/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Karrylugt i lejlighed
Fra : LoneG
Vist : 9038 gange
100 point
Dato : 21-06-11 13:45

Min søster og hendes mand har været ude at se på en lejlighed i Randers. De er superopsatte på at få den, men…… der lugter ukristeligt meget af karry (jeg har ikke selv været med derude, så det er bare et citat ).

De er lidt nervøse for om det mon kan fjernes eller nogensinde (læs inden for overskuelig fremtid) vil gå væk af sig selv. Derfor: Kan denne lugt vaskes af loft, vægge osv. eller vil den forsvinde af sig selv? Hvad skal man i så fald bruge til at vaske det af med?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 21-06-11 13:48

- vi elsker karry (med og uden boller) og det er rigtigt, huset "stinker" efter sådan en omgang. Efter et par dage eller tre kan man ikke lugte andet end frikadeller f.eks...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-06-11 13:53

Det er et gammel og velkendt råd ved cigaretlugt (som er noget af det værste), at det kan fjernes ved

at stille skåle med eddike i f.eks vindueskarmene - og det virker -

Så ud fra det, vil jeg da også tro, at eddike kan fjerne lugten af karry

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-06-11 14:22

Altså cigaret røg, overdøvet med karry, og så igen overdøvet med eddike lugt, det lyder ikke sundt.

I stedet for at overdøve med stadig stærkere midler,
skulle I hellere finde og fjerne årsagen til lugten...

I stedet for karry, skal man bage nybagt brød,
det lugter himmelsk og ingen tænker på de gamle tilrøgede lokaler.

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 21-06-11 14:25

Jeg kan godt huske i 1991 da jeg flyttede ind i min første kollegie lejelighed, der lugtede også kraftigt af karry... min mor var meget forarget over hvordan den lugtede... det gik da over i løbet af det første år... men da jeg flyttede 6 år senere så var det nok --igen-- på samme niveau af hvidløg og karry...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-06-11 14:26

Svend, prøv lige at læse indlæggene igen.... der står ingen steder at der ER tilrøget, blot nævner jeg at eddike kan fjerne cigaretrøg/luft og dermed også karrylugt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-06-11 15:12

Sorry Nordsted, jeg troede du antydede at karry lugten var der for at overdøve cigaret lugten,
og så kom jeg med den bedre løsning, nybagt brød, lugter bedre end eddike...

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 100 point
Dato : 21-06-11 18:21

Selvfølgelig kan det vaskes af.

Højst sandsynligt sidder det i emhætte og omkring i køkkenet.

Ganske alm. rengøringsmiddel, fjerner lugten.

Hvis der ikke har været luftet ud og ikke er lavet andet mad siden forrige ejer, kan der hænge "duften" af karry, i rummene i lang tid.

Når jeg kommer hjem dagen efter vi har lavet en heftig karryret, kan jeg også stadig dufte karry.
Ligeså snart jeg begynder at lufte ud og lave anden mad er det væk. Ellers så giver jeg emhætten en ordentlig omgang.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-06-11 21:23

Synes nu ikke at karry hænger specielt længe, men det kan jo være at den forrige kok har "brændt" alt karryen i hot oil så det sidder i emhætten og i hjørnerne.

Apropos karry.
Hvidløg og karry svitses på panden, skru ned for varmen, skivede eller blot tilfældigt udskårne kogte kartofler hældes på og simrer.....de skal ikke brases....
Tilsæt spidskommen (ikke almindelig sort) samt et lille skvæt vand eller kokosmælk, kartoflerne må ikke svømme.

Serveres til eksotisk krydret kød.

Kommentar
Fra : LoneG

Dato : 22-06-11 15:32

Jeg kan også godt lide karry og ved da, at min søster også kan. Men derfor behøves der jo ikke, at lugte af det HELE tiden - hvis man før gæster, prøver man jo også at skjule, at man har drukket vodka på en hverdag ikk´?

Men I tror, at en grundig rengøring af emhætte og i det hele taget køkkenet vil fjerne lugten med det samme?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 22-06-11 17:20

Ja

Godkendelse af svar
Fra : LoneG

Dato : 28-06-11 13:33

Tak for svaret smuller54.