/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Markise motor test af
Fra : alapmi1
Vist : 5290 gange
100 point
Dato : 21-06-11 15:06

Hej med jer,

Motoren til vores markise er formentlig gået i stykker, er der nogle der kan give opskiften på hvordan man kan teste om det er motoren, modtageren eller fjernbetjeningen(har skiftet batteri). Input til den trådløse modtager er de normale 3 ledninger (sort, blå og gulgrøn) output fra den trådløse modtager til motoren er Brun(Down), Blå(common), Sort(up) og gulgrøn(Earth)?

På forhånd tak

Per

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 21-06-11 16:51

Citat
Motoren til vores markise er formentlig gået i stykker, er der nogle der kan give opskiften på hvordan man kan teste om det er motoren, modtageren eller fjernbetjeningen(har skiftet batteri). Input til den trådløse modtager er de normale 3 ledninger (sort, blå og gulgrøn) output fra den trådløse modtager til motoren er Brun(Down), Blå(common), Sort(up) og gulgrøn(Earth)?

er der nogle der kan give opskiften på hvordan man kan teste om det er motoren,
modtageren eller fjernbetjeningen

1. Du skal først tjekke om der er spænding 230V på den Blå & Sorte ledning INDPUT.
2. Så skal du tjekke om der kommer spænding 230V fra OUTPUT Blå ledning og Brun når fjernbetjening Bovn knap bruges, hvis der gør det er motor defekt, hvis ikke kan det være en sikring i modtageren der er sprunget, det er det første der skal tjekkes.

Fjernbetjeningen og modtager kan også tjekkes, men det tror jeg ikke du lige har udstyr til at tjekke

Kommentar
Fra : alapmi1

Dato : 22-06-11 09:41

hej hejdu58,

Tak for svaret, jeg kunne ikke måle nogen spænding, så noget tyder på det er modtageren der er noget galt med.
Lige et lille tillægsspr. Kan jeg tilslutte f.eks. Brun(Down) til brun , Blå(common) til blå , og gulgrøn(Earth) til gulgrøn og sætte den direkte i stikkontakten en kort øjeblik for at se om motoren triller?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 22-06-11 09:59

Citat
Lige et lille tillægsspr. Kan jeg tilslutte f.eks. Brun(Down) til brun , Blå(common) til blå , og gulgrøn(Earth) til gulgrøn og sætte den direkte i stikkontakten en kort øjeblik for at se om motoren triller?

Ja, med forsigtighed, for hvor er stopfungtiom ved fuld udrul, er den i styreboksen eller indbygget i motor ved markisen, Men sæt blå = O til blå brun = Fase til brun, men hver klar til at afbryde for markisen skulle gerne køre ud/ned, gulgrøn er bare en jord og ikke nødvendig for at afprøve det,

Når mrkisen skal ind igen er det brun = fase og sort der skal bruges

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 22-06-11 10:04

Citat
Men sæt blå = O til blå brun = Fase til brun

Men sæt blå = O til blå, og brun = Fase til brun

mrkisen = markise

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 100 point
Dato : 22-06-11 10:41

Citat
Lige et lille tillægsspr. Kan jeg tilslutte f.eks. Brun(Down) til brun , Blå(common) til blå , og gulgrøn(Earth) til gulgrøn og sætte den direkte i stikkontakten en kort øjeblik for at se om motoren triller?

Ja, med forsigtighed, for hvor er stopfungtiom ved fuld udrul, er den i styreboksen eller indbygget i motor ved markisen, Men sæt blå = O til blå brun = Fase til brun, men hver klar til at afbryde for markisen skulle gerne køre ud/ned, gulgrøn er bare en jord og ikke nødvendig for at afprøve det,

Når mrkisen skal ind igen er det brun = fase og sort der skal bruges

STOP STOP, kom lige til at tænke , indput ledningerne farve blå og brun er 230v ac, og output ledningerne blå og brun er måske 24 VDC, så vi skal lige hvide hvar spænding motoren skal bruge for at køre frem og tilbage.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 22-06-11 10:55

Hej igen
TJEK nu lige om sikringen ikke er sprunget i styreboksen, for der [B]skal [/B]være en sikring, der springer hvis motor bliver overbelastet.

SÅ ENDEN DU GØR NOGET ANDET SÅ TJEK SIKRING.

Kommentar
Fra : alapmi1

Dato : 22-06-11 13:24

Hej igen

I styreboksen til fjernbetjeningen er der ikke noget der ligner en sikring, alt ser ud til at være loddet på og ikke til at udskifte, kan sikringen sidde i motor-cylinderen?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 22-06-11 22:07

Hvis sikringen for motor sidder ved / i motor vil der /burde være spænding ud af styreboksen der går til motoren, og det er der jo ikke.

Hvad hedder markisen/anlæget. for om det er der muligt at google det for evt. at finde noget data/diagram over det.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 22-06-11 22:14

PS. har du tjekket om der er spænding til styreboksen? er måske sat til en afbryder der er blevet slukket for!

Kommentar
Fra : alapmi1

Dato : 23-06-11 11:54

Der er spænding til styreboksen. Motor er på 230V og hedder ACM Matic 30. Styreboksen hedder LRX 2166 fra SAEV

Godkendelse af svar
Fra : alapmi1

Dato : 23-06-11 19:34

Tak for svaret Hejdu58.

Jeg har nu testet motoren ved at sætte støm på som beskrevet (motoreren er 230v) og den virker perfekt, så er det ud at købe en ny modtager/fjernbetjening så vi kan benytte markisen .
Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 23-06-11 20:15

Selv tak