/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Batteri"pleje"
Fra : BerndJ
Vist : 777 gange
100 point
Dato : 11-06-11 00:33

Har fået helt splinterny lenovo T510 fra vores IT-afd., da den gamle lenovo var afgået ved døden. Inden det kom så vidt, kunne den gamle lenovo kun køre på batteri i max. ½ time. Den nye lenovo arbejder min. 4 timer på batteri.
Hvordan kan jeg bedst passe på det nye batteri?? Bevare dennes levetid / arbejdstid?? Skal den oplades så tit som muligt?? Skal den sjat-oplades?? Skal den står til opladning om natten? Eller er det bedst at køre den helt tom for strøm og så oplade helt fra bunden???
På forhånd tak for hjælpen!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-06-11 07:38

Hvis det "nye" batteri er af LiOn-typen - er det fløjtende underordnet hvor tit du lader - det gør du bare når der ER en lader....

Og da praktisk taget alle batterier er af den type idag - Ja så sætter du den bare i stikkontakten når der er en.....

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 11-06-11 07:46

Det kommer meget an på hvilket brugsmønster, du har på den bærbar.

Hvis du bruger den meget ved skrivebordet, tag batteriet ud !!!!
se evt. her: http://h20239.www2.hp.com/techcenter/battery/Battery_max.htm
Jeg snakkede med en repræsentant fra HP, der direkte anbefalede altid at tage batteriet ud, hvis batteriet er opladet, og man skal sidde og arbejde, et sted hvor der er 230 V til rådighed.

En anden populær måde, at forklare om holbarheden af batteriet (Li-Ion eller Li-Pol) er, at det er antallet af gange man lader, der bestemmer levetiden. (sammen med hvordan de opbevares, hvis de ikke skal bruges et stykke tid).

Så sjatladning bør undgåes !!!!

MVH

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-06-11 07:55

Citat
Så sjatladning bør undgåes !!!!

Vrøvl....

Det kan sågar have en gavnlig virkning da batteriet "stresses"

Og så ser vi lige bort fra dem der alligevel skifter hardware HVERT ÅR

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 11-06-11 08:12

Ja-ja refi

Batteriet tager ikke direkte skade, af at blive sjat-ladet, men det koster på levetiden !!

Prøv lige en gang at kigge på de tekniske specifikationer for en Li-Ion eller Li-Pol celle.
Der er et punkt der hedder "Expected lifetime". Det oplyses altid i antal gange det oplades og aflades (cycles) En typisk opgivelse er: > 300 times, dvs. fabrikanten garantere mindst 300 opladniger. Hvor lang tid holder det så hvis du oplader det 2 gange dagligt???

Jeg har feks. Li-Ion celler (der bruges til specialformål, ca 10-20 gange årligt) fra 2005. De har stadig fuld kapacitet.

MVH

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-06-11 13:19

Jeg bruger nettilslutning når som helst det er muligt og tærer mindst muligt på batteriet.

når den så ikke har været i brug et stykke tid, så skal der oplades for at kompensere for selvafladningen. Den kan stadig på batteri, når det er nødvendigt, Den er 7 år gammel.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 11-06-11 16:50

Transor
skal det forstås sådan at du tar batteriet ud af den bærbare og tilslutter adaptor uden batteri ?
? fordi jeg tænkte batteri isat var med til at "glatte" DC spændingen fra adaptor ud og beskytte lidt mod farlige spændingssving på nettet udover det adaptor gør.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-06-11 01:33

Nej Jeg beholder batteriet i.

Jeg dår ud fra at der i en ordentlig computer er en spændingsregulering, som også tager hølde for nettransienter (spændingsvariationer)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-06-11 01:35

Lader / forsyning er i sig selv en reguleret switch mode . Den alene dæmper ret godt for pludselige udsving i spændingen.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 12-06-11 06:03

Transor

Citat
Nej Jeg beholder batteriet i

Du har altså batteriet isat hele tiden, men så bliver det jo automatisk opladet når der er behov, det kan jeg ikke få til at passe med

Citat
når den så ikke har været i brug et stykke tid, så skal der oplades

?

Accepteret svar
Fra : SPID3R

Modtaget 100 point
Dato : 12-06-11 16:15

ved det er på engelsk men her en en del gode råd

http://www.laptop-battery.org/batterytips.html

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 12-06-11 16:44

Tak for svaret SPID3R.