/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kabel gennem køkkenbordplade
Fra : PrivateDK
Vist : 1845 gange
100 point
Dato : 08-06-11 23:19

Jeg skal have kørt et kabel gennem en køkkenbordplade midt på pladen.
3 leddet 240 volt.
Findes der en gennemføring der kan skrues fast og sikre mod fugt og krummer?
Gerne lidt pænt.
Gerne med et link eller billede.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-06-11 00:07
Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 09-06-11 00:37

Mere diskret tak.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 09-06-11 01:40
Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 100 point
Dato : 09-06-11 01:51

Nærmeste jeg selv kan finde på er at bruge 2 stk aflastningsnipler og nippelrør, det er ihvertfald en sikker og lovlig løsning.
Bor et hul 1 mm større end nippelrøret, og prut evt. lidt silicone lidt ned i hullet samt en ring på toppen så det danner en pakning mellem ringen og pladen.
Der skal også være en nippel underneden........husk at affase nippelrøret indvendigt hvis der skal saves noget af.

http://www.elvvs.dk/articlelist.2460

http://www.elvvs.dk/category.2683.article.33427

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 09-06-11 02:21

God idé med rørnipler, problemet er blot, at de er beregnet til almindelig blød ledning og ikke til installationskabel. Almindelig blød ledning må jo ikke anvendes til og i gennemføringer. Og så findes der nok ikke en pænt afrundet top til røret der samtidigt slutter helt vandtæt om kablet.

Nippelrørerne bruges til lamper og fatninger.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 09-06-11 06:17

Den er da ganske diskret.. hvis du sætter den på undersiden af bordpladen

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 09-06-11 06:18

Ellers trækker du kablet igennem og fylder hullet med plastisk træ

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-06-11 10:14

Citat
God idé med rørnipler, problemet er blot, at de er beregnet til almindelig blød ledning og ikke til installationskabel. Almindelig blød ledning må jo ikke anvendes til og i gennemføringer. Og så findes der nok ikke en pænt afrundet top til røret der samtidigt slutter helt vandtæt om kablet.

3-leder kabel og ledninger findes jo i flere tykkelser, lige fra de der sidder på husholdningsmaskiner til tykke installationskabler hvor der skal mange amp igennem.

Den dims PrivateDK har indsat et billede af er rigtig idet den har en gummiring der strammer om ledningen når omløberen skrues til, en såkaldt aflastning, og ved lidt fingersnilde kan den sikkert også monteres i en bordplade.
Problemet er at finde den i detail eller webbutik, elektrikere og industrien køber jo deres himstregimser hos leverandører med 50.000 varenumre eller flere.

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 09-06-11 11:10

jeg syntes der mangler lidt info.. men det er måske bare mig der er fjollet?
med mindre du skal hive og flå i kablet, eller fylde køkkenet med vand, så er der vel ikke nogen grund til at aflaste og tætne det i den grad som du gør ved at sætte en forskruning i bordpladen? men nu ved jeg jo heller ikke hvad kablet skal bruges til.. skal du hænge dig i det skal det selvfølgelig sidde ordentlig fast hvis det var mit køkken ville jeg nok bare give kablet en bøjle under bordpladen og så en klat sillicone i gennemføringen, det skulle vel nok kunne klare alm. køkkensnask? i øvrigt mener jeg man gerne må føre blød ledning igennem en bordplade, det må bare ikke være som fast installation. så hvis du sætter en stikkontakt under pladen og sætter din bløde ledning i den, så går den

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 09-06-11 11:13

i øvrigt tror jeg man skal lede længe efter forskruninger med et gevindstykke der er langt nok til at nå igennem en køkkenplade og sætte en møtrik på bagsiden. måske en nippel så var bedre?

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 09-06-11 12:24

Der skal stå en vaskemaskine under bordet. Kableb fra den skal trækkes op til et stik lige over bordplader. Det er et alm. blød kabel formoder jeg.
Hvis dette betegnes som en 'gennemføring', som jeg ikke selv må lave, så må jeg jo lave en rille i bordpladen helt ved bagpladen i stedet. Der er jo lovligt.

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 09-06-11 13:41

altså termen "fast installation" som den står beskrevet i stærkstrømsbekendtgørelsen, er et definitionsspørgsmål jeg mener absolut ikke der skulle være noget i vejen for at evt. klippe den stikprop af som sidder på maskinen, hvis der overhovedet er sådan en, stikke ledningen igennem et lille hul eller rille i bordpladen, montere en ny stikprop og sætte den i kontakten, og så slutte af med at lappe hullet med sillicone. færdigt arbejde!! bare husk at montere noget dertil beregnet film under bordpladen hvor opvaskeren skal så, så bordet ikke suger den fugtige luft fra opvaskeren til sig, når du åbner den og dampen vælter ud

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 09-06-11 13:43

ok det så jeg lige.. der gælder de samme forholdsregler omkring strøm og fugt fra en vaskemaskine som fra en opvaskemaskine

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 09-06-11 14:50

blød ledning må ikke føres trækkes i gennem hverken mur eller plader heller ikke engang i gennem en gipsplade

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 09-06-11 16:14

1. reglerne er rimmelige simple stik-proppen skal kunne komme igennem bordpladen dvs ca 56mm hul i bordpladen så må du godt sætte den i stikkontakten

2. betal en elektrikker for at lave en stikkontakt så det bliver lavet rigtigt

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 09-06-11 18:03

ove112 og rotw... jeg går så ud fra at i kan henvise til det sted i SB. hvor der står noget der er imod hvad jeg har skrevet? bare f.eks. at stikproppen skal med igennem hullet for ikke at være en del af en fast installation.. og det kan da godt være at det er nødvendigt at få en elektrikker til at afmontere og påsætte en stikprop på en ledning, men man må altså gerne selv.. også efter den er stukket igennem et hul i en bordplade.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 09-06-11 18:05

Kan se det er lettest at lave en rille i bordpladen, så er det helt lovligt, så er den ikke ført gennem noget. Den skal alligevel ligge ude ved vægen, så er den ført uden om bordpladen.

Godkendelse af svar
Fra : PrivateDK

Dato : 09-06-11 18:09

Tak for svaret LuffeA.
Det nærmeste jeg kommer på et svar på mit SPØRGSMÅL!
Altid formaninger om hvad man må og ikke må.
Og forøvrigt kan et kabel altid skrues af en vaskemaskine på maskinen, så jeg behøver ikke klippe i noget kabel.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-06-11 06:42

sinius

hvis du demontere stikproppen trækker ledningen i gennem et hul og montere den igen så er det en fast installation og du må ikke sætte stikprop på fast installation

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-06-11 07:57

Citat
hvis du demontere stikproppen trækker ledningen i gennem et hul og montere den igen så er det en fast installation og du må ikke sætte stikprop på fast installation

Ergo er min kaffemaskine ulovlig idet ledningen kommer ud igennem et hul i bunden.

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 10-06-11 08:28

rotw.. det du skriver er ikke korrekt!! kend reglerne.. så kan man bøje dem, uden at bryde dem. "fast installation" har intet med gennemføringer at gøre, men er den del af din el-installation i din bolig, du ikke umiddelbart kan skille ad. følgene fra S.B:
Citat
521.8 Tilledninger.
521.8.1 En tilledning skal bestå af en [U]bøjelig ledning[/U], som indeholder alle ledere, der hører til samme strømkreds, herunder også en eventuel beskyttelsesleder.
521.8.2 En tilledning skal normalt sluttes til den faste installation i det rum (eventuelt i det fri), hvor det elektriske materiel anvendes.
Tilledningen skal enten tilsluttes en stikkontakt eller en udløbsroset o.l.

videre..
Citat
521.7 [U]Bøjelige ledninger [/U]som fast installation. Bøjelige flerleder ledninger - [U]i det følgende benævnt kappeledninger[/U]. 521.7.3 Montering.
[U]Kappeledninger[/U] som faste installationer skal afsluttes,
•   enten i en dåse, roset, afbryder, stikkontakt e.l.,
•   eller i et stykke fastmonteret materiel (f.eks. en brugsgenstand).

PrivateDK..
Citat
Altid formaninger om hvad man må og ikke må.

nu er elinstallationer i meget høj grad et spørgsmål om hvad man må, eller ikke må.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 10-06-11 18:28

Det ved jeg godt sinius, men nu kender jeg reglerne rimeligt, så det var ikke det jeg forhørte mig om, for jeg ved af erfaring at det oprindelige problem mister fokus når kandu'er skal belære hinanden.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 11-06-11 03:14

1. nu handler det om hvad man må og ikke hvad man kan
er der stikprop på, skal hele stikproppen kunne komme i gennem din gennemføring fra din brugsgenstand til stikkontakten uden brug af værktøj (hvad ang. din kaffe-maskine så der det jo en brugsgenstand der høre under frabrikations godkendelsen / type godkendelse) der findes mange eks. på "brugsgenstande/montagesæt mv hvor man som produkcent får godkendt produkter under type godkendelse mm. men hvis du selv skal konstruere denne ikke kan få godkendt (for det koster rigtig mange penge at få sådan en type godkendelse) eks halogensæt du vil få det kaseret på stedet hvis du sløjfer flere lampe på en 0,75 mv.
men du overholder ikke sb eller typegodkendelserne
ps kafemaskinen er en del af maskinen det er bordpladen ikke

til gengæld hvis den monteres i dåse eller udløbsroset er det en fastmonteret bruggenstand og her skal du bruge værktøj for at demontere

og så kan vi godt diskutere nok så meget men jeg kan fortælle at at sik kassere installationen på stedet hvis der er stikprop på og den ikke kan komme igennem uden brug af værktøj hen til brugsgenstanden.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 13-06-11 13:48

Jeg har ikke skrevet noget om nogen kaffemaskine?

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 19-06-11 00:36

Kablet blev trukket rundt i soklen til en stikdåse ved vaske asko en, trukket ud fra komfur stikdåsen. Desværre er der ikke jord i lejligheds komplekset, så helt lovligt blev det ikke lavet.