/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Er min tæve drægtig eller ej?
Fra : Thomes
Vist : 1896 gange
40 point
Dato : 17-06-11 09:50

Hej.

Min tæve har lige været i løbetid.
Jeg købte hende hvor jeg fik af vide hun var i løbetid så jeg måtte finde en han som kunne parre hende. Jeg var nu heller ikke i tvivl om at hun var i løbetid da hun havde den gullige udflåd, og sikke en hidsig dame hun var under løbetiden.
Hun virkede int. i hannen og omvendt, men de lavede aldrig andet end at snuse når jeg så på, så fik rådet om at lade dem gå sammen om natten af en opdrætter og det gjorde jeg.
Jeg ved ikke om de parrede, men hun har nu ændret adfærd, hun holdte med at være hidsig da hun kom over løbetiden. Hendes appetit er vokset, hendes vulvae er noget stor, men da jeg fik hende i løbetiden så ved jeg ikke hvordan den plejer at se ud når hun ikke er i løbetid, så det kan jeg ikke bruge til noget. Derudover er hun blevet mere rolig, hun vil gerne ligge for sig selv når hun sover, og hun vil nu oftere ud og snuse/afmærke sig. hun er en glad, rolig og rask tæve, derfor har jeg ikke valgt at gå til dr. dyr, men tænker at hvis hun fortsætter med at ændre adfærd så bør jeg nok tage afsted.

Håber på nogen har nogle svar, og hvis der er nogle bestemte ting ang. drægtigheds tegn jeg kan gå ud fra så vil jeg blive glad hvis i deler jeres erfaringer/information med mig, da dette er første gang for mig.

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 17-06-11 09:52

Glemte helt at skrive hvilken race hun er, ved ikke om det har betydning. Hun er pomeranian og det samme er hannen :)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-06-11 13:23

Hvor gammel er hun?
Hvor længe siden er det, at hun blev parret?

Det, at hun har ændret adfærd kan jo også skyldes, at hun er faldet bedre til hos dig nu. Det er jo noget af en omvæltning for en hund pludselig at skulle skifte familie..

Racen har bestemt betydning. Små hunde har tit større problemer med at føde selv. Så du slipper nok ikke uden om at få hende undersøgt hos en dyrlæge. Forhåbentlig har du fundet en han til hende, der ikke er alt for stor..

Jeg forstår ikke, at en erfaren opdrætter kan sige til dig, at hundene bare skal gå sammen om natten. Det betyder jo, at nu ved du ikke om de har parret sig.

En erfaren opdrætter burde have fortalt dig, at det er normalt, at de ikke kan finde ud af at parre sig i tævens hjem. Man skal lade tæven komme hjem til hannen. Så går det som regel meget bedre.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 17-06-11 13:26

Du kan da ikke kende hendes "ændrede" adfærd, når hun er helt ny for dig.

Gå du hellere til dyrlægen med hende. Ved så små hunde kan der også let opstå komplikationer og det kan også være svært at bedømme om hun bliver rundere med al den pels, sådan en størrelse har.

Held og lykke med det, selv om jeg syntes det er temmelig overilet det du har indladt dig på.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 17-06-11 13:49

Du værken ved hvad hun vejede før du startede på denne ceremoni eller nu,
så det kan heller ikke bruges som rettesnor,
men ud fra beskrivelsen så er mit gæt at hun er med rogn,
en god ide vil være at få hende scannet hos dyrlægen, så kan du også få at vide hvor mange små du kan forvente
og en anden ting er, at hun skal have specielt foder i ventetiden, gerne hvalpe mad så hun er stærk nok til at modtage dem.

Du skal når og hvis hun er i omstændighed have så meget fortrolighed med hende så du kan gå til tæven når den har født for ellers få du ikke lov til at se og kontrollere hvalpene, ud fra din første beskrivelse af hvad hun gjorde imens du kiggede på.

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 17-06-11 14:53

Birgitta:
Hun er 3 år gammel.
Det er 2 uger siden :)

Knh15
Jo, jeg har snakket godt med hende jeg købte hende af, og ifh. for nogle uger siden og så til nu, der har hun ændret adfærd.
Nu er hun ikke en med meget pjusket pels, så når hun får rundere mave, vil det kunne ses. Jeg kender godt til de forskellige risici, og har også lagt penge til side til dyrlæge og der er også hvis hun ender med at skulle have kejser snit.
Det er ikke så overilet som du tror, jeg har længe ønsket at få en pomeranian og at hun skulle have hvalpe, så har læst meget omkring det, kunne bare ikke finde noget omkring hvad der var af tegn på graviditet, udover at scanning hos dyrlæge. Desuden blev både hun og hannen undersøgt af dyrlægen før jeg satte dem sammen, så det er bestemt ikke overilet.

bevi54
Hun følger mig overalt, og sover hos mig, så jeg er sikker på at jeg nok skal få lov til at se til hvalpene :)
Dyrlægen vil selvfølgelig komme indover, hun skal have sine sundhedstjeck, og alt det med foderet har jeg også læst meget om :)

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 17-06-11 15:39

Fint.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 40 point
Dato : 17-06-11 16:57

Her er lige en gennemgang af parring-drægtighed og fødsel:

http://www.centerdyreklinik.dk/page.asp?page_id=42

Der står også noget om hvornår man bør søge dyrlæge i forbindelse med eventuelle fødselskomplikationer.....

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 17-06-11 23:08

Hun kan også være kunstig gravid, det ses tid med hunde. De kan endda få mælk i brystene. Men vent du roligt i en md endnu, måske kan du bedre se til den tid. Men rigtigt nok kan de små hunde have sværrere ved at føde. Men hvis det kan trøste dig så har din hund den perfekte alder til at få hvalpe. Og du behøver heller ikke tænke så meget over maden hvis du da giver hende en bedste mad der er til din slags hund, det er først når hun har født at hun skal have noget mere næring. Men mindre din hund er meget undervægtig :) Men det er jo godt betalt at lidt få en dyrlæge med indover. Alt held og lykke til dig og vufferne

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 18-06-11 09:54

Birgitta:
Mange tak :)

Stjerneboern:
Det er dejligt at høre :)
Hun får Royal canin, foreslået foder af dyrlægen og hun er hverken under eller overvægtig, hun er en rigtig lady :)
Jeg var ved dyrlæge før jeg satte hende sammen med hannen, for at være sikker på at de godt måtte parre og ikke fejlede noget, han gav grønt lys, og da det er første gang at jeg skal prøve en parring, så kommer der nok en del ekstra dyrlæge besøg, bare for at være på den sikre side :)

Godkendelse af svar
Fra : Thomes

Dato : 18-06-11 09:54

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-06-11 12:21

Tak for accepten af mit svar..

Har du nogen, der kan hjælpe dig omkring fødslen? Når det er første gang for dig, så er det mere end guld værd at have nogen nærved, der kan deltage og være med til at vurdere hundepigen, og hvad der foregår.
Nogen som har prøvet det før...

Men som stjerneboern siger, så er intet sikkert endnu. Hun kan sagtens bare være falsk gravid.
Så du må vente og se. Og snakke med dyrlægen om hvornår han kan sige noget med sikkerhed. Hvis du da ikke har nerver til bare at vente de to måneder i usikkerhed.
Falsk graviditet kan fuldstændig ligne en ægte graviditet... Der kommer bare ingen hvalpe..

Kommentar
Fra : Thomes

Dato : 18-06-11 21:44

Jeg kan godt vente :)
Jeg har en veninde som bor et kvarter fra mig, hun har været med til det et par gange, og jeg skal bare ringe siger hun :)