/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
klistret hinde på service eft. opvask
Fra : jobestar
Vist : 2240 gange
50 point
Dato : 16-06-11 15:40

Hej, jeg er fornylig blevet førstegangsejer af opvaskemaskine. Det er en billig bordopvaskemaskine fra Aldi.

Det er lækkert nok, men det er ligesom om der er en klistret hinde på det hele når den er færdig. Det ser skam rent ud og jeg kan ikke umidlbart se sæbebobler hvis jeg fylder et glas med vand bagefter.

Er det normalt med dette klister?

Jeg har forsøgt at skrue ned for afspændingsmiddel uden resultat.

Jeg er lidt bekymret for at den ikke skyller ordenlig af til sidst.

Det er det samme uanset længe af vaskeprogram.

har i nogen bud?

hvis jeg skyller en tallerken grundigt i vand efterfølgende og lader den tørre, er den ikke klistret mere.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 16-06-11 15:46

For det første er det vigtigt at der er salt i maskinen...det specielle til opvask.
For det andet er det også vigtigt at det er samme mærke BÅDE i afspænding og vaskemiddel.
Jeg havde i sin tid problemer og er nu gået over til KUN at bruge neophos's produkter.
Ingen problemer siden da.

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 16-06-11 16:08

okay ja jeg har puttet salt i, godt nok det billigste fra Spar og det fine. Læste forleden af det grove skulle være bedre.

Og så også det billigeste afspændingsmiddel og sæbe de havde.

kan være jeg skal prøve neophos :)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-06-11 18:19

Du skal sikre, at låget er skruet ordentlig på beholder til afspændingsmiddel og skrue ned for doseringen.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 16-06-11 19:06

Har har du nogle muligheder for at finde fejlen med fedet service.......

Hvide belægninger på servicet, på det indvendige kabinet og varmelegemer skyldes ofte:

- Overdosering af sæbe (ex. vasketabs) Læs mere under vedligeholdelse.

- Mangel på salt. kontrollér saltmængde og saltindstillingen. (Læs mere under vedligeholdelse.)

- Defekt saltanlæg. (Inden opvaskemaskinen tages i brug første gang, skal der hældes vand i saltbeholderen, medmindre brugsanvisningen fortæller noget andet) Kontrollér eventuelt om saltventil er blokkeret af sammenklumpet salt.

- Defekt eller tilstoppet indløbskammer (et stort fladt kammer i den ene side, hvor indløbsvandet og det saltholdige vand blandes). Dette kammer renses om nødvendigt.

FEDTEDE belægninger skyldes ofte at afspændingsdoseringen er indstillet for højt. (Læs mere under vedligeholdelse.)

Mvh Bassebo....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-06-11 00:11

Det er meget vigtigt, at du ikke overdoserer sæbe og afspændingsmiddel.

Hvis du vil gøre det nemt, så køb de billige tabs, man kan få dem med "indbygget" salt og afspænding.

Til den lille bordmaskine, skal du så vist nok dele en tabs.

Men det er meget nemmere

I øvrigt bruger jeg ikke Neophos...det er prøvet og er det dyreste og dårligste jeg har brugt.

Der er to af de helt billige tabs der er de bedste..enten dem fra Aldi (alt i en -tabs)
Eller dem de har i Rema1000, de nye med selvopløselige cellofanindpakning på tabsene.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-06-11 00:28

Indbygget salt og afspænding i tabs er ikke noget man skal tro på.

Check at afløbet fra maskinen virker rigtigt. Hvis den ikke kommer af med al sæbevand og skyl, kan der komme indtørret hinde på grund af rester i sidste skyl.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-06-11 10:05

Citat
Indbygget salt og afspænding i tabs er ikke noget man skal tro på.

Så lad os sige det på den måde, at så kan det sgu være pisseligegyldigt OM man bruger salt og afspændingsmiddel, for så bliver resultatet det samme uden det ,-)

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 21-06-11 22:59

Hej fedt med alle de gode bud!
Jeg prøver lidt af det hele og ser om det hjælper!

en anden ting er, hvor meget salt skal man hælde i maskinen? Og er det vigtigt er der er en vis mængde vand tilbage i saltbeholderen efter saltpåfyldning?

for jo mere jeg fylder på (brugsanv. siger 1kg) jo mere vælter vandet bare op og ud i vaskerummet.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 22-06-11 09:55

Du skal fylde saltbeholderen op med salt. Så vil der naturligvis løbe det vand ud, der ikke er plads til. Skru låget ordentlig på bagefter (skyl eventuelt gevindet, så låget kan gå på) og sørg for, at påfyldningsåbningen til afspændingsmidlet også er skruet ordentligt på/klikket rigtigt på plads. Afspændingsmiddel i opvasken neutraliserer opvaskemidlet og fedter alting til.
vh
pbp

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 22-06-11 13:52

okay tak for svaret!

et sidste spørsgmål du måske kan hjælpe med.

jeg har netop kørt en opvask igår, uden at vide, at den netop var løbet tør for afspændingsmiddel. Nu er alt servicet tåget og grå plamager. Jeg fylde afspændingsmiddel på igen, og kørte en vask til, i håb om at det ville fjerne pletter og tågede glas, men det kom ikke af.

Jeg har prøvet at vaske et glas af med håndkraft, og det krævede utrolig meget knofedt, uden at det blev helt rent.

De ser næsten lidt ødelagt ud.

Er der et trick til at få dem klare igen? måske lægge dem i en spand vand med høj koncentrat af afspændingsmiddel i?

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 22-06-11 23:50

nå jeg fandt en løsning på det seneste problem. Eddikesyre.. 2dl til 1L varmt vand og så ned og ligge en times tid, så forsvandt den kalkbelægning eller hvad det var.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-06-11 09:01

Men det store forbrug af afspændingsmiddel tyder på, låget til beholderen ikke har været spændt fast.

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 24-06-11 15:48

Tak for svaret pbp_et.
ja får jeg har kun haft maskinen i en måned ca. så kan godt være låget er defekt. virker nu til at sidde helt fint. jeg kan jo prøve en vask på højeste og en på laveste og fornemme om det gør en forskel.
mange tak til alle for svar