/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
A den useriøse Smeden og Bageren eller
Fra : svendgiversen
Vist : 541 gange
54 point
Dato : 12-06-11 19:21

Vi husker vel alle historien om, hvordan bager nummer to blev straffet,
fordi der kun var én smed, den skyldige, men to bagere i byen...

Men hvem var mest anset i den gamle landsby?

Var det bageren, smeden, eller?? Det kommer jeg tilbage til:
Bede manden, Kro manden eller Træsko manden eller???

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-06-11 19:47

Smedens gerning var omgivet af en del mystik. Han var halvt troldmand og måske mere frygtet end agtet.
Der var ikke så mange smede , og ikke i landsbyerne.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-06-11 19:52

Jo, hver by havde sin smed, og han var også tandlæge,

men det sikreste job er stadig bedemand, dem er der altid brug for...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-06-11 20:18

Når jeg spørger...

Jeg var til min brors runde fødselsdag, og fik hans gamle skolekammerat Oves kone til bords,
hun er slægtsforsker og har fundet ud af, at de to skolekammerater fra min hjemby Skals
nok er i familie?

Det modsatte ville være mere usandsynlig, efter stavnsbåndet var hele Skals en stor indavl,
men vor familie havde kroen og Oves familie var træskomænd.

Jeg tror at kromanden var mere anset end træskomanden, men det er vist ikke tilfældet??

Accepteret svar
Fra : MalteBN

Modtaget 54 point
Dato : 12-06-11 21:17

Hvor agtet en kromand eller træskomand er, beror sig vel på, hvor god han er i sit fag, og hvor stor hans forretning er. Alle hverv er vigtige og har deres funktion, men pengepungens størrelse har altid haft stor betydning for hvor ansete folk er.

Hvis vi skal sætte det hele på spidsen:
I jægersamfundet kan det vel formode, at de fleste mænd var jægere. En dygtig jæger eller kriger har højst sandsynligt været anset i stammen/samfundet.
Men kan den vellidte, hjælpsomme og afholdte ikke også formodes at være anset i stammen/samfundet, selvom vedkommende ikke nødvendigvis en den bedste til at kæmpe eller jage?
Kan det ikke antages, at den sympati, en person kan skabe sig hos andre, også har stor betydning?

Med andre ord:
Du kan være nok så betydningsfuld og magtfuld, men det betyder ikke, at folk agter dig.
Hvis du er dum og modbydelig, er det ikke sikkert, at folk agter dig, selvom du er rig eller dygtig i dit fag.
Er du venlig og rar, men dårlig i dit fag, så er det nok ikke på baggrund af din stilling, dersom folk agter dig.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-06-11 21:33

Kloge ord fra MalteBN, der har besvaret dette spørgsmål; som jeg lader stå lidt endnu.

Min tip oldefar lavede elendigt øl, og Oves oldefar lavede gode træsko, så du har nok ret Malte?
Det sværere seriøse B spørgsmål kommer først i morgen...

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 12-06-11 22:07

Se dette spørgsmål minder mig om noget jeg engang blev spurgt om.

Hvem har mest at lave Præsten eller Skomageren ?

det havde Præsten, for folk ville hellere "elske" end at gå.

Så kan vi gå lidt videre og se om det holder, for det gør det ikke.

For hvert barn der fødtes skulle der 2 træsko til. ?

Og sådan er der så mege.

Kommentar
Fra : Majormajor

Dato : 12-06-11 23:27

Og kromanden må være mere populær end præsten. For de fleste vil hellere sidde i kroen og tænke på kirken end omvendt .

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 14-06-11 10:10

Jeg vil tro, at i vores tilfælde, Svend, nød Kromanden en stor anseelse, i det han (KroAnders) - så vidt jeg husker - var Sognefoged - og åbenbart drev lovligt krohold - jævnfør retsakterne fra den tid, gik hjemmebrænderiet angiveligt på omgang - de fleste fæstere i Skals blev på skift dømt for hjemmebrænderi OG smugkro, men KroAnders blev kun dømt for hjemmebrænderi... Tilladelsen til barnebarnet Anders Andersen Giversen er åbenbart kun en genbevilling mod restaurering ag Krogården... Hvor vidt man stadig mindedes tiden som "dande mænd" og fribønder til Kjællingtandh - før Grevens fejde - må stå hen i det uvisse... Men påfaldende er det, at man siden 1600-tallet har holdt fast ved "Giversøn"-tilnavnet...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-06-11 10:08

Tak for svaret MalteBN.