/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Global"opvarmning"
Fra : Cimbombom
Vist : 576 gange
15 point
Dato : 13-06-11 19:25

hvornår kommer denne globale opvarmning til skandinavien, syntes det er lidt små køligt, selvom vi er midt i juni måned.
og når det er gråt skyet rengvejr bliver humøret ikke bedre.

vi kommer ind i juli måned om 2uger, men hvor er det dejlige solskinsvejr blevet af i år.....

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 13-06-11 19:49

Den globale opvarmning er sikkert blevet skræmt af de grænsekontroller som der er skrevet og snakket så meget om ???!!!
Men dette er vel en af de goe gammeldags somre vi har været vant til før??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-06-11 19:55

Gik sommeren før du opdagede at den var der? der var da fint og varmt vejr i både påskeferie og Kr. himmelfarts ferien, måske kommer der mere sommer senere

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 13-06-11 19:59

det var sommerligt vejr i påsken, men det er ikke nok vil have mere sommer.

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 13-06-11 20:11

Idet den globale opvarmning medfører at isen på Grønland smelter og derved sender enorme mænder ferskvand ud i Atlanterhavet, er der en risiko for at saltbalancen i havet forrykkes. Det kan resultere i at Golfstrømmens hastighed mindskes og i værste fald at den går helt i stå.

Hvis dette skrækscenarie går i opfyldelse, vil du nok engang længes tilbage til disse år. Også selv om temperaturen i juni af og til er under 20 grader

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 13-06-11 20:17

jqb bare rolig dette scenarie har verdenslederne diskuteret og prøvet at finde en løsning til under cop15 klimakonferencer.

så tror du ikke de gør noget ved det inden det er for sent

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 25 point
Dato : 13-06-11 20:22

Kender du den gamle Fritz Jürgensen- tegning, Gysse spørger, mens han kigger på noget vand, "er det verdenshavet?", "Nej Gysse, det er Frederiksholms Kanal".?

Kloden har et areal på ca 510 millioner km2, Dk på ca 43.000 km2, min hovedregning siger vi dækker omkring 1/1200 del af jordens areal, svarer sjovt nok ret godt til vores andel af indbyggertallet.

Sagt på en anden måde, den globale opvarming foregår overhiovedet ikke jævnt fordelt, nogle steder bliver varmere, nogle koldere, nogle steder regenr det mere, nogle mindre, nogle steder er det sommeren der bliver bedre/værre, nogle er det vinteren osv.

Såvidt jeg husker er 8-9 af de varmeste år, der er målt i hele verden i de ca 150 år man har lavet globale målinger, målt i dette årtusinde.

Men alt tyder på, at Dk (endnu engang) ligger i smørhullet, vi kan vist tjene på det med bedre landbrugsudbytter.

Mit går er, at det er der ikke nogen der kan forudsige med sikkerhed, det er sikkert endnu sværere end at forudsige den økonomiske udvikling om nogle år, jf.

“The only function of economic forecasting is to make astrology look respectable”

af Ezra Solomon (1920-2002), økonomiprofessor ved Stanford University.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-06-11 20:26

Øh, hvorfor opdager jeg altid fejlene EFTER de er sendt, går skulle være gæt

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-06-11 20:30

En gang til, det varmeste sted i Europa lige nu er i Sverige, 33,5 grader i Norrbotten, så du skal bare flytte et pænt stykke nodpå for at fiden rigtig varmt vejr i Skandinavien. Jeg foretrækker nu18 frem for 30, grader altså!

http://direkte.ritzau.dk/RssTel.nsf/0/C12576490026E3FDC12578AC0037291D?opendocument

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 13-06-11 21:47

kan godt se problemet i tørke områderne hvor de ikke har vand nok. og de steder hvor rengskoven forsvinder.
men det har jo ikke rigtig indflydelse på danmark.
det må derfor gerne være varmere i dk for min skyld.

også skal der selvfølgelig støtte til at bevare regnskovvene og så de ikke bliver til ørkener. dermed vil der heller ikke være mangel på vand i de områder fordi rengskovven tiltrækker vand.

og vi vil også opleve en mere behagelig (varmere med solskin) sommer her hjemme.

det er en teori jeg har men har ikke videnskabelige argumenter til det.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-06-11 22:15

Min hovedregning har det ik så gædt (heller), Dks område er vist anarere 1/12tusinde del af jordkloden.

Og seneste melding jeg har hørt fra meteorologerne, er koldere vintre og vådere somre i Dk, ikke ligefrem strandvejr.

Men jeg tror stadig ikke der er nogen de rkan forudsige detaljerne i havd der sker hvor, abre at det, fordelt over hele kloden, bliver varmere!

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 14-06-11 08:00

Efter min mening er det gætterier, det meste der bliver lukket ud om hvordan vejeret og især om global opvarmning.
Det er ikke første gang det har været sådan her og det bliver heller ikke sidste gang, om det er menneskeskabt aner jeg ikke, efter min mening har vi stadigvæk for få informationer til at sige noget med sikkerhed.
Men lad os for sjov skyld lege med tanken om at det er menneske skabt, så kan jeg kun se en måde at ændre noget der virker, nemlig ved at vi i FN tager en beslutning om at hver par kun må få et barn.
Mennesket kan ikke blive ved med at formere sig som vi har gjort indtil nu for så vil der ikke blive plads til andet end os, det vil sku blive en fattig verden at leve i.
Med hensyn til mangel på sommer i Danmark er jeg ganske godt tilfreds med det vi har, men vi kan jo ikke alle blive tilfreds, sådan er det nu engang og som vagnr siger er 18 bedre end 30 grader.
alan57

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 14-06-11 11:37

Skulle den ikke ind under JAGT

Derimod, syntes jeg solen er blevet meget ubehageligt,
den brænder mere end normalt

Godkendelse af svar
Fra : Cimbombom

Dato : 15-06-11 14:43

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-06-11 17:20

Selv tak, Cimbombom, og god sommer