/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
CDéres holdbarhed ?
Fra : Fattig
Vist : 466 gange
100 point
Dato : 14-06-11 17:13

Jeg har ladet mig fortælle at Cdér ikke holder evigt.
Joe husker at der for tyve år siden blev stillet spørgsmålstegn ved holdbarheden.
Er der nogen her på Kandu der har nyere oplysninger i den forbindelse eller hvor jeg kan indhente ny viden om dette.
Mit spørgsmål drejer sig både om originale cdér og dem der måtte være brændt.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 14-06-11 17:42
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-06-11 18:03

Jeg har nogle, 10 år, de er ok.
Har ellers hørt en anbefaling at man laver en kopi hvert andet år.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-06-11 18:04

De må ikke opbevares i lufttætte bokse.

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 100 point
Dato : 14-06-11 18:29

I rigsarkivet, brændes nye kopier hvert 5 år, og de 2 kopier gemmes hvert sit sted under optimale temperatur og fugtighed. Samtidigt testes de leverede DVD'er om de overholder kvalitetskravet.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 15-06-11 07:49

Fantastisk vi finder os i at bruge så flygtige datalagringsmedier. Et fotografi -alm SH og af min oldeforældre står knivskarpt i dag.

Dødehavsruller mere end 2000 år !

Man kan hurtigt få dagen til at fise af hvis man skal holde alle sine digitale data genkopierede hvert 5 år -det vil sansynligvis være flere om dagen man skal tage sig af-og så bare det at holde styr på hvornår det er den næstes tur og hvor den så lige er-det er jo umuligt for lægmand.

Husker at VHS bånd blev spået en holdbarhed på max 8 år-jeg har mange der er over 15 år og stadig er helt ok.

At sætte mere fart på tiden for at finde langtidsholdbarhed er altid behæftet med stor usikkerhed

Det må være på tide med et lagermedie der feks bygger på krystallinsk struktur -det ved vi på forhånd kan holde millioner af år .

Godkendelse af svar
Fra : Fattig

Dato : 16-06-11 21:30

Tak for svaret IBM760.