/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
konirmation - eller ikke
Fra : nusa
Vist : 827 gange
100 point
Dato : 15-06-11 20:45

Nogle af vores venner har en datter, der ikke ønsker at blive konfirmeret, men hun vil gerne have festen (og formentlig gaverne). Det hedder sig så, at hun skal have en fest i anledning af, at hun "træder ind i de voksnes rækker".
Det er meget imod mine principper, i mine øjne ville 18 år være en mere passende anledning.
Nu er det sådan, at vi ikke kan deltage, fordi vi skal til en anden fest, men hvad gør vi? Sender vi alligevel en gave, og hvilken?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-06-11 20:53

Altså jeg forstår ikke de som er imod unges beslutning om ikke at ville konfirmeres. Og hvis det er jeres venner bør i jo nok støtte op om ideen. Hvis i hellere vil blive væk pga. en anden mening om kirken som ikke stemmer overens med vennernes mening, mener jeg i skal melde klart ud og sige det som det er og ikke finde på en eller anden lam undskyldning for at blive væk. Det er vel derfor man er venner og kan snakke frit om sådanne person følsomme ting.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-06-11 20:54

Det er vel efterhånden udbredt, og helt i orden, med non konfirmation.

Hvis man rykker konfirmationen, eksempelvis fra 14 til 18 år, tror jeg flere vil fravælge,
så det holder folke kirken nok fast ved lidt endnu?

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 15-06-11 21:07

Jeg er ikke imod, at pigen ikke vil konfirmeres (det kan jeg jo ikke blande mig i), og det er heller ikke det, spørgsmålet går på.
Jeg synes blot, at hvorfor skal der absolut holdes fest samtidig med at skolekammeraterne holder konfirmationsfest? Det smager da af en erstatning for konfirmationsfesten.
Vi finder absolut ikke en eller anden undskyldning for at blive væk. Vi skal til en anden fest, som vi blev indbudt til først.

Kommentar
Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 15-06-11 21:11

Et ungt menneske vælger at være ærlig og sige jeg tror ikke på gud og derfor ikke vil konfimeres er i min bog bedre end at lyve og sige; "jeg tror på gud", bare for festens og gavernes skyld. Det kan man så vælge at være i mod eller ej. at der så skal holdes fest.

Konfirmationer har det med at ligge på "gode" hellige dage mv hvor vi andre også vælger at holder bryllup, store fødselsdage og baredåb samt hvad vi ellers kan finde på at fejre og det er helt i orden at takke ja til en anden indvitation.

Hvad skal du så gøre med den gave..... giver i normalt hinanden gaver hvis man er indviteret uden at kunne komme, så lufter du på en pæn måde din menning men ikke på dagen og kommer med en gave, er det ikke normalt at komme med en gave så lad vær. Du kan som alternativt vælge at komme med en mindre gave da non konfirmationer og almindelige konfirmationsegave ofte er store og dye

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-06-11 21:20

Jeg vil under alle omstændigheder sende en gave alligevel. Men hensyn til at skulle vente med "at træde ind i de voksnes rækker" til man bliver 18. Det er jo også sent eller sagt på en anden måde. Hvorfor synes du lige at 18 år er den korrekte alder. Man bliver vel aldrig voksen, jeg er lige fylder 50 i morgen og føler mig slet ikke voksen endnu.

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 15-06-11 21:26

Jeg har valgt 18, fordi da bliver man myndig, det er ikke sikkert, at man bliver voksen. Man får som 18-årig nogle rettigheder, som man kan lykønske den pågældende med erhvervelsen af, men hvad ønsker man tillykke med i den anledning, som vi her har?
Fijala, jeg vil ønske dig en rigtig god fødselsdag i morgen, når du runder det vi kalder "det skarpe hjørne". Gid solen må skinne på dig hele dagen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-06-11 21:29

Det er jo en bekræftelse af dåben hvor vi jo enten kommer med et vræl, eller sover fra præstens præken.....hvad jeg også gjorde da min ene nevø blev døbt

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-06-11 21:35

Selvfølgelig skal hun da ÌNGEN gave ha`,når hun ikke skal/vil konfirmeres.
Det er jo en konfirmationsgave,der er tale om denne dag.

Det værste hykleriske skuespil,jeg har set i den retning,var for to år siden:

Vores barnebarn,blev konfirmeret i Vor Frelsers Kirke,på Christianshavn.
Der var også een imellem af kammeraterne,der ikke ville konfirmeres. Og nu kommer pointen:

Hun var med i kirken,sad på rad og række,med konfirmanderne.Fint tøj og det hele.Men blev selvfølgelig siddende,da de andre gik op til den kirkelige handling.

Jeg synes det var en smagløst demonstration. Det havde klædt hende,at blive væk sådan en dag.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 15-06-11 21:39

Helt enig, Mosebaek. Det helt store hykleri ville være, hvis hun derefter gik hjem og holdt fest som de andre konfirmander.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-06-11 21:40

Citat
"det skarpe hjørne"

Jamen tak for det, må dog sige at jeg er blevet noget rundere med alderen.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-06-11 21:46

Det jeg harcelerer over,er selvfølgelig ikke,om de unge mennesker vil konfirmeres eller ej.
Det er en fuldstændig privat sag.

Man skal bare være konsekvent,når man har taget sin beslutning,og ikke alligevel køre med på en "fribillet".

Mosebaek.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-06-11 21:52

Er dert forskel på at blive navngivet, norfirmeret eller borgerligt viet på et rådhus?

Der bliver som regel holdt en fest (uden at man har sagt ja til en "gud")

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 15-06-11 21:59

ans - ja, der er i høj grad forskel på de tre begivenheder, du nævner.
Alene alderen.
Men stadigvæk, - det er ikke det, mit spørgsmål går på.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-06-11 22:08

norfirmeret = nonfirmeret

Citat
Man skal bare være konsekvent,når man har taget sin beslutning,og ikke alligevel køre med på en "fribillet".

Den pågældende kan kun sidde i kirken på den dag, hvis hun har deltaget i konfirmationsforberedelserne// gået til præst/ været i kirke x antal gange.

Det tager jeg "hatten af for" Hun skal da have lov til at have sin mening.

Der er da også mange, der er løbet fra alteret den dag præsten spurgte, " vil du ......."

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-06-11 22:18

Citat
Den pågældende kan kun sidde i kirken på den dag, hvis hun har deltaget i konfirmationsforberedelserne// gået til præst/ været i kirke x antal gange.

Synes du hykleriet bliver mindre,af ovenstående grunde.Jeg synes det er endnu være.Det er jo en helt igennem falsk tankegang,hun har.

Citat
Det tager jeg "hatten af for" Hun skal da have lov til at have sin mening.

Ja det skal hun.Men det tyder på at det er en meget "kompromi" venlig mening hun har.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-06-11 22:34

Hej.
Hun er åbenbart voksen nok til at tage en sådan beslutning...så lad hende dog "fejre" det . Og send så en lille hilsen til hende ...netop fordi hun har taget den beslutning.
Jeg syntes det er flot gået af hende. Og måske lidt småligt af dem det hoster over det

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-06-11 22:38

Citat
Der er da også mange, der er løbet fra alteret den dag præsten spurgte, " vil du ......."

Jeg kender så ikke li`e nogen........ går ud fra den skal opfattes,som en vits.

Må jeg ønske alle en god nat.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-06-11 23:19

Vis/når det er mine gode venners datter, ville jeg give en gave, uanset om jeg synes det er okay eller ej... gode venner kan man ikke få for mange af, og der er ingen grund til grus i venskabet pga holdningen omkring nonfirmatinen (og jeg ville heller ikke fortælle min holdning til forældrene)

Venner er den familie vi selv vælger

ps. i vores kommune er konfirmationen udsat et år netop for at de unge bedre selv kan forstå hvad de siger ja/nej til, og jeg synes mange unge er modne nok til at finde et standpunk selv om de ikke er 18 år

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 100 point
Dato : 16-06-11 08:15

Personligt synes jeg også, at det er en smule hyklerisk, at man på den ene side set afviser at blive konfirmeret, og på den anden side stadig forventer at få den fest og de gaver, der er ved konfirmationen. Altså enten vil man eller også vil man ikke - og så tager man den konsekvens, der er.

Nå, når det så er sagt, så ville jeg nu også give en gave. Som Nordsted siger, så kan man aldrig få venner nok. Og nej, jeg ville heller ikke tilkendegive min holdning i den sammenhæng. Det er de andres børn, og det er ikke os, der skal opdrage dem. Mine egne børn fik nu ikke den mulighed. De måtte vælge: Enten bliver du konfirmeret med alt hvad dertil hører - eller også vælger du det hele fra.

Mit råd er: Send en lille gave - så går der ikke skår i venskabet

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 16-06-11 14:39

Citat
Nogle af vores venner har en datter, der ikke ønsker at blive konfirmeret

- er du sikker på, at det er en beslutning hun er nået frem til helt alene? Det tvivler jeg på...

Kommentar
Fra : prio

Dato : 16-06-11 15:23

De fleste, der vælger at blive konfirmeret, er ikke særligt troende, men vælger det på grund af en tradition, og p.g.a. festen og gaverne.

Familien vælger så at fejre deres 14-15-årige barn, uanset om det drejer sig om en ægte konfirmation eller ej.
Det synes jeg ikke man kan have ondt af.

Godkendelse af svar
Fra : nusa

Dato : 17-06-11 10:54

Tak for svaret pifo.