/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bil på gule plader/ fritidskørsel.
Fra : gubbierne
Vist : 640 gange
100 point
Dato : 08-06-11 14:32

Vi er kommet til at diskutere om ejeren/firmaet, kan få en bøde eller skal betale momsen på en firmabil, hvis én af folkene bruger den til privat kørsel, f.eks. handle, hente børn osv.
Hvis nu manden er blevet informeret om at bilen KUN må bruges i forhold til arbejde, kan arbejdsgiveren så stadig godt få regningen?
Arbejdsgiveren kan jo ik vide hvad manden foretager sig i fritiden, men er det stadig hans ansvar?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-06-11 14:38

Da min mand havde firmabil, skrev han under på vilkårene, ergo ville han få en bøde, men firmaet skulle betale afgiften

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-06-11 14:43

Det er ejeren af bilen der hænger på regningen, om han så har mulighed for at sende noget af den videre til en ansat er en sag mellem de to parter.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-06-11 14:47

Citat
om han så har mulighed for at sende noget af den videre til en ansat er en sag mellem de to parter.

Det bør fremgå af ansættelseskontrakten, hvis ikke det gør det, så hænger firmaet på hele regningen

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 110 point
Dato : 08-06-11 14:53

nordsted

Det er under alle omstændigheder firmaet der hænger på hele regningen i forhold til staten, om firmaet så har mulighed for at inddrive noget af det gennem kontraktlige vilkår, er som nævnt en sag mellem de to parter (virksomhed - ansat) staten har ikke noget med den del af det at gøre.

Så svaret på det stillede spørgsmål er:

Firmaet skal betale, det er ejeren af bilens ansvar at låneren/brugeren overholder reglerne.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-06-11 14:58

Citat
Firmaet skal betale, det er ejeren af bilens ansvar at låneren/brugeren overholder reglerne

Og hvis der står i ansættelseskontrakten, at den ansatte ikke må benytte bilen efter arbejdstidsophør, og at det vil medføre fyring, samt af egen lomme betale bøden - så er det det

Bortset fra det, så er de regler nu ikke så nemme, for man må godt gå til købmanden i arbejdstiden og købe noget frokost, men ikke handle ind... jeg kan godt skelne mellem ugens indkøb, det er ikke det jeg mener

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-06-11 15:00

Nordsted1

Du har ret, men det er stadig en sage mellem arbejdsgiver og ansat, og har intet at gøre med hvor staten sender regningen hen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-06-11 16:59

Citat
Hvis nu manden er blevet informeret om at bilen KUN må bruges i forhold til arbejde, kan arbejdsgiveren så stadig godt få regningen?
Arbejdsgiveren kan jo ik vide hvad manden foretager sig i fritiden, men er det stadig hans ansvar?

Det er altid bilejerens ansvar, at en bil ikke benyttes til ulovlig kørsel. men det er den ansatte, der skal dokumentere, at bilen ikke anvendes til privatkørsel (kørebog , brændstofregnskab o.s.v.) , lidt kringlede regler men sådan er det

Og selvfølgelig er det bilejeren der får regningen på momsen m.m. såfremt en ansat i et firma bruger en firmabil til privatkørsel og det bliver opdaget.

Men i øvrigt så vil den ansatte også blive pålagt at betale skat ud fra reglerne om fri bil for hele indkomståret, selv om det kun er en gang han kører privat i den.

Kommentar
Fra : henningFar

Dato : 08-06-11 19:29

Hvis firmabilen har monteret hylder og du ikke er mere end 1 dag på firmaet i ugen, må man gerne hente børn og handle, ny lov som står på skats hjemmeside, man må køre 1000 km privat hvis det er på vejen hjem eller til arbejde

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-06-11 19:30

Ser ikke ikke de udsendelser der kører på TV 2 og hedder SKAT.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 09-06-11 08:51

Det ER arbejdsgiveren der modtager regningen fra SKAT, men det er absolut ikke 'kun' for momsen, men også en bøde der i værste fald kan slå fundamentet væk under nogle virksomheder.

Udover bøden vil lønmodtageren blive beskattet for værdien af fri bil, da lønmodtageren selv har taget sig disse friheder. Lønmodtageren kan således miste sit arbejde, ødelægge en arbejdsplads for andre og selv blive beskattet.

At der er kommet nye regler fra SKAT, er ikke ensbetydende med, at medarbejderen bare kan sige at han/hun nu har nogle rettigheder i forhold til privatkørsel, idet det stadig er arbejdsgiveren der betaler for brændstof, forsikringer, vægtafgift og vedligeholdelse. Så vil man have flere kørselsrettigheder end de der er omtalt i ens kontrakt, må man lave en ny aftale eller tillæg til den gamle aftale.

Mvh. ampere

Godkendelse af svar
Fra : gubbierne

Dato : 16-06-11 21:15

Tak for svaret Kortoververden. Jeg vandt væddemålet