/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Højere Stålskortsten eller røgsugertop.
Fra : futze
Vist : 1492 gange
50 point
Dato : 19-06-11 17:36

Kan jeg forlænge min stålskortsten.Det ser ud til at fra de skrå betontegl er der ca 1,5 m rør,
med afslutning at en top.
Hvad er bedst når man godt vil have bedre træk i skortstenen og at røgen ikke blæser ned af.
Hilsen Futze

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-06-11 17:58

Lad din skorstensfejer "bedømme" det - der er flere ting at tage i betragtning.....

Han er der for det samme....

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-06-11 18:05

Hjesa.
Vi havde i sin tid samme problem...stuen var ind imellem fyldt med røg...især når vinden hos os var i NØ.
XL BYG foreslog os at sætte yderligere 1½ m. på toppen.
De fik det lige i hovedet igen da vi havde afprøvet det. Det hjalp ikke en levende F**.
Efter mange problemløsningsforslag endte vi med at købe en EL. Røgsuger som blev sat op på toppen.
DET HJALP. Det er de bedste kr. vi nogensinde har givet ud.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-06-11 18:07

Her er den vi købte.
http://www.braendeovns-shoppen.dk/articlelist.144
Du vil ikke fortryde det.
Når der ikke er meget brug for den skal den bare lige køre på laveste ...og så skruer du op hvis der bliver brug for det.
Den SKAL tændes og køre når der er gang i brændeovnen eller risikerer du bare den soder til .

Kommentar
Fra : futze

Dato : 19-06-11 18:55

Hvad med en Aspiro matic røggassuger den er uden motor?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-06-11 19:08

Hos os var den ikke noget værd...heller ikke en røgvender.
Men jeg kan da ikke garanterer det ikke hjælper hos dig.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 19-06-11 20:40

Skortstenshøjden skal vel helst være en del over tagrykningen og min går lige med.
Rart at høre fra andre med samme problem.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-06-11 20:59

Citat
Skortstenshøjden skal vel helst være en del over tagrykningen og min går lige med.

Det kommer HELT an på din rejsning på hustaget.
Men det kan måles ud.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 20-06-11 07:27

Jeg vil mene at højden på skorstenen er ca 5 m,
og den sidder 1 m fra tagkanten yderst.
Jeg er godt klar over at så høj en skorsten som muligt, men skorstensfejeren skal jo kunne rense den når han står på trinet.
Jeg kan vel hæve den med max 0,8 m,
ellers en røgsuger af den ene eller anden slags.
En el drevet vil jeg være ked af.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-06-11 07:54

Citat
men skorstensfejeren skal jo kunne rense den når han står på trinet.

Og bl.a. derfor er det ham du skal rådføre dig med.....

Alle råd du får her (hvor godt de end er ment) er intet værd hvis han IKKE godkender det...

Accepteret svar
Fra : Snedig

Modtaget 25 point
Dato : 20-06-11 15:08

Isolering kan hjælpe til at skabe træk i skorstenen.

Ret så vigtigt er korrekt indjustering af ventilation. Køres med undertryk kigger man ind i frygtelig mange problemer, og det kan være regulært svært at få skorstenen til at trække.

Røgsugere er temmelig effektive og bruger kun lidt strøm. Mesteren på dette felt er Langeskov-firmaet EXHAUSTO. Deres duer bare, og holder, men er relativt dyre.

Et billigere alternativ kan findes hos Systemair (Danvent).

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-06-11 16:59

Citat
Røgsugere er temmelig effektive og bruger kun lidt strøm.

Nemlig så.
Det er jo det jeg siger.
Hopper ud af tråden...så kan du selv hitte ud af det

Kommentar
Fra : futze

Dato : 20-06-11 19:17

Det kan godt væe skorstensfejeren er god til at rense skorstenen men ellers jeg er nu i tvivl.
Det er kassetænkning fra de kommer til de går.
Jeg forhøre mig hos div pejsecenter.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-06-11 20:42

Citat
Det er kassetænkning fra de kommer til de går.

Det er det vel UANSET hvor du henvender dig

I den sidste ende er det HAM der bestemmer....

Godkendelse af svar
Fra : futze

Dato : 22-06-11 16:24

Tak for svaret Snedig.