/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bilen ryster
Fra : banboy
Vist : 1816 gange
20 point
Dato : 14-06-11 12:58

hjælp, vores bil ryster en gang imellem. Nogen gange er det flere gange om ugen. Andre gange kan der gå 1 måned. Den rystede også da vi kørte på vinterdæk. Det er ofte ved 80-90 km i timen. Når vi så bremser bilen stopper rysten.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 14-06-11 13:01

Hejsa,

Er du sikker på at du har fået afbalanceret dine dæk korrekt ?
Det lyder som om at det er her problemet ligger.

Bluesky

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 30 point
Dato : 14-06-11 13:03

Du skal have undersøgt fortøj og styretøj.

Det er kendt at en slidt komponent får det til at sidde så løst, at det kan give rystelser ved bestemte hastigheder.

Det kan være :
1) slidt nedre bærekugle
2) slidte gummibøsninger i fortøj
3) defekt McPherson fjederben (støddæmper)
4) defekt tårnleje
5) defekt drivaksel
6) slidte motorophæng
7) hængende bremse

Der er ganske mange muligheder der skal gennemgås før fejlen med sikkerhed kan lokaliseres.

Kommentar
Fra : banboy

Dato : 14-06-11 13:04

Vi fik skiftet dækkene på et værksted - men jeg kan selvfølgelig bede dem checke det igen. Men det var jo det samme på vinterdækkene.

Kommentar
Fra : banboy

Dato : 14-06-11 13:05

tak, det var en længere liste - så håber jeg ikke værkstedet bliver for glade.....

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 14-06-11 14:28

Hvis den er baghjulstrukket kan det være kardanakslen der er i ubalance. Den kan have smidt en af
de vægtplader der i sin tid blev sat på da den blev afbalanceret. Mvh.K.

Godkendelse af svar
Fra : banboy

Dato : 14-06-11 14:29

Tak for svaret Beestone.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 14-06-11 14:29

kompliment Beestone.
Og Banboy, vender du tilbage og fortæller "hvad" når problemet er løst?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-06-11 15:10

Periodevis rysten skyldes som regel ikke nogen af disse fejl

Citat
1) slidt nedre bærekugle
2) slidte gummibøsninger i fortøj
3) defekt McPherson fjederben (støddæmper)
4) defekt tårnleje
5) defekt drivaksel
6) slidte motorophæng
7) hængende bremse

Da det vil medføre at bilen ryster konstant.

Derimod er det meget sandsynligt, at en kardan er ude af balance og så vil den ved slå ved bestemte omdrejninger, hvilket får bilen til at ryste

Kommentar
Fra : banboy

Dato : 24-06-11 07:59

Så fik jeg ordnet bilen. Det viste sig at være bremserne. Den ene bremse havde åbenbart sat sig fast og når den så blev varm kunne det foresage rystelserne. ( nu har vi dog ikke kørt så langt endnu, så det kan jo ske igen ) jeg krydser finger.