/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
Skal kommunens folk straffes
Fra : Dulcona
Vist : 1090 gange
100 point
Dato : 06-06-11 21:05

Så den dybt tragiske sag fra Brønderslev i TV. Det går over min forstand, at mennesker kan behandle deres børn på den måde. Heldigvis er begge forældre nu blevet dømt og får forhåbentlig den straf som anklageren kræver.

Men jeg kom til at tænke på, at det i min verden ville være rimeligt, at de kommunalt ansatte som på den mest inkompetente måde har varetaget deres job og dermed børnenes tarv, fik en frihedsstraf. Grundet deres eklatante stupiditet, har de unødigt forlænget 10 børns lidelser, hvoraf nogle af dem angiveligt er skadet for livet.

Jeg ville uden at blinke give dem en straf på 1 - 2 års fængsel.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 06-06-11 21:21

tror de så den anden vej, fordi at det er dyrt at gribe ind i sådan en sag.

og kommunerne skal jo sparer kraftigt i deres budgetter. så regningen blev sendt videre fra kommun til kommune, og endte til sidst i brønderslev..

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 06-06-11 21:25

Det er nok muligt alt sammen, men det bør være strafbart.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-06-11 21:39

Jeg tror at alle børn på en eller anden måde er skadet for livet

Det kan ikke være rigtigt at den ene kommune efter den anden har set gennem fingrene på, hvad, der er foregået hos den familie

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 06-06-11 21:51

Citat
Jeg tror at alle børn på en eller anden måde er skadet for livet
Det var noget af en melding. Hvorfor tror du dog det??.

Kommunens folks manglende indgribende mener jeg er ansvarspådragende. Specielt fordi de øjensynligt havde lovmæssig mulighed for at tiltvinge sig adgang. Men den pladdernakke i Brønderslev som var leder, sagde i TVudsendelsen at de ikke bare kunne forlange adgang, hvis det blev dem nægtet. Måske ikke, men det burde ikke have taget mere end 24 timer at stå med en kendelse i hånden, som gav dem adgang.

I 8....... OTTE mdr. foretog de sig INTET, som kunne bringe børnenes lidelser til ophør, på trods af at der lå metertykke beretninger, om hvad der foregik i huset.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-06-11 21:54

Jeg kom til at trykke for tidligt på send .... det er næsten kommunalt

Jeg mener også at kommunerne brurde straffes på den ene eller anden måde. Jeg tror dog ikke, at de ansatte vil få en fængselsstraf .... nææææ de vil sikkert få et skånejob, hvor de ikke har ansvaret for børn.

Det er utilgiviligt at voksne, det går jeg ud fra, at de ansatte er, ikke tager hensyn til det, der er sket i det hjem.

Penge eller ej. Denne sag kom først frem, da den ældste datter flygtede fra det helvede, som hun levede i sammen med sine søskende. Hvis hun ikke vr flygtet så havde "kommunen" igen lukket øjnene.

De kommuner, som har været involveret i denne sag, burde straffes. Så kan borgmesterene og hele slænget blive sendt i aktivering .... det er noget andet end at sidde på sin flade.

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 06-06-11 22:09

der skal være rigtige penge i kassen, før kommunerne kan anbringe børnene i børnehjem hvor uddannet personale kan tage sig af dem.
og faktum er at de penge ikke er til stede, derfor syntes jeg ikke at det kommunale personale skal straffes.

så må politikerne på kristiansborg, give kommunerne bedre økonomiske vilkår, så de har mulighed for at gribe ind i lignende sager fremover.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 06-06-11 22:11

Tror jeg misforstod dig Ans. Mente du ikke BØRNENE i stedet for BØRN? Det gir jo en anden mening

Ellers er jeg enig med dig, bortset fra at jeg seriøst mener, at der skal være tale om frihedsberøvelse for hver og en der har medvirket til at forlænge disse børns lidelser.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 06-06-11 22:17

Nej Cimbombom. De skal ikek fratages deres ansvar fordi der er pengemangel. Så må de råbe op hvorsom helst om at der pågår en grov børnemishandling og omsorgssvigt et ikek nærmere angive tsted (så de ikke bryder deres tavshedspligt), men at de ikke kan gøre noget fordi kommunen ikke har penge. De skal ikke bare holde bøtte og lade 2 + 5 være lige.

Selvfølgelig kommer de ikke i spjældet...desværre. Men de har fortjent det og jeg ville ønske loven blev lavet om, så de ved den slags pligtforsømmelse kunne drages til ansvar. Så kunne det være, at de kommunale bløddyr fik fingeren ud og ikke bare vaskede deres hænder...for der er eddermanemig travlt ved håndvasken.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 06-06-11 23:47

Jeg har fulgt lidt med i sagen og så også dokumentaren i aften.

Og jeg må sige jeg er dybt rystet over at sådan noget kan finde sted, og især fordi det fremgik hvor mange gange kommunerne, især Lolland, havde fået adskillige underretninger og endda i flere tilfælde med billeddokumentation fra politiet, uden man fra kommunernes side fandt anledning til at reagere.
Og da de gjorde nogen halvhjertede forsøg, og de ikke blev lukket ind på bopælen så
"jamen så kan vi jo ikke gøre noget, det må man forstå, det ka' vi jo ikk'" var det eneste madammen fra Brønderslev Kommune havde at sige til sit forsvar..

På tidspunktet hvor familien begyndte at komme i søgelyset var der kun det halve antal børn.
Skaden kunne have været minimeret betydeligt, såfremt der var blevet gjort noget.
De ældste kunne være blevet sparet for yderligere flere års lidelser og vanrøgt og de yngste 4 slet ikke født.

I andre tilfælde hører man ellers rask væk om et barn der fjernes under tvivlsomme påskud.

Jeg tror desværre også at man i tilfældet her, har valgt at lukke øjnene ud fra økonomiske aspekter.

Og at man i Lolland har åndet lettet op og med glæde spenderet de sidste 46000 på familien for at få dem deporteret til Jylland...ude af øje ude af sind og ikke mere deres problem.

Føj for Satan, jeg håber der er nogen rundt omkring i de kommuner, der har en grim smag i munden..og jo. selvfølgelig burde de kunne straffes for forsømmelighed, for at undlade at beskytte umyndige børn mod videre overgreb, efter det første gang kom til kommunens kendskab, at der var noget helt galt i den familie

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-06-11 02:44

http://avisen.dk/lolland-undskylder-incest-og-voldtaegt_147491.aspx?utm_source=avisen&utm_medium=frontpage&utm_campaign=latestNewsBox

Der er sgu gang i håndvaskene på Lolland, og sikkert også i Brønderslev.
I andre sager hvor et barn af en enlig "ikke har det godt" ifølge indberetning fra en lærer er kommunerne indimellem alt for hurtige og fjerner barnet.
Fornylig blev en ansat i Svendborg kommune endelig fyret, efter at hun havde skabt frygt blandt børnefamilierne i flere år, så noget tyder på at de ansatte skal lave mange og grove fejl før der sker noget.
I en privat virksomhed er nogle gange det UD efter første grove fejl.

Sagsbehandlingsfejl afviser kommunerne også helt automatisk men udleverer gerne en klageblanket hvor der så går op til et år inden sagen er afgjort.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-06-11 06:46

Sagsbehandlere slipper ustraffet fra rigtig mange ting.

Stort set alt hvad der foregår i kommunerne handler om tallet på bundlinien.

Jeg føler virkelig med de børn.

Men samtidig kan jeg ikke lade være med at tænke på hvordan far'ens opvækst har været, et menneske bliver jo ikke født som en satan.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-06-11 08:19

Da jeg blev godkendt til flexjob var jeg i kontakt med de sociale myndigheder.

En ting undrede mig.

Der var stort set ingen socialrådgivere, kun socialmedarbejdere. Der var ingen over 35. Det er billige lønninger for kommunen med det borger ikke for god kvalitet.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 07-06-11 08:50

Citat
Der var stort set ingen socialrådgivere, kun socialmedarbejdere
Det er klart, når det sjofle system tillader, at kommunen / offentlige arbejdspladser fyrer folk en mas og ansætter ledige med løntilskud. Det koster dem kun 16.000 kr om måneden pr. hoved og de smider "lortet" på gaden ½ år efter.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 07-06-11 08:52

Selv i Jobcenterne laver de det stunt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-06-11 09:55

Dette er måske ikke i spørgsmålets "ånd",men jeg skal lige ha`luft:
http://www.nordjyske.dk/artikel/10/2875/144/3883763/3/kommune%20frifundet%20for%20pengemisbrug

Man kan da godt påstå,at visse kommuner er rimelig kreative,når det drejer sig om at skaffe "indtægter".
Igen en sag,hvor systemet tromler den "bette mand/kvinde" ned.Frifundet for direkte at stjæle en borgers penge.Og "behændigt",forsvandt bilagene.

I mine øjne er det jo en simpel kriminel handling,kommunen har foretaget her.Regulær tyveri.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-06-11 10:35

Citat
Dulcona

Dato : 06-06-11 22:11

--------------------------------------------------------------------------------
Tror jeg misforstod dig Ans. Mente du ikke BØRNENE i stedet for BØRN? Det gir jo en anden mening

Det var børnene/søskende jeg mente. Havde skrevet et langt indlæg, som jeg redigerede. Trykkede for tidligt på send

Straf til de ansatte. En er blevet fyret og socialrådgiveren, som lod sig narre af faderen er blevet forfremmet ??????????????

Det er da galimatias

http://ekstrabladet.dk/112/article1567062.ece

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-06-11 10:50

Citat
og socialrådgiveren, som lod sig narre af faderen er blevet forfremmet ??????????????

Klart, hun har sparet kommunen for en masse penge.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-06-11 11:28

Citat
Da jeg blev godkendt til flexjob var jeg i kontakt med de sociale myndigheder.

En ting undrede mig.

Der var stort set ingen socialrådgivere, kun socialmedarbejdere. Der var ingen over 35. Det er billige lønninger for kommunen med det borger ikke for god kvalitet.

Mange af dem vi møder på kommunerne, bl.a. jobcentrene, er ikke socialrådgivere, men sagsbehandlere.
Mange af dem har en kommunal kontoruddannelse og har så, måske, fået nogle kurser.

Jeg vil så sige, at den værste sagsbehandler jeg har mødt på min lange vej gennem systemet var hende med flest titler.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 07-06-11 12:26

Lederen i Brønderslev Kommune er heldigvis blevet afskediget - så langt så godt - med sådan en leder, må det virkelig være fustrerende at være medarbejder....ikke dermed sagt at der måske ikke skulle ryge flere hoveder.

Jeg synes personligt at det var ærgeligt at de få kommuner som havde en handlingsplan ikke fik nok 'taletid' så andre komuner eller en decentral instans kunne blive inspireret af deres arbejde....de tog netop hånd om sagen hurtigt, men det bevirkede bare at familien flyttede.

Jeg synes der er virkelig skræmmende at Politiet der indgav den ene indberetning efter den anden heller ikke blev taget seriøst - de må jo om nogen komme ud for lidt af hvert igennem deres arbejde og netop kunne vurdere om problemerne er små eller store - jeg har normalt ikke den store fidus til politiet, men at kommunerne fuldstændig overhørte den ene indberetning efter den anden er fuldstændig grotesk - man burde jo overveje om ikke Politiet selv skulle kunne sigte forældrene i sådanne sager bare på hjemmet alene at bedømme som jo tydeligvis alene er vanrøgt af børn.

Man har travlt med at sige at det er dyrt at tvangsfjerne eller sagsbehandle disse sager, men hvad koster det ikke at en medarbjeder ikke kan få 'lukket' sine sager for ike at tale om den merudgift til samfundet der kommer til at følge af at børnene ikke fjernes i tide - hvad koster det ikke at skulle give de mindste af børnene en træning i at leve i 'vores' samfund, fremfor det forskruede familiesamfund de kommer fra? Lære dem at tale i en alder af 8 år? og meget mere....

I deres sag burde børnene være midlertidigt tvangsfjernet indtil forældrene kunne stille med et rent hjem, rendende vand mv - så kunne børnene komme tilbage når de voksne kunne varetage en så simpelt opgave - og ellers (som det har vist sig) var de ikke egnede som forældre, uanset alt det andet med vold, overgreb o.lign. der er kommet frem. Det sidste er 'bare' det der har gjort sagen helt grotesk!

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 07-06-11 13:55

jeg er enig med jer i at kommunerne ikke har grebet ind hurtigt nok.

men det ændrer jo ikke på at de har det økonomisk hårdt.

derfor bliver de nød til at spare, også på dette område, kan i se pointen..

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 07-06-11 14:44

Citat
men det ændrer jo ikke på at de har det økonomisk hårdt.
derfor bliver de nød til at spare, også på dette område, kan i se pointen..

Nej, jeg kan ikke se pointen. Man lader sig ikke afvise i døren, fordi kommunen mangler penge. Man sidder ikke politiets mange indberetninger og billeder overhørig, fordi kommunen mangler penge. Man sender ikke 46.000 kr i røven af en familie, som burde opløses på grund af massiv omsorgssvigt, vold og voldtægt, fordi man mangler penge og derfor tilskynde dem til at flytte til en anden kommune.

Hvis man i kommunen ikke har råd til at gå ind i de nødvendige og lovpligtige foranstaltninger, så henvender man sig til ministeren / regionen og meddeler, at man ikke kan følge loven p.gr.a. pengemangel. Virker det ikke, går man til medierne og lader den samme historie sive.

Der er INGEN undskyldninger, som er gyldige for den eklatante pligtforsømmelse, der er udvist.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-06-11 15:03

Har der nogen steder stået noget om, om far'en selv har været udsat for noget som barn?
Ikke at det har noget med denne tråd at gøre, jeg er blot nysgerrig.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 07-06-11 18:24

Jeg tror ikke han er vokset op mellem normale, men det er ikke en undskyldning. Højst en forklaring.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 07-06-11 18:25

Det samme gælder moderen

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-06-11 20:01

Dulcona, jeg prøver på ingen måde at undskylde hans handlinger, jeg undrer mig blot over hvad der ligger bag, når et menneske opfører sig på den måde.

De allerfleste børn vokser dog op og får et liv indenfor "normalområdet".

Og som jeg ser det, så er der, i sådan en sag, kun ofre.

For 23 år siden havde jeg en veninde, som boede sammen med en bror til far'en og hele familien virkede ganske normale, men det er jo før set, at der er mere end man kan se med det blotte øje.

Godkendelse af svar
Fra : Dulcona

Dato : 08-06-11 14:27

Tak for svaret dova.

Nu får faderen tæsk i spjældet... No mercy!!! For min skyld kan de banke ham ihjel. Normalt synes jeg de indsattes egen hierarkiserering efter forbrydelsens karakter er latterlig - som om de kriminelle skal afgøre, hvilken forbrydelse der er mere status i end andre - men i dette tilfælde er det OK. Havde vi haft dødsdom i Danmark, havde han mistet knoppen.

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 08-06-11 20:31

Fede nyheder... I TV talte de om, at en bistandsadvokat ville undersøge muligheden for at få de implicerede medarbejdere fra diverse kommuner straffet.

Hvor ville jeg dog ønske det blev til noget. Det har de dælme fortjent