/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Er priserne på LPér på vej op?
Fra : Fattig
Vist : 642 gange
200 point
Dato : 16-06-11 21:39

Jeg har ladet mig fortælle at musik cdér,både originale og brændte ikke holder evigt.
Dette får mig til at tro at LP´plader vil blive mere attraktive i fremtiden, de forgår vel ikke.
Hvis nogen her på Kandu har synspunkter i forbindelse med mit spørgsmål, vil det glæde mig at "høre" disse.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-06-11 21:49

INTET varer evigt - selv "evigheden" har sin begrænsning

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-06-11 21:57

Hvem gider LP plader når man kan få det meste musik på CD eller mange numre på DVD.

LP plader kræver en gramofon, og om nogle få år kan man ikke få den mere.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-06-11 22:56

LP'ere bliver ridsede/slidte med tiden...

Med dvd'ere kan du da lave en kopi i tide

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 16-06-11 23:04

Personligt er jeg gået i gang med at digitalisere mine LP'er, så kan de komme samme sted hen som mine CD'er. Ned i kælderen og musikken på en harddisk.

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 16-06-11 23:06

Ja, lpér bliver ridset, menkan dog høres.
Cdér er mere sårbare enten dur de eller også er de kaput.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-06-11 23:11

Kortoververdenen.... det gjorde jeg også, men jeg ville kun tage de numre jeg synes bedst om... det skulle jeg ikke have gjort, for de numre jeg synes bedst om den gang, er de numre jeg synes bedst om senere .... og jeg gav mine LP'ere væk efter jeg havde fået dem brændt ned på cd'er

Fattig, cd'ere kan nu også blive ridsede, men jeg synes nu at lyden er mere ren - på de uridsede en på LP'erne..og så er de nemmere at håndtere

Granner01... idag er det ret så almindeligt med gramofoner med usb til pc'en

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 16-06-11 23:13

Nordsted.

I princippet må du ikke beholde den digitale kopi når du ikke længere ejer LP'en

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-06-11 23:22

Heller ikke når jeg ved hvor de originale LP'ere er?? Fy for pokker, så er jeg ulovlig

det jeg synes om er enten fedende umoralsk eller forbud, øv

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 16-06-11 23:27

Nah, det er ligemeget om du ved hvor de er, du skal have dem i din besiddelse for at du må opbevare en digital kopi.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-06-11 23:27

Citat
http://www.youtube.com/watch?v=earHe7bwZvA

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-06-11 23:31

Det var sådan det skulle vises...mest pga titlen... men jeg ka nu også godt li Chi

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 16-06-11 23:48

CD'er holder ikke evigt, men de er lettere at kopiere end LP'er
Der er stadig mange der sværger til LPer, og der udkommer stadig musik på LP, jeg købte min seneste nye LP for mindre end et år siden. For ca. en måned siden var der et indslag i morgen tv om nye pladespillere.

Man kan sagtens købe nye pladespillere, og det vil man nok fortsætte med at kunne mange år endnu, f.eks:
http://www.highend-sound.com/produkter/acoustic-solid---pladespiller/solid-diamond.aspx
Den koster vist 300.000,-

Jeg har naturligvis en pladespiller til at stå i stuen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-06-11 03:39

Pladespillerne og pladerne overlever os.

Jeg har en lille smule plader endnu, og en pladespiller der må siges at være ny idet jeg købte en ny pickup til den..........den har kun spillet et par gange siden udskiftningen for 20 år siden.

Jeg kan vel få gode penge for den en dag

Accepteret svar
Fra : Tak_for_hjælpen

Modtaget 200 point
Dato : 17-06-11 06:01

Ja, priserne på brugte LP´er er på vej op, de skal dog være i god stand og være populære eller kult, så kan du få mere for dine LP´er nu end for få år siden, da det i dag er så nemt at købe en pladeafspiller med USB-stik

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-06-11 07:15

Folk siger så meget.

Kommentar
Fra : Fattig

Dato : 17-06-11 15:54

Tak for mange gode synspunkter.
Jeg har også overspillet lpér til cdér, og efterfølgende lagt det ind på computeren.
Er ikke så tilfreds med lyden når de er overspillet via usb, synes at den bliver for metalisk.
Bruger istedet gratis programmet Audiograbber og overspiller via hovedtelefon udgangen fra min forstærker.
Her skal man blot være opmærksom på at udslaget ikke overstiger ca. 60%, ellers bliver lyden forvrænget.
Jeg lader lige mit spørgsmål stå lidt endnu.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 17-06-11 23:23

Spørgsmålet er vel om prisen på Lp-plader holder - og det gør den, hvis der er tale om sjældne plader som Skousen & Ingemans første plade eller et japansk tryk som ikke er solgt og udgivet i Europa. Jeg har lige købt et box-set for 1000,- der indeholder 5 cd og 2 LPer kun for det lækre design og vil aldrig afspille LPerene men samlerværdien er indtakt og det begrænsede oplag gør, at prisen kun forøges. Jeg har flere cder som er vedhæftet små musikmagasiner som i dag er mere værd end 600,- - ikke på grund af musikken, men p.g.a af coveret og oprindelsen.

Du vil ikke i din levetid opleve, at nogen af medierne vil forgå af naturlig vej, så hvis du er samler, så kan du trygt fortsætte.... Min første LP fra 1965 holder stadig ligesom min første CD fra 1983 stadig lyder som første gennemlytning, men hvis du kun er til Britney Spears og nutidens pop vil jeg anbefale, at du downloader og køber via netbutikker,

Godkendelse af svar
Fra : Fattig

Dato : 20-06-11 17:53

Tak for svaret Tak_for_hjælpen.