/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
optagelse fra netradio
Fra : js270630
Vist : 737 gange
100 point
Dato : 18-06-11 23:50

Specielt på DR' P5 sendes der af og til programmer, som det ville være rart for mig at gemme på computeren for så derefter at lave en cd. Man kan selvfølgelig forbinde sin DAB-tuner til computerens lydindgang, men for at blive fri for de lange ledninger, ville det være smart, om man i stedet kunne snuppe det hele fra netradioen, hvor det samme jo sendes. Det har jeg kunnet før - men ikke efter at jeg installerede en nyere version af Audacity, som jeg bruger til alle optagelser. Nødvendigt for at kunne redigere, dvs. slette unødig snak og pauser før og efter programmet. Måske er der bare et eller andet, som man skal stille på, men hvad og hvor? Jeg er ikke vild med at installere diverse ekstra tingel-tangel på fremmede sprog - det forstår jeg ikke en skid af. Et god fidus???

Kommentar
Fra : Vonna

Dato : 19-06-11 01:11

http://www.screamer-radio.com/

med dette programm ksn du dovnloude ,velg Dansk
alle eller de fleste danske radio stasjoner er i programmet.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-06-11 07:25

Optag radio fra internettet.
http://kimludvigsen.dk/programmer-multimedia-screamer.php

Nederst på siden kan du downloade en dansk version og en opdateret stationsliste

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 21-06-11 22:21

Ja Klaudi! Screamer har jeg, men optagefunktionen har jeg ikke prøvet før. Men den virker godt nok. Tilbage er så redigeringsmuligheden, og her skriver Ludvig så, at man skal bruge programmet MP3DirectCut. - Men heraf kan jeg så slutte, at man ikke kan optage fra DR's netradio, og at man ikke kan bruge Audacity til redigering. - I øvrigt er lydkvaliteten og lydstyrken på Screamer helt fin -selv for mig, som er hørehæmmet!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-06-11 16:16

Jo, du kan godt optage fra DR's netradio og du kan godt bruge Audacity til at redigere med..

MP3DirectCut er ikke nødvendigt at bruge, hvis du er vant til at bruge Audacity så bruger du bare det.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-06-11 16:30

VIRKER DET IKKE!!

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 25-06-11 17:50

Nej Klaudi! Nu har sagen ligget stille nogle dage - men desværre. Radiolyden er der fint nok, men der kommer ikke noget ind på Audacity. På min forrige computer var der ingen problemer - jeg havde XP og en ældre udgave af Audacity. Der er muligvis et eller andet nu, som er indstillet forkert. Øverst til højre er der en rude, hvor man så skulle vælge "stereomix" - men på det sted er der slet ingen tekst nu! Alene det siger mig, at der skal stilles på et eller andet - bare underligt, at sådan var det ikke tidligere. Jeg overvejer at prøve at installere den ældre udgave, som jeg har liggende et sted - men måske kan den ikke virke på Windows 7. Den jeg har nu, er nok den nyeste - hentet på nettet.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-06-11 19:27

Når Screamer er åbnet kan du i Indstillinger > Preferencer vælge lydenhed på fanen Enheder

Du kan optage fra Screamer ved at klikke på Optag(Record) og stoppe ved at klikke endnu engang på samme knap...

Hvis du højreklikker på den lille højtaler ved uret og vælger Optagelsesenheder åbner der et vindue med de enheder der er til stede, her vælges Steromix som Standard, håber det så hjælper...

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 25-06-11 22:33

Ja, nu fik jeg tryllet stereomix frem som standard, men Audacity optager stadig ikke. Jeg har bemærket, at det kører via Realtek - det havde jeg ikke tidligere. Kan det gøre en forskel - for så er det da bare at afinstallere den. -- Screamers optagefunktion virker godt nok, men det jeg mangler, er redigeringsmuligheden, altså f.eks. fjerne overflødig snak før og efter en udsendelse. Det er det, jeg bruger Audacity til.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 100 point
Dato : 26-06-11 07:12

Du kan jo hente den fil ind i Audacity som du har optaget med Screamer og redigere den.

Har du sidste nye Audacity 1.3.13beta, den skulle virke på win7
http://audacity.sourceforge.net/

Godkendelse af svar
Fra : js270630

Dato : 26-06-11 09:07

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : js270630

Dato : 26-06-11 09:09

Ja, dette er en mulighed, som tilsyneladende virker. Så det bliver sådan.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-06-11 09:21

velbekomme og go' optagelse/redigering