/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Thermostat problem?
Fra : Peder99
Vist : 4677 gange
500 point
Dato : 10-06-11 19:58

Hej

Har en fabia fra 2001 som 2 gange har været besværlig at starte efter den er varm og jeg laver et kort stop.

Denne gang kunne jeg se at temperaturen langsom falder under kørsel, men stiger igen når jeg holder stille i tomgang. Den trækker heller ikke så godt som den plejer.

Mit spørgsmål er derfor:
Er det ikke thermostaten som er defekt?

Har hørt at en def. thermostat kan lave de symptomer med at temp. falder under kørsel, samt at det kan gøre at en varm bil er sværd at starte.

Hvis det er themostaten.....Er det til selv at skifte sådan en?

mvh
Peder

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 10-06-11 20:52

Citat
1: Denne gang kunne jeg se at temperaturen langsom falder under kørsel, men stiger igen når jeg holder stille i tomgang.
2: Den trækker heller ikke så godt som den plejer.

Mit spørgsmål er derfor:
3: Er det ikke thermostaten som er defekt?
4: Hvis det er themostaten.....Er det til selv at skifte sådan en?

1. At temperaturen falder under kørsel, er fordi den bliver kølet af den luft der bliver preset igennem køleren under kørsel, at den stiger når du holder stille tyder på at blæseren ikke starter.
2. Det er ikke termostaten der er skyld i at den ikke trækker som den plejer, har du tjekket om der er olie nok på bilen, eller om der er gået en toppakning.
3. Når en termostat bliver defekt er det ofte fordi at den ikke vil lukke og motoren ikke bliver varm nok under små køreture.
4. En termostat er let nok selv at skifte. Men jeg tror ikke kun det er termostaten der er defekt.

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 510 point
Dato : 10-06-11 20:53

Hej - det er ikke termostaten der er problemet.

Det er fuldkommen normalt at temp falder under kørsel, fordi fartvinden er særdeles effektiv til at køle vandet ned i køleren.
Allerede v/ hastigheder fra ca. 25-30kmT er fartvinden mere effektiv end køleblæseren som kører på fuld knald.

Når du stopper i trafikken, er der ingen fartvind, og så stiger temperaturen ret hurtigt.
Hvilket også er fuldkommen normalt.
Derfor vil du som regel høre efter 10-30 sekunder, at din køleblæser begynder at snurre, når du stopper i trafikken.

Starbesværet skyldes derimod ofte problemer med at motorens styrebox får forkert information fra en elektrisk føler.
Følere slides ligesom alt andet, fordi den skiftende opvarmning og afkøling stresser alle materialer som føleren består af. Man kan kalde det metaltræthed.

Jeg ville mistænke styreboksens motor temp sensor som 1.ste kandidat.
Men vil bestemt ikke garantere at den er defekt.
På moderne biler er det faktisk absolut nødvendigt at foretage en diagnose udlæsning, for at være sikker på at det er den rigtige fejl man jager.
Der er virkeligt mange fejlmuligheder.

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 10-06-11 22:25

hej igen.

Toppakningen har vi fået lavet for et halv år siden og har lige tjekket olie og kølevæske og det ser normalt ud.

Det er kun de 2 nævnte ting kan lede mig på vej:
1) start problemer ved varm motor (kun ved varm motor)
2) den trækker ikke ordentligt.

Har thermostaten ikke indflydelse på motorstyringen og dermed skyld i forkert brænstoftilførsel eller andet?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 10-06-11 23:57

Citat
Har thermostaten ikke indflydelse på motorstyringen og dermed skyld i forkert brænstoftilførsel eller andet?

Nej ikke hvis du mener den termostat der åbner når kølervandet når ca. 88 grader, så kølervand kan komme ud i køleren og blive afkølet, denne termostat er en mekanisk del.
Men der sidder mulig vis en termostat i indsugningsmanifolden der styre choker/blandingsforhold ved kold/varm motor, der måske er defekt og der ved forkert blanding ved varm motor og der ved svær at starte og dårlig trækkraft.
Det kan også være noget galt med tændingsystemet der gør at den ikke vil starte og trække når den er varm.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-06-11 00:14

Det kan skyldes så mange ting. en af mulighederne kan sagtens være at termostaten ikke vil lukke ordentligt , og så falder motortemperaturen ved kørsel med fartvind.

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 11-06-11 10:16

Når man starter den kold og kører virker den fint.

temp. stiger langsomt til næsten 90 grader og bilen trækker fint.

efter lidt tid (5-10 min) kan temperaturen pludseligt begynde at falde igen til ca. 75 grader.

Hvis man stopper og starter bilen har den svært ved at starte og trækker dårligt.

Den temperatur sensor som motorstyringen bruger er det også den der vises på instrumentpanelet?

så kan det vel være den der er defekt?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 11-06-11 10:54

Der er normalt 3 forskellige "termo" dimser på en motor :

1) Thermostaten, som du startede med at omtale.
Styrer KUN hvornår kølevandet skal lukkes ud i køleren.
Virker rent mekanisk som den har gjort siden den blev opfundet for mere end 100 år siden.
Den er sådan konstrueret, at når den bliver defekt eller udslidt, vil den være mere eller mindre åben konstant, så motoren ikke kan overhede.

2) Motor temperatur sensoren til styreboksen.
Den bruges ALENE til styreboksen, da der er følsomme kredsløb involveret.
På baggrund af sensorens signalværdi, justerer styreboksen hvor meget benzin dysen skal sprøjte ind, samtidigt med at tomgangskredsløbet styres til lidt højere motor omdrejningstal, afhængig af hvor koldt motoren føles.
Det er i virkeligheden den elektroniske udgave af den gammeldags chokerknap.
Mest almindelige fejl er at sensoren afbryder og dermed tror styreboksen at motoren er kold.
Det giver typisk startbesvær m/ varm motor som indikation.

3) Separat temp sensor til instrument.
Af meget simpel elektrisk konstruktion. Ofte udeladt i helt billige eller ældre bil modeller.
For ikke at forstyrre styreboksens følsomme elektronik, er denne sensor helt adskilt fra styreboksens kredsløb.

4) Er en variant af 2) idet styreboksen udmåler et temp signal til instrumentet, ud fra sin egen føler.

HUSK ALTID, at med bilers kølesystem er det vigtigt FØRST at kontrollere væskestanden i køler og/eller ekspansions beholder.
Det er en rutine, som skal udføres mindst hver 14. dag.
Der vil altid være plads til ca. 0.5 - 1 Liters luft, fordi vandet udvider sig, når motoren bliver varm.
Dermed trykker systemet selv overskydende væske ud, når motoren er driftsvarm.
Det betyder også, at man med sindsro kan fylde helt op til kanten v/ kold motor, så vil systemet automatisk regulere væskestanden, når motoren bliver varm.

Det ret pludselig temperaturfald under kørsel (belastning) kunne tyde på, at motoren enten får for lidt brændstof eller oplever tændingsudsættere.
Det vil præcis give både manglende motorkraft og temp fald.

Hvis motoren også hakker, er det typisk tændings udsættere.

Prøv at køre en tur på almindelig landevej, hvor du kan holde ind til siden.
Når motoren mister kraft og tempeaturen falder, skal du standse og skynde dig ud og tjekke om der kommer det velkendte "pssssttt", når du åbner for benzinpåfyldningen.
Det er indikation på den velkendte fejl med undertryk i benzintanken, som giver benzinmangel under kørsel.

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 11-06-11 13:38

Hej igen.

Motoren hakker ikke. Den kører fint og problemmet med manglende motorkraft opstår kun hvis jeg stopper bilen og starter den igen! - Dog kommer temp. fald altid når jeg kører.

problemet er der ikke hele tiden så derfor kan jeg vel udelukke termostat, da temp. altid vil være for høj eller for lav!

begynder og tro at det både er temp sensor til motorstyring og kontakt til blæser der er defekt.

temp sensor vil give startbesvær ved varm motor
blæserkontakt vil give varm motor ved langsom kørsel og temp. fald ved hurtigere kørsel.

nu prøver jeg at lade den holde i tomgang et stykke tid for at se om blæseren starter!

Jeg vender tilbage med resultat!

foreløbig tak til alle.....I må selvfølgeligt gerne stadig komme med foreslag!

Peder

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 11-06-11 19:27

en defekt termostat er ikke godt, hvis motoren køre for kold, kan det slide den op ret hurtigt ,termostaten
den kan afprøves, ved at koge den i en gryde og kontrolleres med en temperaturmåler, den skal nu åbne efter den temperatur som er skrevet på den, dine startbesvær med varm motor, kan nemt være på grund af ventiler er for stramme, det viser sig ved varm motor og resultere i at der ingen god tryk er på cylindrene, justering af ventiler vil være på sin plads, mange har ulykkevis kostet mange penge på denne ting, fordi den har været grebet forkert an,

Godkendelse af svar
Fra : Peder99

Dato : 14-06-11 17:07

Tak for svaret Beestone.

Tak for alle svarene.

Jeg har skiftet temp. sensor (skulle både styre motor og vise temp på instrumentbræt) og lod den efterfølgende stå i tomgang indtil kølermotor gik i gang.

Tølermotor starter ved 90gr. og nu er den næsten præcist på 90gr. rimeligt hurtigt efter kørsel og rimeligt konstant. Dermed tror jeg det var det rigtige at skifte temp. sensor.

Mvh
Peder