/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
E-Torx
Fra : thulin
Vist : 1498 gange
500 point
Dato : 21-06-11 16:41

Jeg har en skrue som ligner en E-Torx blot med mange flere tænder på.
Skruen er ikke ret stor og sidder utilgængeligt, så det er svært helt nøjagtigt at se hvor mange tænder der er på den, men 15-20 stk.

Det burde være muligt at finde et skruetrækker med denne type kærv på, da skruen er en alm. High/Low skrue som sidder på en motorsav.

Men hvad hedder en E-torx med flere tænder på ????

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-11 16:50

På min gamle Opel Record og VW sad der nogle skruer som lignede den du omtaler.
De skruer holdt svinghjulet på plads.
Jeg kan ikke huske hvad de hed men de blev spændt ret hårdt, vist nok med 60 kgm.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 21-06-11 17:37

http://da.wikipedia.org/wiki/Pinolskrue

Jeg tror det er en torx ....Men kan du ikke få narret en torx bits ind for at prøve at se om du finder en der passer??

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 21-06-11 18:29

Er med på at det er en pinol skrue, men hvilken kærv ? Tænderne sidder for tæt til en torx kan bruges

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 21-06-11 18:50

http://www.special-butikken.dk/files//suplement/KSTOOL.PDF

Prøv at gå ca midt ned på denne side og se på værktøjet til " special tandforskruninger "
Så værktøjet er måske fundet men ikke navnet

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 21-06-11 18:51

Du kan jo evt ringe til dem og få det exakte navn ??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-06-11 19:38

Det er sandsynligvis ikke en Torx skrue men en special Unbrako skrue med 12 punkter, du skal ind i en butik som sælger værktøj til mekanikere for at købe en skruetrækker, spørg efter en 12 punkt Unbrako eller en special Unbrako

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-11 20:43

Fra Sverola's henvisning > ned på side 15 er der noget som hedder Mangetandet.

Bitsæt, 37 dele
21 x Bits, 10 mm x 30 mm:
2 x PHILLIPS® PH 2 - PH 3
6 x unbraco 5 - 6 - 7 - 8 - 10 - 12 mm
8 x TORX® T20 - T25 - T27 - T30 - T40 -
T45 – T50 - T55
5 x mangetandet (XZN®) 5 - 6 - 8 - 10 - 12 mm
12 x Bits, 10 mm x 75 mm:
4 x mangetandet (XZN®) 6 - 8 - 10 - 12 mm
8 x TORX® T20 - T25 - T27 - T30 - T40 -
T45 - T50 - T55
3 x Bits, 10 mm x 120 mm:
3 x TORX® T40 - T45 - T50

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 500 point
Dato : 21-06-11 21:05

Nu tror jeg at vi er på sporet godt hjulpet på vej af Sverola og Eyvind så tror jeg vi kan skyde os ind på navnet: Spline skrue:
http://teknik-shop.avn.dk/TradePoint/Item_View?itemNo=83806216
der er flere størrelser og jeg gætter på at M16 er en 16 mm skruetrækker

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-06-11 21:36

Yes OVN - det var sådan en jeg brugte til min Opel og VW 412.

Godkendelse af svar
Fra : thulin

Dato : 21-06-11 23:30

Kan nu selv konstatere at den hedder spline, og at man kommer lidt længere ved at sætte "E" foran, som i E-torx sikkert.

Så går jagten bare ind på en skruetrlkker som hedder E-spline M2.

Sig endelig til hvis i falder over sådan en på nettet

Tak for hjælpen alle.