/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
fra stikkontakt til 24 V
Fra : janni_s
Vist : 877 gange
500 point
Dato : 15-06-11 23:32

Jeg skal lave en boks, der kobles til stikkontakten og leverer 24 VDC med 6 A til nogle LED der blinker når de bliver trigget af et højhastighedskamera, Kameraet skal bruge 12 VDC og 4 Watt.

Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg gør det nemmest. Er der en smart "pakkeløsning" på dette. Eller eventuelt en der laver de 24 VDC som jeg kan bruge og dernæst neddele til 12 V med en simpel spændingsdeling.
Jeg kender ikke indgangsimpedansen på kamera eller lys, men jeg går ud fra at de er tilpas store til at det ændrer spændingerne for meget.
Hvad jeg end skal bruges skal helst købes hos RScomponents.dk.
Jeg har selv prøvet at kigge lidt, men jeg er meget i tvivl om hvad der er den nemmeste og mest stabile løsning for mig.

Så nogle forslag?

På forhånd tak

Janni_S

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-06-11 23:42

Det er ikke helt klart hvad du skal bruge . Hvorfor 6A når du vil spændingsdele til noget som ikke bruger ret meget strøm.
Det er jo 144 W du beder om - til hvad ???

Når kameraet bruger 4 W er det også urimeligt at spændingsdele bare med modstande.
Brug hellere en integrert spændingsregulator.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-06-11 23:45

Når du ikke skal bruge de 6A konstant, kunne det være en ide me to mindre 12V akkuer i serie , og så en lille 24V lader. Fuld ladespænding skal dog være omkring 28 V.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 16-06-11 00:59

Det der kommer tættest på, og som er en komplet løsning er denne:
http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=6106750
Den kan dog kun levere 5A ved 24 volt.

Du kan koble den sammen med en regulator der kan levere de 12V

Alternativet er at købe en transformator, ensretter, kondensatorer og så selv sætte det sammen.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 500 point
Dato : 16-06-11 01:16

Mit forslag er at købe to 12 Volt spændingsforsyninger/strømforsyninger (kig efter "Power Supply") til 6 Ampere og forbinde dem i serie. Så har du lige hvad du skal bruge. Om de kan levere 6, 8, 10 eller 12 Ampere gør ikke den store forskel, de kan altid levere mindre end maximimumstrømmen.
Hos RS kan du købe EA11801A-120, men jeg synes, den er alt for dyr, næsten en tusse med MOMS, og du skal bruge to.
i dit sted sted ville jeg købe to PC-strømforsyninger, som på 12 Volt udgangene kan levere mindst 6 A og så belaste de tos 5 Volt udgange med en bil-forlygtepære eller noget i den retning. Det største problem er, at dere nul og metalindkapsling er forbundet sammen, så du får problemer med at bruge dem på en jordforbundet stikkontakt. Hvis der ikke er jord i udtaget/stikkontakten, skal du bare sørge for at de to kabinetter ikke rører hinanden ( sæt dem fast på en MDF-, spån- eller krydsfinerplade, går let med smeltelim.
vh
pbp
Sådan nogen PC-forsyninger er til at købe i de butikker, der bygger deres PCer, og ellers får du dem billigt hos et computerværksted, sig, det gerne må være fra ophuggede PCer. Gå evt hen på genbrugspladsen, fortæl folkene, hvad du er ude efter og hav en pose sodavand eller brød til kaffen med.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 16-06-11 06:37

Jeg tror ikke spændingen til LEDs behøver være sælig godt regulet eller præsis 24 volt, men det afhænger af led type og om der er indbygget elektronik i LEDs.

Såfremt leds ikke er spændings og ripple kritiske, er det nemmeste vel en passende kraftig transformator en broblet ensretter og en stor elektrolytkondensator. Det giver så forsyning til LEDs ( forøvrigt lyder 144 Watt til LEDs noget voldsomt) 12 volt reguleret 3 bens regulator med køleplade "hægtet på ledspændingen lever så 12v/4W til camera.
Husk finsikring på primærsiden.

Kommentar
Fra : janni_s

Dato : 16-06-11 07:35

Godmorgen, og tak for alle svarene.

Jeg skulle nok ha skrevet hvad det er for nogle LED jeg skal bruge. Det er "ODS75 series bright light overdrive" jeg skal bruge, og der står i databladet at de anbefaler 4 ampere i forsyning. Kameraet er et "Genie GigE Vision Camera". Der står at power er 12 VDC og 4 W.

Der er egentlig en strømforsyning i værkstedet der leverer 24 V og 12 V, men de vil helst have, at det hele er integreret i en box, så man ikke kommer til at bytte om på tingene osv. Men hvis det kommer op omkring 1000 kr, så bliver det da en dyr fornøjelse. Det må jeg vist hellere spørge om i morgen deroppe

Kommentar
Fra : lham

Dato : 16-06-11 11:31

kom lige med et link til de der LEDs-4 Amp lyder mig lidt voldsomt til en lysdiode.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-06-11 12:39

De der fra RS components var til en lille tusse stykket! Prøv hellere PC-reparatøren eller PC-ophuggeren

Kommentar
Fra : janni_s

Dato : 16-06-11 13:07

http://www.smartvisionlights.com/products/brick-spot-light

Jeg tror jeg har fundet en løsning. Jeg køber bare 2 strømforsyninger, en på 12V og en på 24 V. Det bliver ikke så dyrt, de koster max et par hundrede stykket hos RS. Noget i nærheden af hvad pbp_et foreslår. Ellers som du foreslår 2 på 12 V i serie.

Tak for alle jeres svar

Godkendelse af svar
Fra : janni_s

Dato : 16-06-11 13:09

Tak for svaret pbp_et.

Jeg forstår bare ikke helt hvad du mener med følgende:

"Det største problem er, at dere nul og metalindkapsling er forbundet sammen, så du får problemer med at bruge dem på en jordforbundet stikkontakt. Hvis der ikke er jord i udtaget/stikkontakten, skal du bare sørge for at de to kabinetter ikke rører hinanden ( sæt dem fast på en MDF-, spån- eller krydsfinerplade, går let med smeltelim. "

Jeg regner med at lave dem med jord til stikket.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-06-11 14:37

Hvis du har jord i vægudtaget, skal du lige prøve med en bil-glødelampe, om det går inden du forbinder to strømforsyninger sammen. I en standard PC-forsyning er den fælles nul for alle udgangsspændingerne gennem netledningen forbundet til vægudtagets og installationens jord (eller nul). Derfor kan man ikke bare sætte i serie.. Hvis den ene netlednings jord bliver afbrudt, går det fint. Hvor hos RS fandt du 6 Amperes forsyninger til en menneskevenlig pris?? Der var nok af små forsyninger til 5, 6 og 10 Watt, men dem til 5, 6 og 10 Ampere var der længere imellem ogh den laveste pris jeg lige fandt i skyndingen var ca. 771½ krone plus moms og fragt.
vh
pbp

Hvis dit behov er 6, 8 eller 10 Watt, kan du nøjes med én PC-forsyning, idet de typisk har en +12 Volt udgang med 5-15 Ampere samt en -12 Volt med 1 Ampere maximum. Mellem de to er der 24 V.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-06-11 15:02

Øh-hov- hvis du kun skal bruge én lampe, bliver dit gennemsnitsforbrug højst 400 mA ifølge databladet. Til gengæld skal du nok ofre en stor elektrolytkondensator på 40 000 til 100 000 mikroFarad for at spændingen ikke dykker for voldsomt mens lampen i tændt tilstand bruger 4A. Dette forudsætter at din strobetid for lampen er de 10 millisekunder, der nævnes i databladet. Hvis strobetiden bliver kortere, nedsættes behovet for ekstra kondensator tilsvarende (halv tid, halv kapacitet)
'
Du skal altså bruge to små forsyninger hver på 12 Volt 1 Ampere eller én på 24 V, 1 A plus en ekstra spændingsregulator af 7812-typen
altså nemmest med de to samt en stor moppedreng af en elektrolytkondensator med 40 V arbejdsspænding

Kommentar
Fra : janni_s

Dato : 20-06-11 20:20

Så er problemet løst med strømforsyning. Der er en på 24 V og 6 A. Er det så ok at sætte 40 micro F elektrolytkondensator på?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-06-11 21:15

Det skulle den sagtens klare. Jeg tror ikke, du brænder noget af ved at prøve.