/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Voks på stammen af roser
Fra : bigfool
Vist : 2552 gange
100 point
Dato : 10-06-11 16:04

Vi har for en måneds tid siden købt 2 forskellige slags rosenplanter i Rema 1000, (ca. 10 cm. høje), og plantet dem blandt vores gamle roser i en god jord. Begge roser har 2 stammer og det er lige som om de er dyppet i noget grønt stearin eller voks, man kan skrabe af med neglene. Jeg troede det ville falde af af sig selv, men det sidder stadig på stammerne/grenene og ingen af planterne har udviklet sig det mindste, siden de blev sat i jorden for ca. en måned siden.

Nogen her, der har en idé om hvad man skal gøre for at få planterne til at gro lidt i vejret?

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 110 point
Dato : 10-06-11 16:09

Citat
Spørgsmål: Jeg faldt for fristelsen at købe et par engelske roser i potte i et supermarked og opdagede først ved hjemkomst, at grenene var "vokset". Hvordan får jeg det "stads" af?
Kære Sally Møller Hansen
Du skal bare lade voksen være. Roserne gror fint ud igennem voksen, men problemet er nok mere, at du faldt for fristelsen. Der tilbydes ofte "Engelske Roser" i supermarkeder, men det er sorter der ikke betales forædlerafgift for. Det betyder det er sorter, som David Austin Roses anser for at være for dårlige med hensyn til sygdom og hårdførhed. For eksempel forhandles en rose der hedder William Shakespeare i supermarkeder. Den er frygtelig med stråleplet, og smitter de andre roser i haven. Der findes en sund nyere sort, som hedder William Shakespeare 2000, som er meget bedre. Man får det man betaler for.

Med venlig hilsen
Knud Pedersen

http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/start?Readform&ContentFrame=http%3A//www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/0/DE22DF0BD33514FDC125759E0044650F%21OpenDocument&HeaderFrame=javascript%3AsetlinkAndMenuItem%28%22Haven%22%2C%20%22ID0%22%29%3Btop.setbanner%28%22/C12568D90040DD6B/WebAdShow%3FOpenAgent%26Section%3DHAVENALT_OM_HAVENPRYDHAVENROSER%26Region%3D%22%29%3B%20

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-06-11 16:31
Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-06-11 16:34

Som supplement til smuller54 :

God jord i et eksisternde rosenbed , betyder forment lig at du i et par spadestiks dybde og 0, 5 m omkring den nye rose totalt har udskiftet jorden. Det er en kendt sag at nyplantede roser ikke kan trives i gammel rosenjord.

Supermarkedskædernes planter er ofte fremavlet og beregnet til et mildere sydligt klima.

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 10-06-11 16:50

Tak for svaret smuller54. Du var godt nok hurtigst selv om transor også kom med lidt guldkorn, men jeg kan jo kun honorere én af jer Det korte af det lange er, at jeg nok bare skal lade tiden arbejde og huske at tilføre rosengødning jævnligt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-06-11 16:59

Jeg går ud fra det grønne voks er podevoks, der dækker over de steder, hvor grenene er podet på grundstammen, så det skal du nok ikke pille for meget ved, det kan tage lidt tid før podestedet er vokset helt sammen.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 10-06-11 17:05

selv tak, men transor har ret. Plantningen er også af stor betydning.