/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Navigation.
Fra : Mosebaek
Vist : 797 gange
200 point
Dato : 17-06-11 10:59

Jeg har fået mig,et nyt stykke "legetøj".Nemlig en Garmin Nüvi 255 navigator.

Jeg har "tæsket" rundt i dens menuer,og synes jeg efterhånden kender en god del,af dens mange indstillinger.Men èn (væsentlig) ting,kan jeg ikke få til at funke:

Nemlig ændring af en foreslået rute. Hvis jeg f.eks.vil køre fra Thisted til Amager,skal jeg køre over Mors,Salling,Skive,Viborg og ellers mod Vejle.(Når Nüvi bestemmer).Men det vil JEG ikke.

Jeg vil østpå. Over Fjerritslev,Aggersund,Aars og ud til Haverslev.Og så ellers på motorvejen.

Jeg har været inde i de forskellige muligheder/menuer (Rute præference) for "hurtigste tid","korteste distance",og "undgå": hovedveje/betalingsveje/færger m.m..

Men man skal vel ikke lade sig tyrannisere,af sådan en "monstrum":Hvordan får jeg lagt en rute ind,jeg selv har bestemt????

Jeg har prøvet "Interesser punkter","Kort indstill.","Sidefunktioner","Navigations indstill.","Omvej"
"Afbrydelse af rute","Vis hele ruten" og "Viapunkt til din rute".

Men stadigvæk kan jeg ikke "tegne" en selvvalgt rute,ind på kortet.Jeg ved godt,at hvis jeg fraviger,GPS`ens rute,bliver jeg aut. ledt tilbage til den.

Selvfølgelig kan jeg taste en rute ind fra Thisted til Haverslev. Og så derfra vælge Amager som destination.Men det burde kunne laves enklere.

Kort sagt:Hvordan får jeg GPS`en overbevist om at jeg vil øst-over (Haverslev) og IKKE sydpå (Skive-Viborg).

VH. Mosebaek.

Accepteret svar
Fra : Stouenberg

Modtaget 210 point
Dato : 17-06-11 11:41

- prøv gutterne her, de er eksperter i nüvi:

http://garmin-user.dk/

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-06-11 11:42

Hej du gamle.
Jeg er 100% sikke på du er nødt til at bare lave via dit og via dat og i den duer derover ad.
Det er barndærgeligt ...jeg har lige solgt vores for 1 md. siden ...men mener jeg sloges med det samme problem.
Håber du finder en løsning.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-06-11 12:00

Foreløbig tak for respons.Jeg har forskellige gøremål,i eftermiddag.Men vender tilbage.

Bl.a. indkøb.Men der lader jeg GPS`en,blive hjemme.Skal nok selv bestemme,hvor jeg vil handle.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-06-11 12:24

Citat
Skal nok selv bestemme,hvor jeg vil handle

Sådan skal det da være

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-06-11 15:26

Citat
Jeg vil østpå. Over Fjerritslev,Aggersund,Aars og ud til Haverslev

Jamen så kører du bare til Fjerritslev - så opbygger den automatisk en ny rute da du befinder dig et andet sted - sværere er det ikke

Den regulerer konstant ruten under kørsel.......

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-06-11 17:11

Citat
Den regulerer konstant ruten under kørsel.......

Jamen,jeg ville gerne kunne lægge en komplet rute ind,hjemmefra.

Tænker vi nu,at jeg er nået til Aars,og gerne vil ud til motorvejen på nemmeste måde (Haverslev).
Viser den at jeg skal fortsætte med rute 29,mod Hobro.

Ta`r jeg så i stedet Roldvej (rute 535 mod Haverslev) bliver den ved med at foreslå,jeg skal tilbage og med rute 29.Dette sker hvergang jeg kommer i en rundkørsel,eller en frakørsel til højre.

D.v.s. jeg ikke kan/vil følge "dens" forslag,mere end halvdelen af tiden.
Det burde være sådan,at jeg kunne lægge en vilkårlig rute ind i den,inden kørslen starter.
Og så var den og jeg,enige om hvilken vej vi skulle ta`

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-06-11 17:17

Du må lægge din rute ind med via punkter...

Tja de gps'er er ikke altid af det gode, men vær du glad for at du ikke også har en campingvogn på krogen,vi er engang i Frankrig blevet dirigeret op i et bjergområde, med hårnålesving.. da vi så havde nået toppen, blev vi pænt dirigeret ned igen... og fadme om ikke campingpladsen næsten lå der hvor vi havde drejet af for at komme op i bjerget

Vi er også engang blevet dirigeret ind på en lukket vej, ikke nemt at få vendt vogntoget, men det var dog ikke gps' skyld, vejen var lige blevet lukket

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-06-11 17:23

Citat
Det burde være sådan

Det har du ret i, men man må leve med tingenes tilstand.....

Da du jo tilsyneladende VED hvor du vil hen fra start, kan du jo blot taste ind efterhånden som du kommer frem..... Du skal vel alligevel holde pause og "nyde" udsigten

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-06-11 17:31

Citat
Du må lægge din rute ind med via punkter...

Det vel for HEWLED det jeg skriver.

Citat
du er nødt til at bare lave via dit og via dat og i den duer derover ad.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 17-06-11 17:39

- I har for meget motorvej deroppe Mosebæk, det forvirrer satellitterne...

God weekend

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 17-06-11 17:44

Det refi skriver lyder rigtigt, for sådan fungere min tom - tom også.
Den beder mig ganske vist et par gange om at lave en U vending, men det overhører jeg bare, og så giver "madammen" op og finder ud af hvor jeg er og tager den derfra.

God tur, lad dig ikke kue af sådan en tingest.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-06-11 18:15

Citat
I har for meget motorvej deroppe Mosebæk, det forvirrer satellitterne...

Næh...... vi er ikke så meget for det nymodens skit..... kan sagtens nøjes med grus.

Selv... god weekend.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-06-11 18:35

Citat
Du skal vel alligevel holde pause og "nyde" udsigten

Helst ikke.Jeg er den utålmodige type,hvis jeg skal køre langt.Derfor orker jeg heller ikke rute 29 fra Aars og mod Hobro. Næhh,ud til Haverslev...... på motorvejen.... så kører det.

Skal vi til Christianshavn,er der afsat to tissepauser. Et ved Vejle.Og et på det skønne Fyn.
Og så er det ellers bare videre......

Mosebaek.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-06-11 18:42

Citat
Et ved Vejle.Og et på det skønne Fyn

Hva' nu hvis du skal tisse ved Roskilde

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-06-11 18:50

Tror da nok det er en omvej, at kører omkring Roskilde for at komme til Christianshavn.... men selvfølgelig hvis GPS'en siger Roskilde

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 17-06-11 19:35

jeg må indrømme, at jeg er den type der går med både livrem og seler.

Som gammel spejder har jeg altid som reserve et godt vejkort og et
gammeldags kompas med i bilen, det har jeg været glad for et par gange.

God fornøjelse med den mekaniske vejviser.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-06-11 19:55

Citat
Som gammel spejder har jeg altid som reserve et godt vejkort og et
gammeldags kompas med i bilen, det har jeg været glad for et par gange.

Vær beredt! Jojo,har selv været Grøn Spejder.(KFUM spejder).
Har sågar også et kompas.Dog ikke fra den tid.Brugt til indstill. af parabol.

Kan godt være,jeg skal satse på de sikre løsninger:Kort og kompas.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-06-11 20:19

En GPS er et styk mandelegetøj.... vi andre kan da godt finde både Kroatien og zoo på Frederiksberg uden sådan en dims

Da manden havde købt gps'en skulle vi til Frankrig, og alle mine landkort var taget ud af bilen... jeg kan altså godt li' at se på et kort, hvor langt vi er kommet.

Da vi havde kørt temmelig langt, sagde jeg til min mand, at jeg da troede at vi var på vej til Luxemburg... næ det var vi bestemt ik... meeen ikke så langt tid efter, møder vi skiltet - velkommen til Luxemburg... så købte jeg et kort

Men bortset fra det, var det faktisk den hurtigste vej at køre via Luxemburg.. men altså at køre så langt uden at vide hvor vi var... det er for underligt

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-06-11 20:23

Det lyder jo nærliggende,med det "Viapunkt".
Problemet er,at hvis jeg trykker et viapunkt ind udenfor ruten,afsættes der bare en pil,med et tal ved.

Den korrigerer IKKE ruten,af den grund. I vejledning står der ang. viapunkt:
Tryk på "Find" > "Søg efter det ekstra stop" > Tryk på "Kør" > Tryk på "Tilføj som viapunkt".

Jeg får bare ingen mulighed,for at søge efter det ekstra stop. Findes ikke i menuen.

Mosebaek.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-06-11 09:04

Tak for svaret Stouenberg.Det var et godt link,du henviste til.

VH.Mosebaek.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 18-06-11 09:38

- velbekommen Mosebæk og god weekend...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 18-06-11 15:27

Citat
og god weekend...

Lige over..... Stouenberg.

Mosebaek.