreje rundt.

Citat
[Jeg syntes bare det lyder mystisk at den står og klikker også der ikke sker noget. :( /CITAT]
Kan du ikke lytte dig frem til hvad der står og klikker, og hvor tit det klikker. Det kan evt. være et relæ der skal give spændimg til spulemotor eller et varmelegme, men hvis føler for vandtryk i maskinen er defekt, afbryder elektronikken i styreprintet, og prøver igen der ved kliklyd.

[CITAT]Jaa det kan godt ske, men hvorfor "brænder" den så ikke printet af igen?

Det kan være at den ting styreprintet har leveret spænding til, også brændte af på samme tid, pga. for stor strøm i ledninger, printbaner mm.
MEN hvis det kun er fordi der har været en dårlig lodning på printet som er blevet varm og brændt banen væk, eller vand/fugt på printet på printet, ja så er kun printet der brænder af.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 24-06-11 16:04

Citat
Det kan være at den ting styreprintet har leveret spænding til, også brændte af på samme tid, pga. for stor strøm i ledninger, printbaner mm.
MEN hvis det kun er fordi der har været en dårlig lodning på printet som er blevet varm og brændt banen væk, eller vand/fugt på printet på printet, ja så er kun printet der brænder af.

Enig. Men det får ikke fejlstrøms relæet til at slå fra.
Så det er sikkert spulepumpen der er stået af

Kommentar
Fra : HenrikJeppesen

Dato : 24-06-11 17:02

Nu tror jeg hvilken spulepumpen er. Men noget som undre mig, er at så snart den endelig skulle slå i gang, sker der intet. Jeg prøver at kører et skylleprogram, hvor der ikke skal varmes vand op først, men motoren skal skylle vandet rundt med det samme. Så sker der intet. Er det en 230V motor.?

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 24-06-11 18:15

Jep, det er en 230V motor. Der sidder en drift kondensator i forbindelse med den, den kan også være skyld i at den bare "står og brummer".

Accepteret svar
Fra : Bassebo

Modtaget 20 point
Dato : 24-06-11 18:22

prøv at måle ledninger fra printet og ned til motoren igenmen , det kunne jo være at ledninger i lågen er knækket på grund af åben og lukke lågen i tidens løb....

Bassebo....

Godkendelse af svar
Fra : HenrikJeppesen

Dato : 25-06-11 10:58

Tak for svaret Bassebo.

Det var lige præcis det som var galt.! En ledning der var knækket og helt sikkert havde rørt stel, og dermed kortsluttet printet. :)

Nu kører den igen, med renset spulemotor :)

Tak for hjælpen allesammen :)