/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Danmarks national fulg
Fra : o.v.n.
Vist : 961 gange
200 point
Dato : 13-06-11 21:21

Citat
Knopsvanen blev ved en seerafstemning i Danmarks Radio i 1984 valgt til Danmarks nationalfugl.
javist det er ganske sikker men er der lige så mange knopsvaner som der var engang?
Heromkring (Thy) er det sangsvanen som er den dominerende og har været det nogle år, det er mest om vinteren at vi ser svanerne, der er ingen som yngler lige i nærheden så det er sikkert trækfugle fra de andre nordiske lande som jeg ser, jeg kan ikke nævne årstal det er sket helt ubemærket men for 10 år siden var de næsten alle knopsvaner og nu sidste vinter og de seneste vintre er det næsten kun sangsvaner som kommer her, har i bemærket noget lignende andre steder i landet?
Der er et ynglende par svaner lige op ad vejen på den rute jeg kører når jeg vil til stranden og det er knopsvaner det er måske kun om vinteren at sangsvanerne er i overtal? Det gør forresten ikke noget at svanerne synger mens de flyver

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 13-06-11 21:24

Optælling 2004:

65.705 knopsvaner
41.241 sangsvaner

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-06-11 21:35

Gamle tal hvad med 2009 og 2010?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-06-11 21:40

Citat
Selv om der er kommet færre unger ud af æggende i 2009, så har ungeproduktionen hos
Knopsvanerne i Vesthimmerland været pænt stort med 4,5 unger pr. kuld i gennemsnit,
mod kun 3,9 unger pr. kuld i 2008. Men 2009 gav også hele 3 polske unger ud af i alt 118
registeret unger (2,54%), hvormed gennemsnittet for Vesthimmerland er på 1,87% for
perioden 2006-2009, hvilket ligger inde for normalen for den danske Knopsvane bestand
(1-3%).

http://www.birder.dk/data_bln/Knopsvanerne2009.pdf

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-06-11 21:42

Og her er 2010

Det interessante er dog at antallet af par næste er det samme i 2010 som det var i 2009,
mens antallet er unger er faldet fra 118 til 68, et fald på 42,4% i forhold til året før. Men
selv om antallet af unger faldt i 2010, er antallet af registeret polske unger det samme som
tidligere, hvilket naturligvis giver en stigning til 2,26% i 2010, mod sidste års 1,87%.
Antallet af polske unger fra 2006 til 2010 er således total 10 unger ud af i alt 443 registeret
unger i Vesthimmerland.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-06-11 22:21

Sangsvaner yngler sædvanligvis ikke her i landet på nær nogen få undtagelser, men højt mod nord i Skandinavien og Rusland, Sibirien.

Der er kun enkelte par der yngler her, og det er lidt af en sensation når det sker..bl.a i Bøllingsø er der i år et par sangsvaner der stolte promenerer deres unger..

Pibesvanerne følger samme mønstrer som sangsvanerne, altså fortrinsvis vintergæster når det bliver for koldt nordpå

Lidt nyere tal om hhv knopsvane og sangsvane

http://www.dofbasen.dk/ART/art.php?art=01520

http://www.dofbasen.dk/ART/art.php?art=01540

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-06-11 11:59

Knopsvanen er her hos mig, og den yngler. Mange unger hvert år.

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 200 point
Dato : 14-06-11 15:27

Citat
Heromkring (Thy) er det sangsvanen som er den dominerende

Vi har længe talt om samme fænomen,som du beskriver, o.v.n. .
Her omkring,er der sågodt som ingen,danske svaner (Knopsvanen) tilbage.

Selv ude på Bygholm Vejle,er der ingen at se. Derude plejer det at være "hvid",af svaner.

Jeg læste for et stykke tid siden (kan ikke huske i hvad,eller hvornår) at der var fare for at sangsvanen helt kunne fortrænge knopsvanen.

Måske dette,der er ved at ske.

Eller er det disse hersens mårhunde???

Mosebaek.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-06-11 16:37

Tak for svaret Mosebaek. det må være lokalt at sangsvanen er i overtal nu ingen andre har bemærket fænomenet

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-06-11 17:47

Citat
det må være lokalt at sangsvanen er i overtal nu ingen andre har bemærket fænomenet

Vi har som sagt,bemærket det ialtfald,de sidste to - 3 år. Her i Nordthy,hvor der er mange små søer og en hel del grusgrave,plejer der da at svømme mindst et par rundt,de fleste af stederne.Med ællinger ???... svaneunger. Men vi ser bare ingen længere. Meget trist.

Iøvrigt,tak for Accepteringen. (Hedder det det ???).

Mosebaek.