/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvad er mest humant?
Fra : TheRealDeal
Vist : 869 gange
100 point
Dato : 11-06-11 10:01

Kære alle

Når der skal tages afsked, med den jagthund, der har fulgt dig igennem tykt og tyndt, hvad vil være det mest humane at gøre, når den skal aflives, skyde den selv eller køre til dyrelægen?

The Real Deal

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 11-06-11 10:25

- altid dyrlægen...

God Pinse

Kommentar
Fra : Pyroteknik

Dato : 11-06-11 10:34

Jeg ville vælge dyrlægen...

Hunden har fulgt dig i tykt og tyndt, hvorfor skal du så have en kedelig oplevelse med at skyde den selv ? Det vil du tænke over længe efter at du har gjort det, det vil måske ikke lægge sig som en skygge, men det er en unødig oplevelse. Du bør kun gøre det, HVIS der opstår en situation der kræver at hunden skal aflives her og nu, altså at hunden er blevet slemt tilredt i en ulykke eller lignene.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 11-06-11 11:47

Den dag ens bedste ven skal herfra, er én af de værste dage i éns liv, men man skal jo gøre sig klart inden man anskaffer sig en hund, at vi kun har de kære firbenede til låns i bedste fald 10-12 år !!
M.h.t. aflivning, har jeg altid fået hjælp af en dyrlæge - det sker helt roligt, stille og værdigt og sådan synes jeg det skal foregå !!
At selv skulle skyde sin bedste ven, ville jeg have meget svært ved ! Kun i en nødsituation som et vådeskud, påkørsel eller lign. hvor man kunne se at hunden ikke stod til at redde, ville jeg kunne være nødt til det - men ellers, dyrlægen !!!

Om det er mere humant at benytte den ene eller den anden metode, skal jeg ikke kunne afgøre - resultatet er i hvert tilfælde det samme !!!

ØV4

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-06-11 13:14

Giftmord er for kvinder.

Rigtige jagthunde bør have samme privilegium som soldater og spioner . De afrettes ved skydning.

Kommentar
Fra : MKW

Dato : 11-06-11 13:30

Kort sagt:
Hos dyrelægen vil det for hunden virke som om det begynder at falde i søvn. Tror ikke det bliver mere "humant" end det.
Men det er jo et definitionsspørgsmål...

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 11-06-11 19:30

Hvad har det med jagt at gøre

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 12-06-11 00:15

Accepteret svar
Fra : betterwisser

Modtaget 100 point
Dato : 12-06-11 08:39

Lad dyrlægen om det, det tjener alle parter bedst, det er, svært at forklare sine børn, eller børnebørn bevæggrunden for, selv at skyde sin hund, selv om en sådan metode på sin vis, kan være lige så effektiv og human udført korrekt.
En anden ting lad være med, at udsætte og udsætte en beslutning om at I må skilles, for i bund og grund. er der så kun tale om ren egoisme, som ikke tjener en udslidt hund noget som helst, andet end udnødige lidelser, men det er en tung beslutning.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 12-06-11 10:24

Så absolut dyrlægen.!!
Her er et eksempel på en svinestreg af værste skuffe.

At miste sin bedste ven gennem 12½ år.

Den 6-1-2011 kørte jeg ned for at betale min årlige jagtleje i Sønder Felding, hvor jeg har
65 tønder land. En landjagt, jeg nu har haft i flere år, som jeg er meget glad for, men kommer der alt for sjældent. Meningen var, at jeg ville se efter en buk samme aften. Men bukkejagt blev der ikke noget af den aften. I stedet fik jeg en rigtig god lang samtale med min jagtudlejer og hans kone.
I samtalens forløb fik jeg oplyst til jagtudlejer, at min gamle ruhårede jagthund Max ikke lever mere og nu er begravet ude i vores baghave. Sidste sommer var jeg en tur til dyrlægen for at få vaccineret Marius og Max og dyrlægen mente at Max´s dåbsattest nu var udløbet og vi skulle finde en dato hen på efteråret. Tiden gik, det blev efterår, det blev vinter, det blev sommer igen og bare tanken om at skulle få aflivet hunden på grund af hans alder og helbred trak vand ud af øjnene.

Indtil en dag for ca. en måned siden da traf jeg beslutningen om morgenen, at nu skulle det være i dag. Ved middagstid kørte jeg hjem fra arbejde. Jeg havde det sku ikke godt med den beslutning. Jeg fik ringet til dyrlægen og lavet en aftale til kl. 16.00, at min store søn Lasse og min kone skulle køre over med ham. Jeg magtede ikke psykisk selv at køre over med ham. I mellemtiden fik jeg gravet et stort hul ude i haven, så det var klart til hans ankomst. Skæbnen var så at Lasse ikke kunne få fri fra arbejde til kl.16.00 og jeg havde taget beslutningen, at det skulle være i dag det skulle ske. Jeg kunne ikke holde ud at udsætte det til en anden dag. Så var det jeg satte mit jagtgevær ud i haven ladet med 2 kraftige patroner af den gammeldags slags, som jeg havde gemt i årevis, hvis jeg en dag skulle for brug for dem. Jeg fik lukket Marius ind i stuen og kaldte på gamle Max og fik ham med ud i haven.

Vi spillede lidt bold og da han lagde sig ned på græsplænen med ryggen til, tog jeg jagtgeværet om bag ryggen så han ikke kunne se det, og sagde så: ”se missen”, hvor efter han kikkede over mod hækken i haven. Fra 10 cm. afstand fik han det første skud direkte ned oven i kraniet, og da han væltet om på siden fik han en til på bladet. Jeg trak ham hurtig over i hullet og løb stortudende ind til konen, og sagde at nu måtte hun dække hullet til for det kunne jeg ikke magte. Så fik jeg to store glas rom og et glas rødvin inden for få minutter og der efter gik jeg i seng og havde det rigtigt psykisk dårligt. Det er utroligt psykisk hårdt at skulle tage afsked med sin bedste ven igennem 12½ år på den her måde. Min lille trøst er, at Max ikke på noget tidspunkt fattede mistanke og ikke mærkede noget. En uge efter skulle jeg plante nogle blomster ved gravstedet ude i haven, men da jeg havde plante ca. halvdelen måtte jeg opgive det. Det var alt for hårdt at side ved gravstedet så jeg måtte have Lene til at plante resten af blomsterne.
Sakset fra Jagtformidlingen. Indlægget er skrevet af: Ja gæt engang..

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 12-06-11 12:48

Bare HÆ kunne bruge sin trang til selvpromovering og foraftter BÆ på anden vis, i stedet for sådan en gang hykleri.
Han er ikke istand til at køre hans egen hund til dyrlæge, men klar nok i " hatten " til at , gemme sit jagtgevær, som åbenbart er ladet op med en gang blyhagl, mærkeligt begrundelse for at gemme slæige sager.
Der har ikke været meget anstændigt udseende hund tilbage, efter den gang cowboy skydning.
Vente i op til år, inden man afliver en syg hund, siger sgu alt om " parrade specialisten ", forøvrigt er det vel ikke dåbsattesten som afgør, hvornår man må skille sig af med sine dyr, men deres almene tilstand.

Det er ynkeligt læsning, ((( skyder sin egen hund på bladet ))) men passer godt til fyren, samt hans nærmeste omgangskreds.
Forsat god Pinse
Mvh
BW

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 12-06-11 20:33

Betterwisser.

Du har helt ret - det er sgu' ynkelig læsning, men med den omgangskreds han har, bl.a. med Ballegård som partner, kan intet overraske - nogle gemene skvat er de sgu' og nogle helvedes karle når de praler med deres bedrifter - vorherre bevares.

ØV4

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 12-06-11 21:58

Når man læser Hæ'ligs, giv mig ynk historie, finder man hurtig ud af, hvor selvmodsigende den historie er.
Skvattet kunne ikke få sig selv til, at køre til hen dyrlægen og få aflivet hunden på en human måde - men han kunne godt få sig selv til, at aflive hunden med 2 skud blyhagl.

Idioten skulle faktisk ha' et lag tæsk.

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 13-06-11 11:13

Lad for guds skyld en dyrlæge tage sig af sagen. Alt andet er halsløs gerning og kan gå grueligt galt.
Nu må man betænke, at Hæ er en ret ny jæger og typisk "wannabee" - udvandret kommunalarbejder fra Vanløse. Nu har han tilsyneladende læst novellen "Den sidste apport" - eller er det den "sidste stand", og så skal han lige prøve det - for at bejle til andre "jægeres" medlidenhed. Med den adfærd han udviste på klippet om hundedressur, så burde han holde sig langt væk fra skydevåben og hundeopdragelse.

Og så ligger han inde med blypatroner - hvis han skulle få brug for sådanne. Tsk, tsk! Han tror squ de er bedre end jern og Bismuth på klodshold. Dumheden er nærmest øredøvende.
Måske har han tænkt på en anden anvendelse af blyet - hvis han skulle få brug for det. Tung i røven er han allerede - så kunne blyet måske skaffe en mere passende balance i hans korpus.

Enig - HH. Han skulle have et los i røven.

Mvh.
Tonganeseren

Men bortset fra det - så er det edermageme frustrerende at hilse farvel til en dygtig og elsket hund.

Min gamle hund - Lupus Fidelicus Maximus - afgik til de evige jagtmarker den 14. juni forrige år. Den kunne ikke mere.

Men så har jeg min nye hund - Lupus Pedens Horribilis.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 13-06-11 12:50

Jo flere gange man læser hans selvstudium udi selvflæberi, ser man denne mobile budding for sit indre blik, fra den nu fjernede filmstump, hvor goplen eksercer sin hund, det var kvalmende.
Han omtaler ombringen af hans egen hund som en jagtsituation.

Gad vide om fotospecialisten og Dog Hunter, også har forviet han hund sidste minnutter, med hans Canon OEDS401KS for Small Minds.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 13-06-11 20:52

Hold kæft BW.!!! Den var sku' god - og sandfærdig.

Mvh.
HH.

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 13-06-11 22:37

Jeg magtede ikke psykisk selv at køre over med ham. men hans svage psyke, kunne godt overkomme, at give hans trofaste jagtkammerat et skud af de gammeldaws patroner

SHV, er sjælden rystet, meeeeeeen her

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 14-06-11 08:33

Det er sgu' kønt med sådan nogle svagpissere som Hæ og Ballegård - de er virkelig et par "gode" repræsentanter for jægerne, noget som Ballegård gennem mange år har skoset andre for ikke at være - de skulle have inddraget deres jagttegn begge to - løgnhalse !!! Men de ville vel fortsætte med at skyde iligeveld ???

ØV4
-C & K, - E....... ved H......, Sjælland

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 16-06-11 18:09

Kære alle

Det er hårdt at skulle tage afsked med sin firbenede jagtkammerat, efter mange års gode oplevelser sammen, i tykt og tyndt.
Den metode dyrlægen bruger, er for mig en aflivning der sker på en stille og rolig måde, men hårdt er det. Jeg vil aldrig have modet, til at skyde min egen hund og vil nok også betænke mig, hvis det var en andens hund, men hvorfor skyde hunden, når nu dyrlægerne har så gode og humane måder at aflive sin hund på?

The Real Deal

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 16-06-11 18:45

Desværre findes der nogle som gerne vil " spare " udgiften, og som også har gemt blyhagl til, "hvis nu der kunne blive brug for dem", Båtnakken til HÆ foto, burde havde hytten endevendt med den slags udsagn, hvad fanden tænker han på, de pludder budding.

Der findes ingen begrundelse for det, andet end den økonomiske i de fleste tilfælde, og det er ingen gyldig grund for mig.
Jeg har selv aflivet en hund ved skydning med salonriffel, da den pågældende hundeejer ikke kunne få sig selv til ,at sende sin gamle hund til dyrlæge rettidigt.
Den lå med uhyggelige kramper og havde bidt sig selv alvorligt i tungen og vand og afførring var gået, det kunne jeg ikke holde ud at se på, så den aflivede jeg med et nakkeskud og har aldrig fortrudt det.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 16-06-11 18:47

Citat
de

Der skal stå : den forplumrede budding

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 16-06-11 22:52

Der findes jægere som langt fra handler målrettet. De tænker som vinden blæser og har ikke et afklaret forhold til de drab de kommer til at udføre. Når man ser en jæger stå og kaste op under brækningen af et dyr, betyder det i virkeligheden, at han/hun ikke har været moden til at udføre drabet.
Når en "jæger" opfører sig som konstateret - i forbindelse med aflivning af en hund, så er han uafklaret, umoden og ustruktureret. Men - hvad Fanden . . . der er stadig folk som tror, at køber man det rette outfit, så kan man kalde sig jæger. Alene den har han render rundt med. Umulig at bære i tæt vegetation - og klasker mod kikkerten.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 17-06-11 10:02

Som tillæg til Tonganeserens udemærkede indlæg, kan jeg yderligere tilføje, at omtalte hundedræber, ikke har den store jagtlige erfaring.
Hundedræberen har ikke haft en far - eller familie, som tog lille Robertus under vingerne og sagde; "Nu skal du se min dreng, sådan jager man, når man tager hensyn til vildtet tarv"

Tiden gik og Lille Robertus blev til en stor Robertus, da han endelig fik sit jagttegn - langt over de 40 år var han, før det langt om længe endelig lykkedes ham at trække jagttegnet - vist nok i den lokale brugsforening (mon det havde noget med dividenden at gøre..? Der ska' jo spares.) Da store Robertus langt om længe havde trukket sit jagttegn flyttede han til Jylland. De "venner" han nu fik var......hmmmm.....såkaldte jægere. Disse .....hmmmmm....såkaldte jægere, tog nu store Robertus under deres vinger....de skulle nok lære store Robertus at jage.......ja, resten af historien kender vi desværre.

Hvordan et menneske kan aflive sin hund - med et jagtgevær, rettet direkte mod hundens baghoved
i en afstand af kun 10 cm..........Hovedet er fuldstændigt skudt af.!!!! Yderligere da hunden faldt om, anrettede han et skud på hundens skulderblad.
Hvordan kan han gøre det.???
Yderligere skriver han; "Jeg kunne ikke få mig til at køre til dyrlægen og aflive hunden"
Udsagnet taler for sig selv.

Mvh.
HH

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 17-06-11 10:57

Man bør benytte en dyrlæge til denne sidste akt i hundens liv ! Ikke fordi skydning ikke er effektivt, men fordi man kan ramme forkert og lemlæste hunden, alt afhængig af brug af skydevåben og afstand !
Den metode som betterwisser havde brugt med et nakkeskud fra en salonriffel, er absolut dræbende, men lad for guds skyld være med at bruge en jagtriffel med jagtamo. - det sviner helt unødvendigt !
Haglbøsse er heller ikke at anbefale, igen udfra hensynet til et forfærdeligt og unødigt svineri, samt den kendsgerning, alt afhængig af afstand, en lille risiko for et skamskud !!

At knolden fra midtjylland har beskrevet sine "oplevelser" som han har, fortæller blot mere om den idiot; mon hans tro væbner og medløgner bb1 deler opfattelse omkring dét med aflivning ?? Det kunne være interessant at få hans mening om emnet - men det er nok omsonst at håbe på ??!!

Med venlig hilsen
Provsten1
Mit navn starter i dag med Jens

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-06-11 13:40

Og når man så skærer helt ind til benet, så er Hæ`s griflerier kun et stakåndet forsøg på at profilere sig. Bb1 - altså "forfatteren" Bent Ballegaard har forsøgt sig med en rørende historie om en halvdød agerhøne - i et forgæves forsøg på at fremstå som arvtager efter overklasseløget Boganis. Nu melder Hæ sig på banen - og falder aldeles på maven. Joooh - de kan skam derovre.

Mvh.
Tonganeseren

Skulle forleden lege Tarzan (hænge i en gren) foran de to små englebassede børnebørnspiger. Resultat: En beskadiget vene i venstre arhule med efterfølgende multimedicinering. For helvede da.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-06-11 13:44

Den lille by Missoula i staten Montana oplevede onsdag en kortere strømafbrydelse, og årsagen er ganske sælsom.

Det viser sig nemlig, at en hjortekalv drattede ned fra himlen og havnede i en elledning.

Hjorten var ifølge NBC efter al sandsynlighed blevet nappet af en sulten ørn, der dog måtte sande, at den havde været for grådig, og tabte sit bytte fra luften.

Efterfølgende var det umuligt for ørnen at tilbageerobre hjortekalven fra det strømførende kabel.

Okay - så forstår jeg bedre. Engang i 1969 smadrede en mus ind i forruden på min 2CV. Vi kan også - her i DK.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 17-06-11 13:57

Det, der undrer mig er, at ikke en eneste i rygklapper klubben (Jagtformidlingen) - ikke en eneste af rygklapperne, har luftet deres forargelse over von Buddinges aflivnings metode.
Jeg ved, der er 5 -6 skribenter, som tager skarpt afstand fra von Buddinges slige metode.
Men de er vel smidt ud af "det gode sælskaw" da de ikke har den "rigtige" holdning til udsætninger.?

Som Provsten rigtigt skriver, det kunne være interessant at høre, hvad bb1 har at sige i denne sag.

Mvh.
HH
Nå, jeg skal i banken inden lukketid.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 17-06-11 14:02

Citat
Skulle forleden lege Tarzan (hænge i en gren) foran de to små englebassede børnebørnspiger. Resultat: En beskadiget vene i venstre arhule med efterfølgende multimedicinering. For helvede da.

AAAAAIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIOOOOOOOOOOOIIIIIIIIAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
Me Tarzan - you Jane............Robert Chita

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 17-06-11 18:51

http://www.kennelhopkirk.dk/images/DMK/Hjarno/index.html

Er der nogen af jer, som vil jage jeres hunde ud i de her fosfat gødningsøer, hvor vegitationen nærmest er ætses væk.
Virkelige fine forhold for hundegårds kyllingerne, ikke at forglemme den luftige alternative hundegård, med stort view over alle herlighederne.
HÆ har vist genopfundet "Nethunden".

Mvh
BW

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 17-06-11 19:02

http://www.bnjagt.dk/Fra_hundegaad_til_Voliere.asp

I fik lige et stilstudio af HÆ formåen som fotograf sammen med den storsmilende Bajut bukker BB1.

Her er linket til HÆ´s fosfotsøer.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 17-06-11 21:05

Meget kan man sige om Hæ, men børn kan han squ fotografere. De er også mere fotogene end gamle sure mænd.

Mvh.
Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : TheRealDeal

Dato : 18-06-11 09:18

Tak for svaret betterwisser.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 18-06-11 09:41

Tak for points, et godt spørgsmål som blev godt belyst, men jeg ækles stadig ved HÆ´s krysteragtige reprotage.
God weekend
BW