/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hvordan gør jeg det?
Fra : the1best
Vist : 1184 gange
500 point
Dato : 21-06-11 14:57

Jeg har skaffet mig en Stevia rebaudiana fra www.stendemose.dk, som der kan laves om til et sødemiddel. De skriver godt nok, at man bare skal bruge de friske blade i drikken, men synes ikke jeg får den fulde effekt ud af det. Jeg har prøver at koge bladene, heller ikke så godt, jeg har prøvet at blende dem i vand, heller ikke godt nok. Bladene er mega søde, når der tygges på dem, så det er ikke fordi de ikke er søde nok.
Er der nogen herinde der har prøvet selv at lave sødemiddel og som kan fortælle mig, hvordan jeg får det bedste ud af planten?

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 21-06-11 14:57
Kommentar
Fra : the1best

Dato : 21-06-11 14:59
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-06-11 15:03

Den skal vel bruges som te-bladene

Citat
indianerstammer har brygget te på igennem de sidste 1.500 år.

Også selv om du skriver at du ikke får den ønskede effekt - måske du skal være mere rundhåndet med bladene

http://videnskab.dk/krop-sundhed/ny-medicin-mod-sukkersyge-skal-sode-din-sodavand

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 510 point
Dato : 21-06-11 15:06

Denne roman kan du selv få fornøjelsen af

http://www.overgangsalderen.net/forum/showthread.php?t=9432

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-06-11 15:09

i romanen står bl.a

Citat
Denne plantes sødende kraft er i sandhed utrolig! Et bladstykke på nogle få centimeter er nok til at holde munden sød i en time. Et lille stykke af et blad er tilstrækkelig til at søde en kop the."

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 21-06-11 15:15

Nordsted1 Jeg kogte ca 6 blade i 1 dl vand, det mente jeg var nok.
Takker, nu har jeg lidt at læse

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-06-11 17:24

Hej.
Citat
Sød stevia indeholder steviosid, som er mindst 150 gange mere sødt end druesukker. Den kan bruges til the og i stedet for sukker, men brugen er omdiskuteret. I USA er det ikke tilladt at bruge den som et fødemiddel, kun som kosttilskud. EU har givet afslag på at godkende den som nyt fødemiddel og har angivet som årsag hertil, at det i ansøgningen ikke er nok dokumentation til, at man kan udelukke skadelige virkninger af brug som fødemiddel. Bl.a. har bladene været brugt i te som et mandligt svangerskabsforebyggende middel af indianere i Paraguey og denne virkning er påvist i forsøg med rotter. Steviod nedbrydes i tarmen til steviol, som kan være problematisk – se mere om EU’begrundelse for at afvise godkende i link nedenfor. I Japan, Sydamerika og en del andre lande har den været brugt i mange år som sødemiddel, bl.a. af diabetikere. I Japan er den godkendt som tilsætningsstof og sødemiddel. Sød stevia har trods sin sødeeffekt intet til fælles med det meget omdiskuterede kunstige sødemiddel aspartam.

Fra eksperterne .
Jeg læser det så som om det skal bruges i færdiglavet te som sødemiddel

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 21-06-11 18:41

På den beskrivelse, der fulgte med planten, står der "Brug lidt af de friske eller tørrede blade til at søde din the eller kaffe med." Det er har jeg jo prøvet og ikke fået den ønskede effekt. Jeg tror kun det er et spørgsmål om tid, før den bliver godkendt EU.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-06-11 19:00

Citat
Jeg tror kun det er et spørgsmål om tid, før den bliver godkendt EU.

Muligt du har ret...og jeg kan ikke se det kan skade nogen steder

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 22-06-11 08:27

Grunden til at Stevia ikke allerede er godkendt som sødemiddel, skyldes at man tager hensyn til den store europæiske sukkerproduktion, og på den måde støtter nationale interesser!

Squ ikke fordi Stevia er værre eller bedre end andre sukkeralternativer!

Godkendelse af svar
Fra : the1best

Dato : 22-06-11 22:56

Tak for hjælpen Nordsted1.