/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Lastbil privatmand
Fra : mi-to
Vist : 6998 gange
20 point
Dato : 05-06-11 20:14

Er der en der ved hvordan reglerne er omkring at eje en lastbil som privatmand og hva med vægtafgift.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-06-11 20:27

Har du kørekort?
Alle må eje en bil, det er værre med tilladelse til at køre den

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-06-11 20:28
Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 05-06-11 20:33

Har stort kørekort

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-06-11 20:49

Så kan der kun være vægt-afgiften der kan komme op i stort beløb
men spørg SKAT eller se privat kørsel med store biler over 3500kg
Om der så er forskel, på biltyper diesel/ benzin angående afgift ved jeg ikke.

Og så er der sikkert en masse andre forordninger og bøvl
med privat kørsel i så store biler.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-06-11 20:51

NB:
Nyt project

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 05-06-11 20:56

Bare nysgerrig. Så vidt jeg kan se på skat er det jo næsten billigere i vægtafgift altså under 12tons total end en kassevogn.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-06-11 21:03

Der er jo også lige det med forsikring og syn. Der en del udgifter i det show.
vh ben

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-06-11 21:11

Hvis det er en veteran/klassisk lastbil kan en privatmand godt uden problemer eje sådan en, hvis altså det er som køretøj nummer to, kun som hobby til begrænset kørsel i forbindelse med udstilling, veteranbilstræf o.s.v....selvfølgelig hvis man har lastbilkørekort.

Men andre lastbiler (over 4000 kg tilladt totalvægt) er pr definition erhvervskøretøjer og må ikke bruges til privat personbefordring.

Den eneste mulighed for at få en lastbil over 4 tons er at indrette en kombibil:

Paragraf 2, stk.1 i Lov om registreringsafgift af motorkøretøjer

"Lastbiler over fire tons vil i fremtiden helt lovligt kunne indrettes med
sovepladser, lys og køkken, uden at der skal betales ekstra afgift. Eneste
betingelse bliver, at lastbilen fortsat er indrettet til godstransport af
heste eller sportsrekvisitter. De nye regler er til gavn for
stævnedeltagere, der ønsker at kombinere hestetransport eller transport af
motorcykler og stævnebeboelse i en lastbil."

Der mangler så at stå, at lastrummet efter ombygning skal udgøre mindst 50 % af bilens samlede areal.

Og at den kun må benyttes til det formål den indregistreres til.

Og nummeret kan ikke udføres med en sætrtevognstrækker.

En anden ting at tage i betragtninger, at godt nok er vægtafgiften på lastvogne ikke så stor , men over en vis tilladt totalvægt skal der betales vejbenyttelsesafgift, og det koster kassen.

og forsikringen på en lastbil nærmer sig tyveri.

Jeg har selv spurgt på en 5 tons lastbil til privatkørsel, .kun ansvar og som elitekører .det billigste sted kostede det 22000 af de stærke

Og ældre lastvogne er dyre i vedliggehold og brændstof.

Bare et dæk til sådan en koster næsten en lille brugt personbil.

Og den skal synes hvert år.

Der er tvangseftersyn på fartskriver/fartbegrænseren og miljøtest.

Og hvis du eks. tager en ganske almindelig lille sættevognstrækker, så kører den fra knapt 2 kilometer på literen og op til 4 km/l .

Jeg har kørt Scania der gik 1, 8 km på literen

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 05-06-11 21:19

Det er bare noget lignende den her. Vejbenyttelsesafgift kommer vist først over 12tons total

http://m.dba.dk/mercedes-914-aarg-1985-km/id-72324652/

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-06-11 21:36

+
alt det man tror man nærlæser
Sidst jeg så en privat ? lastbil, var et sted i Nordjylland = i TV
og kun til fremvisning (veteran) og så var den FAN_E dyr at køre i/ med 4km/l
---------------------------------------------------------------------------------------------
En lille lastbil der kan komme ind mange steder.der er næsten nye dæk på,værktøjskasse,den er med kroghejs.1 Container,nem at syne,last 5100kg total 9200kg lille vægt afgift,ingen vejafgift.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-06-11 21:39

Springer fra her, da jeg ikke lige går og tænker på så mange KG under/ på asfalten.

Det er værre at køre ind i dem

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 05-06-11 21:39

I mener slet ikk det kan lade sig gøre.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 05-06-11 22:13

?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 05-06-11 22:52

Joh, men et godt sted at starte ville være SKAT. De kender reglerne og Trafikstyrelsen ved sikkert også en masse om vejbenyttelsesafgift etc. Der er nogle vognmænd og chauffører, der går og pusler om de lidt ældre modeller, der så kun benyttes yderst begrænset. Det er ikke så længe siden jeg så en Scania af ældre dato, men totalrenoveret og lakeret. Virkelig et flot stykke arbejde.
Så om ikke andet, må vognmænd / chauffører kunne give et fyldestgørende svar.
Held med det ......

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-06-11 23:41

Citat
total 9200kg

Det er altså ikke en bil du kan køre i som privatbil

Hvad i alverden ville du også med sådan en, der er SÅ udpræget et arbejdsredskab.

Det er da ikke en bil man bare bruger til privatbil på linie med en personbil.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 06-06-11 00:02

Ska sku da heller ikk køre i den for sjovt vel

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-06-11 10:30

Citat
Ska sku da heller ikk køre i den for sjovt vel

Jamen så skal du sgu registreres som firma og aflægge regnskab.

OG du skal have en vognmandstilladelse

http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Erhvervstransport/Godskoersel/Saadan-bliver-du-vognmand.aspx

Man anskaffer som privatperson jo ikke en 12 tons containerbil med kran og hejs for at hente rundstykker ved bageren søndag formiddag

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-06-11 10:31

Citat
ikke en 12 tons containerbil

Sorry en 9 tons

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 06-06-11 10:57

Ok

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 06-06-11 13:59

Har lige snakket med skat og der er ingen problemer i og eje og bruge en lastbil som privat mand så det passer ikk helt det i siger.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 06-06-11 15:49

http://www.skm.dk/tal_statistik/skatter_og_afgifter/altombilen.html?newwindow=true

I det link sku der stå det om lastbil men jeg synes ikk jeg kan finde noget nogle der kan hjælpe lidt

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 20 point
Dato : 06-06-11 18:16

Paragraf 2, stk.1 i Lov om registreringsafgift af motorkøretøjer

Citat
Har lige snakket med skat og der er ingen problemer i og eje og bruge en lastbil som privat mand så det passer ikk helt det i siger.

Nej, ikke hvis den ombygges som jeg henviste til i går:

"Lastbiler over fire tons vil i fremtiden helt lovligt kunne indrettes med
sovepladser, lys og køkken, uden at der skal betales ekstra afgift. Eneste
betingelse bliver, at lastbilen fortsat er indrettet til godstransport af
heste eller sportsrekvisitter. De nye regler er til gavn for
stævnedeltagere, der ønsker at kombinere hestetransport eller transport af
motorcykler og stævnebeboelse i en lastbil."

Der mangler så at stå, at lastrummet efter ombygning skal udgøre mindst 50 % af bilens samlede areal.

Og at den kun må benyttes til det formål den indregistreres til.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 06-06-11 21:22

Der er jo ingen lastrum på en container bil

Godkendelse af svar
Fra : mi-to

Dato : 10-06-11 16:47

Tak for svaret dova.