/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Skal jeg tage advarslen alvorlig?
Fra : o.v.n.
Vist : 727 gange
100 point
Dato : 05-06-11 16:01

På min XP cpmputer har jeg et program som holder øje med harddiskene HDD Health og så kan XTweak åbenbar også se om diskene er i god kondition, det var den sidste, altså XTweak som jeg åbnede og som med en advarsel om min ene harddisk ikke havde det så godt Health Status 48% og jeg skulle tage backup af mine data, straks åbnede jeg HDD Health og den var ikke slet så bekymret om min Seagate disk.
Spørgsmålet er: Tror i at Seagate harddisken har en meget kort fremtid? I kan se et skærmbilled på Peecee, XTweak til venstre og HDD Healt til højre i billedet:
http://peecee.dk/upload/view/310412/full
jeg har backup af alle filer på en anden computer, men alligevel disken er ikke engang 2 år endnu

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-06-11 16:13

Din harddisk kan være en mandags-udgave, og der er ingen garanti for at den holder. Men hvis der er garanti på disken, så er det om at brokke sig; og få den rep. eller byttet.

Backup af de vigtige filer er en god ting, men ikke noget for rigtige mænd så hvis du høre til den bløde af slagsen, og har taget backup, så er det OK!

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-06-11 16:21

Det kan du ikke regne med, har selv et af de programmer der tjekker Health
mine diske kan stå og få røde flag, men kun når de er næsten fulde
nyformateret er de alle i allerbedste form
Prøv at formater en af diskene og se om det holder vand.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-06-11 16:24

Citat
Prøv at formater en af diskene

disken

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-06-11 16:50

Det med at formatere tror jeg at jeg venter med indtil disken ikke kan bruges, den kører ok og er hurtig nok når der skal åbnes filer med mere

Accepteret svar
Fra : nomore

Modtaget 110 point
Dato : 05-06-11 16:59

Bare så du selv kan se om det virker.
Ellers prøv dette program
http://hddlife.com/eng/compare.html

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-06-11 17:01

Programmet ser spændende ud den vil jeg måske prøve for at se om den kommer til et andet resultat

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-06-11 18:13

Kom lige til at tænke på programmet SIW, har det ikke også en funktion
der viser diskenes tilstand?
Men bortset fra det, så skal man vist ikke regne med den slags programmer.
Jeg har selv HDDLife og tager det med et gran salt.
Den eneste grund til jeg installerede det, var for at se temperatur og levetid på disken,
og der er kommer programmet til sin ret, ikke med selve? udmåling af helbredet.
Så kan man bruge CHECKDISK, som helt sikkert går mere i dybden.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-06-11 21:25

Tak for svaret nomore. Fint lille program og den ser ikke så alvorlig på disken som XTweak

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-06-11 21:46

+

Hvad skal man dog med alle disse små/ til tider/ ikke denne gang - programmer.
Men alligevel? der kunne jo være noget galt_ så.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 12-06-11 01:20

Diske er ikke hvad de har været - datatætheden og trykkede priser er årsagen til at der gås på kompromis med materialekvaliteten - Der især forårsager forskellige typer lejeskader.
Vi ser idag mange diske der allerede ved leveringen har relativt store områder med preregistrerede dårlige sektorer. - Det medfører at listerne over dårlige sektorer ret hurtigt løber fulde, og så begynder s.m.a.r.t at melde fejl. Når det er nået dertil, så er det faktisk vigtigt at få taget kopi af de vigtigste data, og reetablere sin maskine med en ny harddisk, eller forsøge en kloning til ny harddisk efter af man har taget kopi af de vigtigste data.
Grunden til at det er vigtigt først at kopiere de vigtigste data er, at det kan vise sig at kloningen slår disken helt "ihjel".
Ca 25% af de diske vi får ind til redning idag er mindre end et år gamle. Godt halvdelen skyldes fysiske stød eller forkert strømforsyning hos brugeren, den anden halvdel er simpelthen dårlige allerede ved leveringen (transport stød / dårlig fabrikation).
Derfor hav altid mindst 2 backups af dine vigtigste data.