/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Ordet "par"
Fra : grow
Vist : 867 gange
50 point
Dato : 11-06-11 10:56

Mig bekendt betyder ordet "par" to styk, men i reklamer tilbydes f.eks. Bilka 2 par bukser til 300,- i næste uge. Vil det sige jeg får 4 stk? Eller pr. par 179,- (2 stk.)
Jeg kan godt forstå at "den danske sprog" er svær! (ikke det på flæskesteg)

Kommentar
Fra : chaufrat

Dato : 11-06-11 11:16

Du får 2 bukser for 300,00DKR

Accepteret svar
Fra : Stouenberg

Modtaget 35 point
Dato : 11-06-11 11:17

- selvfølgelig 2 stk. Udtrykket "et par bukser" stammer fra dengang der var en der syede to styks benbeskyttere sammen, og vupti!! buksen var opfundet...

God Pinse

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-06-11 11:36

Et par briller er heller ikke 2

Kommentar
Fra : grow

Dato : 11-06-11 11:43

Du har helt ret Stouenberg. Så nu er spørgsmålet om du skal have point og jeg skal lukke tråden, men jeg venter lige lidt for at læse de andres bemærkninger. Det er jo "small talk"
Vil det sige at de første bukser ingen bagende havde? Flot syn!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-06-11 11:47

@stouenberg

Hvorfor hedder så et par briller ?

Kommentar
Fra : grow

Dato : 11-06-11 11:59

jeg ved det ikke nøjagtigt, men hvis monokklen blev opfundet først, så har et par briller jo to.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 11-06-11 12:40

Et par tvillinger -de er jo to ....ok men et par siamesiske tvillinger HMMMM ja ja de kan blive to men er en enhed...
Et par bukser er jo nok fordi der er til to ben .....og ligeledes med briller -øjne-
Men hvorfor hedder det så ikke et par BH ?????
Så som du siger det danske sprog er mærkeligt på nogle områder...
Nå ja så er der jo det med at få tilbudt et " par " på nakken men det er vel ikke altid det er netop to der bliver delt ud

God pinse
Sverola

Kommentar
Fra : grow

Dato : 11-06-11 13:04

Bare for at fortsætte denne "åndsvage" tråd. Hedder det så "par-kering" fordi man kører ind (forhåbentlig) mellem to biler?

Kommentar
Fra : MKW

Dato : 11-06-11 13:24

Tidligere var der rigtigt mange ting, som var delt i to: bukser, briller osv.
Bukser var jo tidligere delt i to hoser (eller bukser), som med tiden blev syet sammen og danner det vi kender i dag. Se evt www.liveforum.dk/article.php?cid=357 for et billede :)

Ang. "en brille" eller "et par briller" så kan det diskuteres.
Romere, egyptere, kinesere brugte jo smaragder (som består af beryl) som en slags monokel inden de første briller blev opfundet. Ordet "brille" er afledt af "beryl", og da man jo først havde én, så kaldte man det vi har i dag, for "et par briller" - såvidt jeg huske fra min historielæsning.
På tysk hedder "Die Brille" - hvis jeg husker rigtigt

For lige at slynge ordet "saks" med i diskutionen:
Kort sagt, så stammer "saks" fra "sax" der var en person blandt saxerne, som i måske allerede kender fra diverse film og historiefortællinger. De levede bl.a. samtidigt med vikingerne.
Men saxerne havde et kortsværd/dagger/kampkniv som de brugte i kamp, og da de første sakse lignede disse kampknive, så kaldte man ét stk. af disse for "et par sakse".
I dag bruge vi næsten ikke det udtryk mere i dansk sprogbrug, men på engelsk hedder det stadig "a pair of scissors".

I dagens Danmark er der også en del der nu siger "en buks" og "en brille", simpelthen fordi tingene jo ikke er adskilt mere - så man kan sige at vi er ved at gå over til tyskernes sprog-form

Håber det har afklaret noget

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-06-11 13:42

Du får 4 stk bukseben.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 11-06-11 14:11

Jo deeehh - men det HEDDER altså "det sidste par dage - ikke de sidste par dage!"

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 11-06-11 14:12

Jeg har altid undret mig over at man taler om:
Et par bukser
Et par briller
Et par sko (ok, den giver måske en smule mening)

Men når man taler med branchefolk bliver det altid benævnt:
En buks
En brille
En sko

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 11-06-11 15:21

Men skjorter med to ærmer, er da ikke "et par skjorter"?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 11-06-11 15:52

Det hedder 1 brille, 1 par briller er 2 stk.
Det hedder 1 buks, 1 par bukser er 2 stk buks.
Jeg ville købe 4 stk buks i Bilka og så tage sagen op med butikschefen. Det er den eneste måde de kan lære at reklamere ordentlig. Et par er 2 stk og 2 par er 4 stk buks.
Dette vil juridsk være korrekt, så jeg ved ikke hvad Bilka vil sige sige til deres forkerte ordlyd.

hawaii7

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 11-06-11 19:33

Citat
par [ZpH] sb. -ret, ~par, -rene 1. {et/..} par {sko/..} to ens el. sammenhørende ting set som en helhed ¯ et par sko · strømperne koster 29 kr. parret · et par handsker · et par ski · et par øreringe · {et/..} par {bukser/..} en ting som består af to dele, fx bukser (som består at to bukseben), briller (som består af to brilleglas) ¯ to par bukser · bukser til 250 kr. pr. par · hvad koster et par briller? 2. to personer som har el. lever i et parforhold ¯ ugens mest omtalte par · det unge par ¯ parforhold ¯ brudepar · kongepar · ægtepar · danne par det at to personer vælger at være kærester, samboende el. gifte sig ¯ de har valgt at danne par ¯ pardannelse 3. et mindre antal ¯ det koster kun et par kroner · i det seneste par år har han været syg · send mig et par ord · hun blev kun et par og tyve · der går sikkert et par dage ETYMOLOGI: fra nedertysk pâr ¯ latin p¤r substantivering af adj. p¤r 'lig med'

[YOUTUBE]bukser [ZbågsP] sb.pl. -ne; antal angives vha. par, fx tre par bukser 1. tøj som dækker underlivet og har huller til benene, og som kan være lange el. korte = BENKLÆDER, BUKS, PERMISSIONER ¯ et par bukser · korte bukser · lange bukser · tage bukser på · have sine nye bukser på · tage bukserne af ¯ bukseben · buksedragt · bukseklap · bukselomme · buksenederdel ¯ badebukser · blebukser · cowboybukser · fløjlsbukser · klapbukser · smækbukser · underbukser · blive taget med bukserne ned blive overrasket og afsløret i en pinlig situation, fx i at lyve · have bukserne på være den der bestemmer, især om den psykisk stærkeste part i et ægteskab c VÆRE UNDER TØFLEN ¯ det var konen der havde bukserne på i det hus · pukle røven ud af bukserne se under røv · ryste i bukserne være nervøs ¯ hans autoritet fik modstanderne til at ryste i bukserne · der bliver ingen bukser af det skind udtryk for at en idé el. et projekt ikke bliver realiseret ¯ man valgte Bombay som spillested for den næste turnering, men det skind blev der ikke nogen bukser af 2. den hele rogn fra torsk; er omgivet af en hinde og har facon som et par bukser = TORSKEROGN ORDSPROG: den som ingen bukser har, han må gå med røven bar man er nødt til at klare sig med det man har · det er en kort varme at pisse i bukserne kortsigtede løsninger kan ikke betale sig i længden ¯ planen er økonomisk set lige så kortsigtet som det er at pisse i bukserne for at holde varmen · man skal ikke skræve længere end bukserne kan holde man skal ikke forsøge at gøre mere end man har evner el. ressourcer til ETYMOLOGI: pl. af nedertysk sg. buxe, *buckhose, egl. 'bukke(skinds)hose, bukkeskindsbenklæder'
[/YOUTUBE]

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 11-06-11 19:52

Da jeg var knægt og fik et PAR på skallen, var det nu altid 10 - 12 stykker.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-06-11 19:56

2 par strømper - altså 4 stk.

2 til venstre og 2 til højre fod.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-06-11 20:14

Hvis man har læst sagaerne ved man at i vikingetiden var en saks et enægget sværd. Det var kun skarpt på den ene side.

Et par sakse er altså to klinger-kun skarpe på en side- sat sammen, så de kan klippe. Sådan er det stadig på engelsk .

På helt korrekt dansk er et par bukser kun en enhed med to ben.
Når man reklamere med to par bukser betyder det ikke 4 stk. .

Godkendelse af svar
Fra : grow

Dato : 12-06-11 19:49

Tak for svaret Stouenberg. Du kom først med det rigtige svar.